Elégedetten távoztak a köznevelési kerekasztal résztvevői

2016. február 9. 15:30
Pozitívan nyilatkoztak a résztvevők a köznevelési kerekasztal után. A résztvevők elmondták: nem volt tabutéma az ülésen, minden korábban sérelmezett kérdés előkerült, és az állam semmire nem mondott nemet. Balog Zoltán elmondta: több azonnali intézkedésről állapodtak meg a kerekasztalon, változni fog a közbeszerzések folyamata, és a tanárok béremelése is várható.

Átalakul a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) költségvetése, módosul a közbeszerzések folyamata és várhatóan még ebben a félévben megkapják az intézményvezetők a gazdálkodásukat segítő igazgatói kártyát – többek között ezekről az azonnali intézkedésekről állapodtak meg a köznevelési kerekasztal keddi ülésén a résztvevők. 

Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere az ülést követő sajtótájékoztatón elmondta: az azonnali megoldást igénylő területek között határozták meg a jövedelemelmaradások rendezését, a nyugdíjas korúak foglalkoztatását. Megerősítette, hogy a tanfelügyeleti önértékelési folyamat lerövidül. A vonatkozó rendelet hamarosan elkészül – jelezte.

A miniszter kiemelte: plusz 234 milliárd forintot kaptak, illetve kapnak a pedagógusok, idén szeptemberben és jövő szeptemberben egyaránt újabb béremelés várható. Ezenkívül más béremelést nem tudnak vállalni – jelezte.

Kitért arra is, hogy az ingyenes tankönyvellátás rendszere komoly megtakarítást jelent a családoknak, e célra eddig 15 milliárdot fordítottak. Nem tudják úgy újra kinyitni a tankönyvpiacot, hogy az újabb drágulást, pluszterheket eredményezzen – fogalmazott, hozzátéve: a gyermekétkeztetésben a rászorulók számára biztosított napi háromszori ingyenes étkezést is szeretnék továbbvinni. 

Mindenkit szívesen látnak az asztalnál

Balog Zoltán értékelésében rámutatott: azért hívták össze a köznevelési kerekasztalt, mert világossá szeretnék tenni, hogy azokat a bajokat, nehézségeket, amelyek a magyar köznevelési rendszert jellemzik, együtt szeretnék megoldani a pedagógusokkal, a szülőkkel, a diákokkal és azokkal a szakemberekkel, akiknek komoly mondanivalója van a témában. 

A tárcavezető megköszönte a résztvevők konstruktív hozzáállást, egyúttal kiemelte: mindenkit szívesen látnak a kerekasztalnál, amely kéthetente ülésezik majd és ülései között munkacsoportokban folyik a munka. Aki nincs itt, sajnálják, rossz döntés nem jelen lenni – fogalmazott Balog Zoltán. 

A miniszter emlékeztetett arra is, hogy a kerekasztalt megbeszéléssorozat előzte meg, az ország összes, állami fenntartású iskolájával egyeztettek, több mint 2200 intézményből több ezer javaslatot dokumentáltak.

Nem volt tabutéma

Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke azt mondta: elégedetten állnak fel a tárgyalóasztaltól, minden kérdés, amit hallhattak, olvashattak az elmúlt időszakban, előkerült. Nem volt tabutéma, sikerült olyan módszereket találni, amelyek eredményre vezethetnek – jegyezte meg.

Hozzátette: megpróbálják a tagozatok és a küldöttek útján a legnagyobb segítséget nyújtani, együttműködve azon civil szervezetekkel, amelyek az elmúlt években megmutatták, hozzá tudnak tenni az oktatáshoz.

Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke pozitívumként említette, hogy az állami oldal a legkényesebb kérdésekben sem mondott nemet, így a következő fordulókból az állam szerepéről, az intézmények autonómiájáról, gazdasági önállóságáról is beszélni tudnak.

Fontosnak tartotta azt is, hogy azokat a civileket, akik nem tudtak jelen lenni, bevonják a szakbizottsági munkába. E kérdésben a tárca nyitottnak mutatkozott – tette hozzá a szakszervezeti vezető. 

A gazdaság is kárát látja a nem megfelelő oktatásnak

Parragh Lászó, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) elnöke szerint a gazdaság is kárát látja, ha egy ország oktatása nem működik jól. Kiemelte, a rendszerváltás óta mintha lelassult volna az idő a közoktatásban, ami miatt sok dolgot pótolni kell. Erre ad jó lehetőséget a most kezdődő kerekasztal, amely alapjaiban, mélyre hatolva tekinti át a jelenlegi rendszert – fejtette ki.

Parragh László a legnagyobb problémának azt nevezte, hogy sok diáknál már az alapkompetenciák is hiányoznak, vagyis nagy részük nem tud megfelelően írni, olvasni és számolni. Az MKIK ezért szükségesnek tart egy az alapkészségek elsajátításának fejlesztésére törekvő nemzeti stratégiát, továbbá fontosnak nevezte a digitális oktatás támogatásának növelését is. Kitért arra is, hogy a változtatások nélküli forrásnövelés nem lehet megoldás a jelenlegi helyzetre.

Parragh László a közoktatásról szóló tárgyalások előtti pozitív példaként említette a felsőoktatási kerekasztalt, amely szerinte minden félnek elfogadható eredményekkel zárult.

Igyekeznek minden pedagógust bevonni

Janzsó Ádám, a Nemzeti Ifjúsági Tanács kijelentette, szervezete a „strukturált perbeszéd” kialakításában és fenntartásában, valamint a diákönkormányzatiság megerősítésében érdekelt.

Madarász Péter, a tiltakozást elindító miskolci Herman Ottó Gimnázium igazgatója – szerint a találkozó elérte a célját. „Minden fél meghallgattatott és minden fájó téma elhangzott” – fogalmazott, majd hozzátette: a kerekasztallal széleskörű szakmai egyeztetés indul, ami az ágazat stratégiai szintű újragondolásának tekinthető.

Kiemelte továbbá, hogy miniszteri felkérésre igyekszik majd a „végeken tanító” elkötelezett pedagógusukat is bevonni a kerekasztal munkacsoportjainak munkájába.

Liptai Kálmán, az Eszterházy Károly Főiskola rektora úgy látja, az oktatási intézmények közötti párbeszéd elindulása szép jövőt ígér, ehhez azonban szerinte az egyetemeknek az „arisztokratikus szemléletüket”, az iskoláknak pedig a „kritikai szemléletüket” kell „hátrébb venniük”.

Csépe Valéria, az MTA Közoktatási Elnöki Bizottsága elnöke szerint a kerekasztalnak kell megtalálnia a legoptimálisabb tanítási szerkezetet és időt. Emellett szintén rendkívül fontosnak nevezte az alapkészségek fejlesztését, továbbá azt, hogy az átlagtól eltérő gyerekeknek biztosítsák a nekik megfelelő képzést.

Összesen 98 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Örülök! Ezek után aki kimegy tüntikézni az a balhét keresi, kormányt szeretne buktatni és nem a megoldáson jár az esze.

Az egészségügy ügyében nem leüldni kellene, hanem sürgősen cselekedni! Rémálom az egész!

Halálra ítélnek egy egész országot. Még mielőtt rámtámadnátok, Fidesz szavazó vagyok 1994 óta.

Talán azért, mert az ipar szereplőinek fontos, hogy megfelelően képzett munkaerőt kapjanak.

Ahogy megjósoltam
a szakszervezetis nyanya nem bírt összehozni egy oldal szakmai szöveget sem.

Ezek életükben egy napot nem dolgoztak.

Neked aztán nem lehet könnyű... :)))))
Csak nehogy belezavarodj, mint Arlet vagy kohntalan. :)

Te meg ki is vagy, seggfej?! Csak nem a Gallóné?
Avagy Gyurcsány személyesen?
De mindegy is. Olyan igazi ünneprontó vagy, akit ki kellene mindenhonnan rúgni, mert csak viszályt szítod, b+.

This is the beginning of a beautiful friendship. :)

kukagyerek, nyugszik a Jobbikosok szabotálják az ország védelmét, Zuglóba a Jobbikos miatt nem lett a kvótarllenes nyilatkozat megszavazva.

Na ja! Kikerült. Oszt megint kapja majd a nyílt levelet.

Fejezze be, mondjon le! - Nyílt levél Galló Istvánnénak

"A kaotikus állapotok kialakulásáért - a tankönyvellátási mizériától kezdve az üres, a közvéleményt szándékosan megtévesztő, manipuláló, hurráoptimista nyilatkozatokig - az oktatási ágazatban dolgozók helyzetének soha nem látott romlásáért, ebből eredően a ránk bízott gyermekek kilátástalan sorsáért, mint a PSZ elnökét, Önt is súlyos felelősség terheli!"
http://www.rednews.hu/index.ph..

Ugye senki nem olyan naiv, hogy elhiszi, a kormány saját magával és fiókszervezeteivel lezavart látszategyeztetése rendezi a oktatás kaotikus helyzetét? A közoktatási törvény visszavonása, a Klik és a központosítás megszüntetése, ill. az elvont milliárdok visszajuttatása nélkül semmi nem fog változni.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés