Étrend és kultúrharc

II. évfolyam 5. szám | Meta - 50 könyv a jövőről
2020. január 30.

Böszörményi Nagy Gergely
Nem biztos, hogy a veganizmus, a műhús és a növényi alapú élelmiszerek megmentik a világot, de biztosan átalakítják a civilizációt. Most úgy tűnik, hogy a rossz irányba – figyelmeztet Martin Cohen angol filozófus.

Martin Cohen filozófus és szerkesztő, a Hertfordshire-i Egyetem kutatója Anglia egyik legnépszerűbb ismeretterjesztő személyiségének számít. Grafomán szerző, akinek minden kötete a bonyolult kérdések könnyű megértését célozza, Platón és Wittgenstein örökségének feldolgozásától a tudományos forradalmak természetének leírásáig. I Think, Therefore I Eat (gondolkodom, tehát eszem) címmel napvilágot látott hiánypótló munkája – amely a Vrije Universiteit Brussel biotechnológiai guruja, Frédéric Lévy közreműködésével született – látszólag az ételt övező filozófiák olvasmányos, szórakoztató formába öntött történeti áttekintése. A jelenkorra vonatkozó tételei és üzenetei azonban véresen komolyak, és nagyon is érintik Magyarországot.

Az étel, beleértve annak előállítását, elosztását és elfogyasztását, az emberi kultúra és civilizáció egyik legfontosabb pillére. A cura annonae, a polgárok kenyérhez jutása már az ókori Rómában a jó kormányzás egyik mértékegysége volt, később Adam Smith kiemelten foglalkozott a jövedelmek és a kukorica árának kölcsönhatásával. A Brit Birodalom sikerét részben az élelmiszer-kereskedelem aktív szabályozása alapozta meg, Marx szerint pedig „minden politikai rendszer szívében ott az étel”. Nem meglepő tehát, hogy Cohen könyvének legfontosabb üzenete: az étkezéshez kapcsolódó trendeket mindig politikai és gazdasági összefüggésben érdemes vizsgálnunk.

Ebben a fénytörésben napjaink egyik legnépszerűbb kulturális mozgalma, a veganizmus egészen új dimenziót kap. A vegánpiac évente minimum tíz százalékkal bővül, éves globális forgalma hamarosan eléri a huszonötmilliárd dollárt. A piaci kényszert és a politikai nyomást érezve egyre több óriáscég is saját termékekkel száll versenybe. A Burger King már hazánkban is kínál húsmentes hamburgert, csak az Unilever pedig máris közel hétszáz vegán termékkel van jelen Európában. Azzal azonban, hogy a klímaváltozással szembeni küzdelem jegyében az állattartás elutasítása a progresszió központi agendájának részévé válik, évezredes minták alakulhatnak át a gazdaságban és a politikában.

Ez a cikk csak előfizetéssel rendelkező olvasóink számára elérhető. Ha van érvényes előfizetése, jelentkezzen be!

Bejelentkezés