A Coca-Cola és a világ progresszív kitapétázása

2019. augusztus 6. 7:34
Miért is kéne egy vállalatnak foglalkoznia azzal, hogy kliensei boldogak és sokszínűek-e? Várhatók-e további antropológiai és lételméleti megállapítások a piaci szereplőktől?

Történt, hogy a woke kapitalizmus keze betette a lábát e lángoktól ölelt, retrográd, pszeudo- és posztfasiszta, carlschmittiánus polipállamba, amitől Kim Lane Scheppele hátán immár kilencedik éve áll a kelet-európai demokratikus átalakulás helyzetére érzékeny szőr. (Erről a szőrről kéne írni zöld-sárga nyári alkonyokon, nemes chardonnay-ket kortyolgatva, miközben arcunkat legyezgetik a Káli-medence langy szellői. De az is lehet, hogy nem. Mindenesetre térjünk vissza a tárgyhoz.)

Szóval történt, hogy a Coca-Cola a Sziget idei szlogenjéhez – Love Revolution – kapcsolódóan LMBTQ-barát reklámkampányt indított el. Boldog István, Jász-Nagykun-Szolnok megye 4. választókerületének fideszes képviselője Facebook-bejegyzésben határolódott el a plakátkampánytól, kijelentve: amíg nem távolítják el a „provokatív plakátokat” Magyarországról, addig nem fogyasztja a cég termékeit, és másokat is erre kér.

Boldog István nagyon jól tette, hogy felhívta a figyelmet a Coca-Cola plakátjaira. Az efféle reklámkampányoknak ugyanis paradox módon éppen az a céljuk, hogy észrevétlenek legyenek. Azzal érik el a kívánt hatást, ha csak a szemünk sarkából nyugtázzuk őket. Ha csak súrolják a tudatunkat, ha véletlenül sem sarkallnak bennünket gondolkodásra, megkérdőjelezésre. Gramscit továbbgondolva azt mondhatnánk, hogy

az gyakorolja a kulturális hegemóniát, aki képes suttyomban kitapétázni a világot a közhelyeivel meg az axiómáival.

A csendes hozzáidomulás – és nem a hangos hitvallások – ereje formálta a sokszínűség társadalmát olyanná, amilyen.

Magyarország progresszív szellemű kitapétázását úgy akadályozhatjuk meg, ha még az elején rávilágítunk az eszközeire. Boldog posztja ezzel fontos szolgálatot tett; a képviselő azonban valamiért azt is fontosnak érezte, hogy bojkottra hívja fel az embereket a cég ellen, ami nem csak azért fölösleges és sajnálatos, mert lehetőséget nyújt a baloldalnak arra, hogy némi gúnyos kacarászással elintézze – és felülírja – az ügyet, hanem azért is, mert (mint minden efféle felhívás) nem több üres retorikai fogásnál. Hány internetes bojkottmozgalom érte el, hogy valóban megrendítse egy vállalat bevételeit?

A baloldal – miért is lepődünk meg – mégsem volt annyira fineszes, hogy rövidre zárja a kólasztorit. Egy 2019-es szocialista politikus például nem lenne az, ami, ha nem rántaná magára valami elképesztő kecsességgel minden helyzetben a narrativikus medvecsapdát. Ujhelyi István kólával fotózkodva állt ki a cég mellett: ahogyan Szerencsés D. Márton írja, „végre egy bátor baloldali politikus, aki ki mer állni egy multinacionális gigacég marketinghadjárata mellé”.

Bárhogy is próbálom, nem tudom nem a baloldal totális szellemi irányvesztettségének jeleként értelmezni azt, hogy köreikben ezek az órákban sikkes, már-már de rigueur cselekedetnek számít az, hogy támogató hashtagek kíséretében keblükre ölelik a kétliteres műanyag (!) flakont.

A legérdekesebb kommentárt kétségkívül Kerpel-Fronius Gábor fűzte a Cola-Cola reklámkampányához. KFG elismeri, hogy „nemigen lehet kétségünk a Coca-Cola profitorientáltságát illetően”, ebből viszont azt a tényt szűri le, hogy „kalkulációjuk szerint a lassan kormányzati szintre felszivárgó buta homofóbiának az ő véleményük szerint sincs akkora támogatottsága, mint amit a szélsőjobbosok feltételeznek”. Még szerencse. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy KFG önkéntelenül leleplezi a kólaplakátok abszurditását: a BKV „maszatolós távolságtartása” miatt siránkozik, nem ragadták meg ugyanis az alkalmat, hogy „kinyilvánítsák: ők olyan vállalat, akik örülnek az utasaik boldogságának és sokszínűségének”.

Adódik a kérdés:

miért kéne egy vállalatnak akár a lehető legminimálisabb figyelmet is fordítania arra, hogy kliensei boldogak és sokszínűek-e?

Miként befolyásolja ez azt, hogy a 30-as busz időben ér-e Káposztásmegyerre? A BKV-nak ugyanígy foglalkoznia kellene azzal is, hogy ma lusta vagyok levinni a szemetet, és legszívesebben leordítanám az első szembejövő járókelő fejét? Ha valaki csúnyán összetörte a szívemet, ha belefásultam a munkámba, ha meghalt a degum, ha magas a koleszterinszintem, akkor a BKV-nak kötelessége az, hogy szomorú legyen?

A BKV nyilván „elégedett” lehet amiatt, ha megbízható, jó szolgáltatást nyújt, ha kielégítő fizetést és munkahelyi környezetet biztosít az alkalmazottainak – de miért várnánk el, hogy ezeken kívül bármire is tekintettel legyen, sőt érzelmeket nyilvánítson ki? Egy vállalat – legyünk vele bár napi kapcsolatban – nem a családtagunk, nem a kedves ismerősünk, nem a lelkitámaszunk. Ha úgy érzem, egyszerre minden a fejemre szakadt, és nem látok kiutat a jelenlegi helyzetemből, egy hús-vér baráthoz megyek vigasztalásért meg jótanácsért, nem a Vad Karmazsin Festékgyártó Kft.-hez.

Ugyanezzel a szereptévesztéssel találkozunk, amikor a Coca-Cola vállalkozik arra, amibe költők és filozófusok ezreinek tört bele a bicskája, és meghatározza a szerelem mijét és hogyanját. „Valóban szeretnénk üzenetet közvetíteni: a hitünket abban, hogy mindenkinek joga van a szeretetre, szerelemre, hogy a szerelem érzése ugyanaz” – írták közleményükben. De milyen tekintélynél fogva fogalmaz meg ilyen állításokat a cég?

Várhatók-e további antropológiai és lételméleti megállapítások a piaci szereplőktől?

Melyik streetfood-lánc fogja azzal hirdetni új börgerét, hogy az emberi faj egész egyszerűen menthetetlen? Melyik játékkonzolnak lesz az az új szlogenje, hogy „szűk a kapu és keskeny az út, amely az életre vezet – kevesen vannak, akik megtalálják”?

Mondjuk nekem sokkal jobban tetszenének ezek a marketingszólamok, mint a #loveislove. De persze ennyi kreativitást ne várjunk, főleg nem a woke kapitalizmus nagyjaitól: csak a nyúlós érzelgősség jut nekünk, egy új utópia szintetikus tapétaragasztója. Vigyázzunk falainkra!

Összesen 352 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

A plakát, a Coca Cola "innováció": egy dolog. Az utcaképet, a közterület-érzetet számtalan más is befolyásolja.
De senki ne kételkedjen: az egész gondosan össze van hangolva, igen, az egyik hangolás végrehajtója: Soros.
Aki nem érti, megismétlem:
Soros, Soros, Soros, Soros, Soros, Soros, Soros, Soros, Soros, ...
de fonotosabb:
akik Sorost küldték.
A cigányvédők ugyanúgy részei a "projektnek", mint ez a két szerencsétlen, akinek a fotóival küldenek enyészetbe ma még jóra való, ártatlan fiatal gyermekeket...
Amíg a mindennapokban a nihil, az anarchia- az uralkodó - állami beletörődés mellett - addig a tanárok, mint az első vonal képviselői:
VALÓBAN REMÉNYTELENNEK TŰNŐ HELYZETBEN VANNAK.

----Először a közterületeken, a közüzemi járműveken kell rendet tenni:----

"Cigánybűnözés, Videók :: 2019. augusztus 5. 15:44 :: 61 hozzászólás Ifjú erőforrás viselkedése a buszon - ilyen lényekkel kell egy levegőt szívnunk
DE NEMCSAK CIGÁNY-: MINDENNEMŰ megbotránkoztatás, zaklatás, erőszakos figyelemfelkeltés üldözendő.
A jövő európai életét vagy halálát ez fogja eldönteni:
a kormányok-államok képesek lesznek-e biztosítani a mindennapi élet ZAVARTALANSÁGÁT, vagy az EU TELJES BOLONDOK INTÉZETÉVÉ változik, ahol a Soros-terrorbrigádok a meghatározók, élet-halál urai?
MERT SOROS NYÍLT TÁRSADALMA EZT AKARJA, SEMMI MÁST!
Ez a Coca Cola epizód egy szelet a nagy, a bírálhatatlan-érinthetetlen "cion" mögé bújt mátrixból!

Leimeiszter írása nagyon jó, szellemesen leplezi le a Cola cég álszentségét, hazug, homokos ideológiát terjesztő nézeteinek sunyiságát. Viszont, szerintem a bojkott felhívásnak nagyon is van értelme egy profithajhászó cég ellen. Lehet, hogy nem fog nekik egetverően nagy anyagi kárt okozni, de egy figyelmeztető jelzésnek biztosan jó. Én eddig nagy Cola-barát voltam, de már most találtam olyan ital-ízeket, mellyel helyettesíteni tudom.

Még gúnyolódni és sértegetni sem tudsz rendesen: miseborhoz nem kell szenteltvíz. Egyébként pedig, ha egy hülye engem hülyének tart, akkor nincs baj.

Kiváncsi lennék, milyen felfordulás lenne, ha a kampány a heteroszexualitást reklámozna.

És tényleg: miért nem azt reklámozza?

Nagyon egyszerű a megoldás: a buzivizet olyan szabályozás alá
kell terelni, mint az alkoholos italokat. Felmutatod a személyidet a
pénztárnál és már viheted is. Természetesen ki kell terjeszteni
minden CC által gyártott termékre.

Inodklás: felnőtt tartalomra való közvetlen utalás.

Az a plakát meg van, amikor a télapó CC-t iszik miközben
nagybetűkkel alá van írva, hogy "mondj nemet az AfD-re"?

Keresd meg, nagyon tanulságos látvány azoknak, de légy óvatos,
mert kognitív disszonanciát okoz!

Válaszok:
legyetek | 2019. augusztus 6. 10:06

staropramen, pilsner urquell rulez (-::

Tagja vagyok a PU-klubnak. Az egyetemen alapítottuk 5
csoporttársammal. A klubnak egyetlen szabálya van:

1. Ha PU-t ihatsz, nem ihatsz mást.

Ez is bizonyítja, hogy nem kell túlszabályozni a dolgokat.

Bemutatod a személyid a pénztárnál és már viheted is.

Én meg a reklámba bújtatott propagandaeszközről kommentelek
és nem egy lónyálnak sem nevezhető szarról.

Nem terelek, hanem általánosítok. Más szavakkal: verbális
absztrakciót végzek, hogy kontextusba állíthassuk a jelenségeket.

Terelés az lenne, ha a fogalmak egy másik értelmezését
mutatnám be az eredeti összefüggésben, mint ellentmondást. Ez
utóbbi az, amiben jó vagy sztrovacsek és szepi barátoddal együtt.
Van, aki be is nyalja, de velem hiába próbálkozol, rólam a fogalmi
hekkelés lepereg.

A Coca Colanak mar nem eleg a penzed. Hatalmat is akar feletted, iranyt mutatni, befolyasolni is szeretne - egy szar lotty.

Ez a gondolat ott bicsaklik meg, hogy lényegesen kevesebb buzi
van, mint nem_buzi. A te logikád alapján heteroszexuális
kampányt kéne indítani, mert annak sokkal nagyobb a
társadalmi támogatottsága.

A CC kampánya valóban jó markeningileg, mert beszélnek a
cégről. Ugyankkor mgszerzi a pénzes (részvényes?) buzilobbi
támogatottságát is, vagyis két bőrt is lehúz egyidőben.

Egyév múlva az egészből az átlagfogyasztó csak annyira fog
emlékezni, hogy kokakóla, a buziságot a buzilobbi áttereli egy
másik termékre és ez így win-win. Azt is mondhatnák ebből az
aspektusból, hogy a buziság egy marketingparazita, ugrik az
egyik gazdáról a másikra.

Válaszok:
Berecskereki | 2019. augusztus 6. 11:53

A Hit Gyülekezete is tiltakozik a Coca-Cola melegbarát plakátja ellen
https://24.hu/belfold/2019/08/..

Segítséget kérünk a budapesti homoszexuális reklámok eltávolításában.

Tiltakozó aláírás gyűjtő. https://www.citizengo.org/hu/f..

Amit írsz a marketingfogás eredményéről, annak az ellenkezője is megtörténhet.

A Hit Gyülekezete már attól tart, hogy a Coca-Cola átírná a magyar alaptörvényt
https://hvg.hu/elet/20190806_A..

Sőt, a fidesz KÖTELEZŐVÉ tette a pride-ot, mert annyira megijedt, hogy az összes nemzetiszín meleg csak a Jobbikra szavaz.

Semmibaj nem lenne a plakátokkal, ha pirossal ráírnák, hogy a bevétel 10%-át a Coca Cola a rizikós meleg férfiszex egészségügyi többletkiadására fordítja.

Maguk írják magukról, hogy mennyire betegek:

https://www.cdc.gov/lgbthealth..

https://www.healthypeople.gov/..

Én staro granat-ot iszom. Ez egy félbarna.

A BKV-s hasonlat tetszik, egyetértek. A BKV ne empatikus legyen, hanem pontos, és kiszámítható.

Tényleg, a babaváró hitel sem terelés. Ne nézz hülyének, ha egy
mód van rá.

Szerencsére itt vagy te, akinek ez remekül megy.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés