A borzalmas győri eset kapcsán elmondja: az iskolák nem engedhetik meg maguknak – és nem is mindegyik törekszik arra –, hogy a szőnyeg alá söprörjék a problémát, ám nem értenek az iskolai agresszió megelőzéséhez. Az oktatási intézményekben zajló élet a felnőtt-társadalom tükre, így egyoldalú lenne őket hibáztatni. Amikor azonban – jó irányú országos szándékok ellenére – a családok széthullóban vannak, akkor csak az iskola marad, ahol még figyelmet kaphatnának a gyerekek. Ha nem lesz változás, még több bűnöző kerül majd ki közülük.
Novák Ferenc személyes indíttatásból kezdett az iskolai agresszióval foglalkozni: tizenkét évvel ezelőtt megtörtént, amiről azt hitték, csak Texasban fordulhat elő: gyermekének egyik osztálytársa fegyvert vitt az iskolába. Novákot annyira megrázta a dolog, hogy belevetette magát a témába, valós esetekkel kezdett foglalkozni. Hogy megértse a jelenséget, még egy börtönparancsnokot is felkeresett. Ezekkel a nem tankönyvszagú, gyakorlati tanácsaival segít, nem kis eredménnyel: előadásai hallgatóinak számát egy év alatt két és félszeresére növelte. A jelenséggel kapcsolatos legfőbb észrevétele, hogy az agresszív ember mindenáron győzni szeretne – ám nem tud tisztességesen győzni és méltósággal veszíteni sem.
Az agresszív gyerek a hatalmát akarja demonstrálni, amihez az áldozat megalázása az eszköze
„Megnehezíti a tisztánlátást, hogy az iskolai agresszióval kapcsolatosan nagyszabású kutatás legutóbb tíz évvel ezelőtt volt. Azt viszont tudjuk, hogy 2014 és 2018 között körülbelül négy százalékkal nőtt a bullyingban (kortársak közötti tartós bántalmazás) érintett diákok száma” – mondja Jármi Éva, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Karának egyetemi adjunktusa, akinek kutatási területe a bullying óvodáskortól a középiskoláig. Rámutat: a bántalmazó gyermek fő motivációja a pozíciószerzés és annak megerősítése a kortárscsoportban. A hatalmát akarja demonstrálni, amihez az áldozat megalázása az eszköze. Hogy miért nem hisz magában, illetve abban, hogy más módon is képes lenne pozíciót kivívni magának, vagy miért nem fékezi le az áldozat szenvedésének elképzelése, az hosszú fejtegetést igényelne. Kissé leegyszerűsítve: az ilyen gyermek kevés érzelmi muníciót kapott ehhez a családban. „A tanár felelőssége abban áll, hogy az osztályban olyan normát alakítson ki, amely elutasítja a bántalmazást, mások lejáratását, megfélemlítését, kiközösítését. A pedagógusnak erősítenie kell, hogy az osztály valódi közösség, ahol mindenki felelősséggel tartozik a másikért, nem kell ugyanolyannak lenni ahhoz, hogy befogadjanak. A szülőknek pedig az empatikus hozzáállás erősítésében van szerepük” – mutat rá Jármi Éva.