A Gonoszról

2018. október 14. 12:51

Köntös László
reposzt
Drukkolok annak, hogy a Sorsok Háza megvalósuljon, s legyen az a hely, ahol a látogató szembenézhet a Gonosz igenis létező valóságával.

„Napjainknak a felvilágosodásból eredeztethető mítosza úgy szól, hogy az ember voltaképpen jó, s ha van is a világban rossz, akkor az csak a külső körülményekből, a szabadság korlátaiból, a hiányos társadalmi-gazdasági feltételekből származik. Minden forradalmi hevület ebből a hamis emberképből táplálkozik. Ez a mítosz soha nem néz szembe azzal az egyébként nyilvánvaló ténnyel, hogy maga az emberi természet a rossz kiapadhatatlan forrása. Utópisztikusnak tűnik minden olyan elképzelés, amely azt feltételezi, hogy a külső adottságok javításával, az áhított autonóm ember megteremtésével automatikusan megszűnik az ember erkölcsi elégtelensége, majd leküzdhető lesz a harag, az irigység, a féltékenység, a hatalomvágy, a gyűlölet, az előítélet, az önzés. Enyhén szólva is rejtély számomra, hogy a rossz egyetemes és kortól független jelenlétének a problémája miért nem téma napjaink diskurzusaiban.

Ezért is üdvözlöm Gerő András írását, amely ellentmondva korunk szellemiségének, behozza a Gonosz fogalmát egy történeti esemény, a holokauszt értelmezésébe. Ezzel a szóhasználattal Gerő természetesen perszonifikál, hiszen »a Gonosz« úgy van leírva, mint valamiféle, az emberen kívülálló entitás, amely ugyanakkor történeti eseményekben jelenik meg. Lehet ugyan erre azt mondani, hogy ez a látásmód a mai racionálisnak tekintett valóságértelmezési kánonnak ellentmond, sőt ma mitikusnak (értsd: nem igaznak) tűnő elbeszélésekre, bennünket természetesen a biblikus látásmódra emlékeztet. Ám nem ez a lényeg, hanem az, hogy a rossz jelenléte korunk hiedelmével ellentétben igenis magyarázatra szorul, s a válasz az, hogy igenis, létezik »a Gonosz«.

A rossz és a gonosz természetesen nem ugyanaz, mint ahogyan ember és ember között is különbség van. A Törvény felől nézve ugyan nincs tökéletes ember, s valamilyen szinten senki sem mentes a rossztól. Ahogy Jézus mondja, csak az Isten jó. Épp a rossz egyetemes jelenléte rejti magában potenciálisan azt, ami gonosz, vagy ha úgy tetszik, a Gonoszt. Ezért a megszemélyesített végső rossz, a Gonosz, természeténél fogva időtlen, korhoz nem kötött, az emberi történelem állandó és egyetemes szereplője. Ha létezik egyetemesen emberi, akkor a rosszat bízvást tekinthetjük annak.

Drukkolok annak, hogy a Sorsok Háza megvalósuljon, s legyen az a hely, ahol a látogató szembenézhet a Gonosz igenis létező valóságával. Ez a mi történetünk része.”

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 17 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Köntös Laci bácsi írása most is nívós, de nagyon egyoldalú. A Gonosz ugyanis - sajnos - nagyon sok helyütt megtekinthető. Például szent II. János Pál pápa beszélt a gonoszság struktúráiról. Így a venezuelai elnök aljassága, Soros gátlástalan-manipulatív-világméretű mohósága, Kadhafi elnök-ezredes gyilkos gépezete, Mugabe népét évtizedek óta sanyargató aljassága stb. mind ugyanazt a Gonoszt jeleníti meg lényegesen átlagfeletti intenzitással. És - ismerjük be - mindannyiunk életében kisebb-nagyobb életében szerepet játszik. Itt egy megoldás van, mégpedig a folyamatos Krisztus-követésre való törekvés, őszinte, és tettekben megmutatkozó bűnbánatban! Akkor, és csak akkor megfut előlünk a gonosz.

Einstein is ki lesz állítva?
Albert Einstein mondta:
„Az antiszemitizmus lélektani jelenség lesz egészen addig, amíg a zsidók érintkezésbe kerülnek a nem-zsidókkal – de mi rossz lehet ebben? Talán pont az antiszemitizmusnak köszönhető, hogy mi túlélünk, mint faj – legalábbis én így gondolom.”
(Engel: The Collected Papers of Albert Einstein, 7. kötet, 37. dokumentum, Princeton University Press, 2002, 159.old.)

És a kommunista emberírtás előbb kezdődött, többet ölt és tovább tartott, mint a nemzeti szocilista.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés