Európai szupervadászgépe „lesz” az Európai Légierőnek

2019. június 18. 12:44
Madrid csatlakozott 6. generációs „lopakodó” vadászrepülőgép kifejlesztéséhez.

Idén is Le Bourget-ben tartják az egyik legnagyobb légi- és űripari kiállítást, aminek kapcsán mindig hatalmas üzleti bejelntésekről szoktak beszámolni a különböző hírügynökségek. Idén azonban másról is beszámoltak az általános és biztonságpolitikai-védelmi hírekkel foglalkozó médiumok: ugyanis aláírták azt a szerződést, amivel Európa az amerikai, az orosz, illetve a kínai lopakodó technológiára ad választ.

Vagyis jobban mondva, csak adhat, hiszen a német védelmi miniszter, Ursula von der Leyen, a francia védelmi miniszter Florence Parly, valamint a spanyol védelmi tárcát vezető Margarita Robles által alírt szerződés még csak magáról az európai szuperlopakodót is magában foglaló fegyverrendszer kifejlesztéséről szól, nem pedig a meglétéről. Habár az új lopakodó kinézete már ismert: az aláírás előtt leleplezték a jövő európai repülőgépének életnagyságú makettjét.

Igaz, a német védelmi miniszter kijelentése, miszerint a szerződés aláírása jelentős az európai védelempolitikában, alapvetően optimista kicsengésű, és nem véletlenül: a jelenleg legkorszerűbb közös európai vadászrepülőgép, a negyedik+ generációs Eurofighter háza tájáról folyamatosan emelkedő költségekről és ezekkel fordított arányban lévő képességekről szólnak a hírek. Remélhetőleg 2040-ra, amire a FCAS fantázianevet viselő rendszer részeit képező, ember vezette repülőgépek már szolgálatba állhatnak, az európai repülégipar túllép a mai betegségein.

A kérdés már csak az, hogy az EU milyen állapotban lesz 21 év múlva.

(Cikkünk az n-tv hétfői írása alapján született.)

Összesen 39 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Európának akkor lesz jövője, ha egyetlen védelmi miniszter sem lesz nő a kontinensen. A világ nagyon kemény lesz nemsokára, a lebegő infantilizmus, hozzá nem értés és a deklarált irtózás az erőszaktól a kudarc biztos receptje.

Válaszok:
hhonor | 2019. június 19. 19:44

Olyan régóta vagyok, hogy még a feltámadás is bőven beleférne időben...

https://www.youtube.com/watch?v=MzOU9vlPZ78

A lányok csatába küldik a fiúkat, aztán nyávognak, hogy a fiúk keze véres.

"A női védelmi miniszterek békésebb célokat támogatnak, mint férfi kollégáik?

Von der Leyen elhatárolta magát elődje elutasító politikájától, amit a Líbia elleni katonai beavatkozás kérdésében képviselt. "A globalizációnak következményeképp a távoli ellentétek közelebb kerültek Európához" - nyilatkozta az német védelmi miniszter.

A müncheni biztonsági konferencián egy kezdeményezőbb német külügyi vonalat fogalmazott meg. "A közömbösség nem lehet Németország számára választási lehetőség" - állította.

Holland kollégája szintén erőteljesebb európai beavatkozás mellett érvelt. "A megbízhatóság azt jelenti, hogy egy szövetséges nem lép vissza az utolsó percben".
Magyarországon eddig kizárólag férfiak töltötték be a védelmi, honvédelmi, hadügyminiszteri posztot." [hir.ma]

Nálunk ugyan férfiak voltak eddig a honvédelmi miniszterek, viszont sokszor lényegében csak odaállítva a posztra mutatóba, eszközök, erőforrások nélkül, érdekérvényesítési lehetőségek nélkül.

A többiek, USA, Kína, oroszok (is), különböző ütemben és erőforrásokkal már a jelenben is dolgoznak a jövő repülőgépeinek tervein. Az Európában tervezett, gyártott illetve hadrendben tartott repülőgépek nem érik el a 5. generáció követelményeit (mások előttünk járnak). Ha fel akarunk a jövőben zárkózni, össze kell zárni és egyesíteni kell az erőforrásokat Európában és előre kell tekinteni, már a 6. generáció irányába (egyre nagyobb erőforrásokra van szükség egy új gép megalkotásához és nem utolsó sorban megfelelő nagyságú piac, hogy "megérje" a tervezés és gyártás). Az 5. generáció tekintetében már sokan megcélozták az F-35-öt Európában is, bevásárolva a géptípusból, részben a gyártásba is bekapcsolódva. A vadászgép ára csillagászati, amely elsődlegesen amerikai zsebeket tölt, annál jobban, minél többet gyártanak és adnak el belőle. Másrészt a USA nem ad tovább minden technikát/technológiát, akkor sem ha mások fizetnének érte, lásd F-22-t. Európa egyre kiszolgáltatottabb helyzetbe kerül, és az sem elhanyagolható szempont, hogy az Európában alkalmazott repülőgépek típusa vegyes, ami kevésbé hatékony, mint egy egységesebb géppark.

Válaszok:
hhonor | 2019. június 19. 20:08

(jav.: piacra)

Válaszok:
hhonor | 2019. június 19. 20:12

https://www.youtube.com/watch?v=CUvyKuAuvJs
A prototípus első repülését 2026-ra tervezik.

Válaszok:
hhonor | 2019. június 19. 20:23

Miközben a kínaiak az 5. generációs gépeiket a jelenben is "bütykölik", a szintén 5. generációs orosz Szu-57-es pályája pedig döcögősre sikeredett.

"A Jane's Defence Weekly-ben megjelent írás arról tájékoztatja az olvasókat, hogy India magára hagyja az oroszokat az ötödik generációs vadászgép fejlesztését célzó FGFA programban.

Az indiai fél kiválásának oka ugyan nem nyilvános, de egyértelműen a PAK-FA (T-50, Szu-57) alapjaira épülő fejlesztés drágasága és technikai téren fellépő viták állhatnak a háttérben.

A kilépés ugyan már minisztériumi szinten is megerősítést nyert, azonban az indiai fél hagyott egy kiskaput: amennyiben (a pontoson körül nem írt) körülmények úgy alakulnak, még lehetséges a döntés felülvizsgálata, illetve India vásárolna a PAK-FA-ból, miután azok rendszerbe álltak az Orosz Légierő kötelékében.

Az Indiai Légierő egykori parancsnoka, Vinod Bhatia tábornok szerint az FGFA kiválóan példázza “keveset, azt is későn” politikáját. A rohamoson fogyó Indiai Légierő számára nem ez a program jelentené a megoldást, az ide szánt erőforrásokat inkább a fogyó géppark pótlására kellene felhasználni.

Az Indiai Légierő szerint a Védelmi Minisztérium által a jövő alaptípusának szánt PAK-FA a közelében sincs azoknak az elvárásoknak, amiket a légierő támasztott. A lopakodó képesség, az avionika, a radar és a legtöbb érzékelő nem üti meg az elvárt szintet, valamint az eddigi 10(?) darab prototípuson kívül nem áll rendelkezésre több, a sorozatgyártás beindításának még csak tervezett dátuma sincs.

A fenti okok együttesen vezettek odáig, hogy a Védelmi Minisztérium a programból történő kilépés mellett döntött..." [jetfly]

Válaszok:
hhonor | 2019. június 19. 20:28

"A Pentagon tervei szerint a Raptort nyugdíjba küldő típusnak 2030 környékén kellene elkészülnie, s ezt követően szolgálatba állnia, tehát az F-22 2040 környékén adná át neki a helyét. Az egyik legfontosabb kérdés a témában mindig is az volt, hogy a 6. generációs harci repülőgépek pilóta nélküliek, vagy ember által vezetettek legyenek-e. Nos, erre is választ adtak az illetékesek: sokak nagy örömére az új csúcsragadozó pilótafülkéjében is ember fog ülni, aki minden eddiginél jobban “integrálva” lesz a rendszerbe. Ám mégis ott lesz, és ez a legfontosabb, tehát továbbra sem rideg, számítógépek által vezérelt gyilkológépek repkednek majd a háborúkban." [htka]

Válaszok:
hhonor | 2019. június 19. 20:31

Hogy hol lesz az EU 2026-ban vagy 2040-ben? Az a tagállamoktól, vezetőiktől függ. A megosztást, széthúzást erősítik mind többen vagy a közösség egysége, erősítése irányába tevékenykednek.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés