Európa megtagadja keresztény gyökereit, az európai keresztény civilizációt, kultúrát meg kell menteni az iszlamizáció és a liberalizmus kettős szorításából – így szólnak a politikai és/vagy kulturális kereszténység sok igazságot tartalmazó állásfoglalásai. A keresztény identitások újrafelfedezésének korában – és most, pünkösd tájén – van azonban még egy kérdés: lesznek-e még itt keresztények, pontosabban:
keresztények lesznek-e még a keresztények, akik számára megmentjük a keresztény világot?
Minden erős identitás szilárd alapokra épül, a fundamentumok pedig akkor szilárdak, ha a valóságon, tényeken alapulnak. A vallási identitással szemben gyakran megfogalmazódik az a vád, hogy természettudományos módszerekkel nem (mindig) igazolható tételekre épül, alapjai ezért bizonytalanok, a hit szférájában értelmezhetőek.
A keresztény hit meghatározó történései, Jézus és az apostolok tevékenysége azonban a történelem időben és térben meghatározható, szemtanúkkal és független korabeli forrásokkal jól dokumentált események voltak. És nem is légüres térben, hanem az I. századbeli judaizmus keretei között, az ószövetségi próféciák által pontosan meghatározott eseménymenetbe illeszkedve történtek.
De ha már vallási identitást említettünk, tegyük rögtön hozzá: aki figyelmesen és értő szívvel tanulmányozta már valaha a keresztény tanítás egyetlen primér forrását, a Szentírást, tudhatja: a kereszténység elsősorban nem vallás. Jézus nem új vallást alapított, még csak nem is a judaizmus megreformálása volt a célja zsidó rabbiként –
Jézus üzenete ennél sokkal radikálisabb volt,
ami a zsidó kultúrában a lehető legextrémebbnek számított, maga volt az istenkáromlás: emberként Isten fiának, Istennel egylényegűnek mondta magát, a személyéhez való hozzáállást pedig élet-halál kérdésének. A jeruzsálemi Szanhedrin pontosan ezért, egy súlyos bűnért kérelmezte az államhatalomnál, a római impérium Iudaea provinciabeli helytartójánál a kivégzését, amely meg is történt.
Minden embert, aki ilyet állított magáról, a Tóra rendelkezésének értelmében halállal kellett büntetni, a Törvényt pedig Isten írta, és Tőle kapta Mózes, rajta keresztül pedig a zsidó nép. Ezzel tehát Jézusnak is számolnia kellett, hiszen a Tóra és a háláchá („a törvény és a próféták”) magyarázója volt, az I. századi nagyhatású zsidó rabbik egyike, Hillél és Sámmáj (a rabbinikus hagyományt máig meghatározó tanítók) kortársa. A zsidó szent iratok szerint ilyet csak egy ember állíthatott istenkáromlás nélkül az egész történelemben: a Messiás.