Új Öveges professzorokat képeznek?

2017. november 8. 15:41
Milyen egy jó tudós? És hogyan kommunikáljon? A Corvinus Tudománykommunikáció kutatócsoportja ezt vizsgálja. Ön is segítheti a munkájukat!

Milyen egy jó tudós? Hogyan érdemes írnia és beszélnie egy kutatónak ahhoz, hogy az eredményeit a szélesebb közönség is megértse? Milyen az ideális kutatói életpályamodell?  

Többek között e kérdésekkel foglalkozik a Budapesti Corvinus Egyetemen egy EFOP-projekt keretében működő Tudománykommunikáció kutatócsoport. A tudománykommunikáció definíciója szerint a közéleti kommunikáció egyik részterületét jelenti, amely tudományos témákban nyilvánul meg, és a célközönsége rendszerint nem szakértőkből áll.

A tudománykommunikáció legfőbb céljai a következők: a kutatók tegyék közzé a tudományos eredményeiket a nagyközönség számára; magyarázzák el a módszereiket, az eredményeiket és azok hasznosságát a társadalom számára; küzdjenek a téves információk, az áltudományok ellen; lássák el információval a (kormányzati, vezetői) döntéshozatalt, illetve próbáljanak meg a kutatáshoz támogatást elnyerni.

Ez – amint e felsorolásból is látható – már önmagában egy teljes embert kívánó feladat. Éppen ezért az a célja a kutatócsoportnak, hogy a jelenleg a doktori képzésben részt vevő hallgatóknak segítsen a tudós mint kommunikátori szerepre való felkészülésben. 

Az Aczél Petra vezette kutatócsoport kidolgozta e komplex készségcsoport fejlesztésére a sciXcom rendszert, amely – a nevében rejti a tudomány (science) szót és a hatos számot (six) – hat dimenzióból áll össze. Tudományos, közéleti, oktatási, gazdasági, igazgatási és adatbázis színtér szerint rendezhetők azok a kompetenciák, amelyeket egy doktorandusznak érdemes fejlesztenie. Ehhez egy olyan képzési modult alakítanak ki, amely a doktoranduszok tudománykommunikációs fejlesztését, a szükséges készségek elsajátítását segíti elő. A képzés célközönségre szabott kidolgozásához kérdőíves felmérést végeznek az érintettek körében.

Aki doktoranduszként úgy érzi, szívesen segítené a munkát, kattintson és töltse ki a kérdőívet!
 

Összesen 14 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Különben is: a CEU-val mi értelme versenybe szállni, nem ezt akartad böfögni...
Aaaa CEU-nak anyaegyetemre sincs szüksége, egyetemi létre sem, a haladó antifákcivilség, mind mellette, ez talán véletlen?

Válaszok:
OberEnnsinnen | 2017. november 8. 17:02

"A mai magyar egyetemeken nagyrészt szarházi opportunista törtető szaralakok dolgoznak. Az anyjukat megb*sznák az előmenetelért."
Ugyanaz, mint a színházakban, filmnél, a "művészéknél" tisztelet a kivételnek (Huszti, Szacsvay, Benedek és még páran hasonlók)
Kádár meaculpázhat odafenn -lenn...

Akkor tényleg nagyot változott a világ...Amikor a BME-n tanítottam, teljesen természetes volt, hogy az ember fejből magyarázott és írt, a nála levő vázlat csak arra szolgált, hogy ránézve ellenőrizze azt, hogy nem hagyott-e ki valamit. De vizsgáztatni is zömmel szóban vizsgáztattunk. Igaz olyan "ágazati" tanszéken voltam, ahol már a diplomamunkák készültek. Csak remélni tudom, hogy mai kollégáim is így tesznek.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés