Díszdoktor és egyetemi tanár

Áder kinevezte Prof. Dr. Mocsai Lajost

2015. augusztus 19. 20:24
Előbb törvénnyel írták elő, hogy a sporttudományi felsőoktatásban a PhD-fokozattal egyenértékű az olimpiai érem, majd rektorrá, augusztus 10-ével pedig egyetemi tanárrá, azaz professzorrá nevezték ki Mocsai Lajos kézilabdaedzőt. A kinevezést a Népszabadság szúrta ki a Magyar Közlönyben, egyébként nem verték nagy dobra.

Mocsai Lajost tavaly decemberben nevezték ki a Testnevelési Egyetem rektorává, miután egy nyári törvénymódosításnak köszönhetően a sporttudományi felsőoktatásban a doktori címmel egyenértékű az olimpiai érem. Júniusban a tervek szerint a Debreceni Egyetemen avatták volna díszdoktorrá Mocsait, de az egyetem habilitációs tanácsa nagy többséggel leszavazta az előterjesztést. A professzorok körében felháborodást váltott ki, hogy díszdoktorrá akarják kinevezni a kézilabdaedzőt: a díszdoktori cím bár formális, de feljogosítja a címzettet a doktori cím használatára, így azt a benyomást kelti, hogy az illető rendelkezik tudományos munkássággal. Végül júliusban mégis kinevezték Mocsait díszdoktornak, de nem a sport-, hanem a bölcsészet alá tartozó neveléstudomány doktorává, mert a Debreceni Egyetem, mint kiderült, nem is adományozhat sporttudományi doktori címet. 

Most augusztus 10-ével egyetemi tanárrá, azaz professzorrá nevezte ki Áder János ki Mocsai Lajost – az erről szóló határozatot a Népszabadság fedezte fel a Magyar Közlönyben. A lap megemlíti, hogy a korábbi, neveléstudományi díszdoktori cím plusz pontokat jelentett a kinevezéskor. A Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság ugyanis idén nem támogatta Mocsai Lajos professzori pályázatát – írja a lap, hozzátéve: a pályázatok anonimak voltak, így csak valószínűsíteni lehet, hogy a kérdéses pályázat Mocsaié volt, mivel más nem pályázott a sporttudomány területén.

Összesen 147 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Szégyen, gyalázat - lenne, ha nem Semjének, Tállaik, Rogánok, Tompik országában élnénk. Így csak business as usual

Ha egy olimpai 4. helyezett szöv kap tudományos teljesítmény nélkül professzor lehet, akkor Gyurta Danival mi lesz? Kinevezik új Einsteinnek?

Azért fölvetődik, hogy egyébként mit csinál egy sporttudós.

Nagyon sokat tett a magyar kézilabdáért női és férfi vonalon egyaránt.

Ez az egész ügy valahogyan groteszk. Mocsai kitűnő edző, egy kézilabda "tanszéknek" bármikor lehetne a vezetője. Az, azonban, hogy minden olimpiai érmes egyben PhD fokozattal is rendelkezik, az számomra furcsa. Sokkal egyszerűbb lett volna valamilyen "díszdoktori" címet adományozni... (Volt olyan a Sahnak is.) A Zeneakadémia tanáraitól is tudomásom szerint megkövetelik a (teljes) PhD-t, nem elegendőek a sikeres koncertek.

akkor pláne ne próbálkozz vele

Válaszok:
gwrf | 2015. augusztus 19. 21:46

annyi jó van azért benne, hogy a TF-et megkapja a Párthoz hű Lajos a saját homokozójának, az intézmény pedig leválik a SE-ről, és nem égeti azt tovább a kamu sport"tudósaival"

fejtsd ki bátran.

Csak előbb számoljuk össze, hogy melyikünk hágy exbolsira szavazott eddig élete során. Vegyük bele, hány volt a családjában.

Na, biztos vagy a győzelmedben?

íme egy példa az állami korrupcióra.

kamasuka reakciója: "Na és?"
nehéz erre mit mondani..

ez akkora marhaság, mint az Everest.

Attól, hogy pl. a bölcsészettudományokra nem a science szót használják, attól még ugyanúgy tudománynak tekintik. Mindenhol.

Nem a témájától tudomány valami, hanem a tanulmányozásának módjától.

"ti"?

ez az a hitványság, amit a legjobban rühellek. Nagymestere vagy.

Te akarod azt mondani, hogy tudod, kikkel és miben értek egyet? Te? Komolyan?
Te majd megmondod a véleményem?

Figyelj, engem a pusztító butaságod nem zavar, arról nyilván csak részben tehetsz.
De hogy mi a faszért társul nálad ez ilyen fokú önhittséggel azt elképzelni se tudom.

Észak-balkáni, hétköznapi történet.

Válaszok:
Laibach | 2015. augusztus 19. 23:12

Szegény Mocsainak kellett ez??? Senki nem a munkásságára - amihez gratulálok mert remek edző - fog emlékezni, hanem erre.

Válaszok:
Laibach | 2015. augusztus 19. 23:14

Ne érts félre, nem vonom kétségbe, hogy egy-egy olimpiai arany mögött komoly tudományos teljesítmények is állnak. Edzéstervek, diéták, mittomén.

Csak ennek, mint tudományos tevékenységnek olyan definícióját nem tudom elképzelni, amely kizárja azt az edzőt, aki ténylegesen elvisz olimpiai bajnokságig egy csapatot. Ha valakinek, neki kell edzéstervekkel és diétákkal foglalkoznia.

Ez az eset azt bizonyítja, hogy Magyarországon súlyos jogbizonytalanság van - hiszen az egyetemi tanárok kinevezését a felcsúti szabályozza.

Sporttudományról beszélünk, nem kvantumfizikáról. Ha van egy ilyen tudományág, akkor az egyetlen számomra elképzelhető célja, olimpiai bajnokok szisztematikus nevelése. Ennek a tudománynak a kisérleti alkalmazója pedig az az edző, aki ki is nevel olimpiai bajnokokat.

Hofi Gézát biztosan szeretik még az itteni kommentelők. Nos, akkor figyelmükbe ajánlom azt a kis szösszenetét, amikor arról elmélkedett, hogy Papp Laci papírok híján nem lehetett a válogatott edzője.

Lehet, hogy nem szerencsés, ahogyan, amivé Mocsait kinevezik, de azért letett már néhány dolgot az asztalra. Talán tud valamit.

Ugyan már, ez csak egy a kötelező fanyalgások sorában, a szokásos habverés, mert mindig és mindent ócsárolni kell. Még akkor is, ha nincs igazán jelentősége.

Ettől lesznek ezek a reakciók komolytalanok, és unalmasak. Még akkor is, ha magam is látok jó néhány kritizálható dolgot.

Ha Mocsai sporttudományos tevékenységét megkérdőjelezzük, akkor nagyon soknak meg lehetne kérdőjelezni és visszavonni a doktori, vagy professzori címét.

Publikációk
Könyvrészlet:
• Mocsai Lajos (2004): Az utánpótlás-korcsoport képzési keretterve a 7-8-tól a 15-16 éves korosztályok számára kétéves bontásban. In: Horváth János-Juhász István-Mocsai Lajos-Németh András: Kézilabda. Budapest, Papirusz Duola K. 7-57.p.
• Mocsai Lajos (2004): Az utánpótlás-korcsoport képzési keretterve a 17-18 éves korosztályok számára. In: Juhász István -Kovács László -Mocsai Lajos: Kézilabda II. Budapest, Papirusz Duola K. 7-21.p.
Cikkek, tanulmányok:

o Mocsai Lajos (1980): Körülhatárolt törzsanyag korcsoportonkénti kijelölése 8-18 éves kézilabdázóknál. Testnevelés-sport-oktatás, 1. 87-100.
o Mocsai Lajos-Hajdu János (1982): Kézilabda. TF Közlemények, 1. 71-77.
o Mocsai Lajos (1985): A kézilabdázás tesztrendszerének tervezete. Kézilabdázás, 4. 1-5.
o Mocsai Lajos (1986): A XI. férfi kézilabda-világbajnokság értékelése. Kézilabdázás, 4. 1-10.
o Mocsai Lajos (1987): A férfi válogatott 1987. évi feladatainak szakmai értékelése és az olimpiai program. Kézilabdázás, 11. 15-18.
o Mocsai Lajos (1987): A magyar férfi kézilabda-válogatott olimpiai felkészítését segítő és ellenőrző kutatási terv. Kézilabdázás, 11. 19-24.
o Mocsai Lajos (1988): Az 1986. évi VB-től a szöuli olimpiáig. (Tájékoztató a férfi kézilabda-válogatott felkészüléséről.) A Magyar Olimpiai Akadémia Évkönyve. 1987, 122-134.
o Mocsai Lajos (1990): A kézilabda-mérkőzés játékelemeinek számítógépes teljesítménydiagnosztizálása. A Magyar Testnevelési Egyetem Közleményei, 2. 141-158.
o Mocsai Lajos (1998): Einfach oder genial? Das Angriffskonzept des Europameisters Schweden un was jede Mannschaft davon lernen kann – Westfalisches Trainerseminar szakkiadványa – Bielefeld, 1998
o Mocsai Lajos (1999): A magyar női kézilabda-válogatott Európa-bajnoki szereplése. Átlövő, 1. 10-11.
o Mocsai Lajos (1999): A mentális edzés. Reális kiegészítő edzésmódszer a sportbeli teljesítmény fokozására, vagy a maximális teljesítőképesség eléréséhez. Átlövő, 4. 14-15.
o Mocsai Lajos (2000): A beálló játékos képességfejlesztése és technikai képzésének oktatásmódszertana. Átlövő, 2.
o Mocsai Lajos (2000): A szélső játékos képzése a nemzetközi élmezőnyben alkalmazott taktikai elzárások alapján. Átlövő, 3.
o Mocsai Lajos (2000): Az átlövő játék nyitott játékkészségének és teljesítőképes tudásának alapján, a posztspecifikus cselező tevékenység oktatásmódszertana. Átlövő, 4.
o Mocsai Lajos (2000): A Kézilabda sportágfejlesztési koncepciója 2003-2004 MKSZ Kiadvány II. félév (2000)
o Mocsai Lajos (2000): Az európai edzőképzés koncepciója kézilabdázásban – Education and Training – “RINCK ” Konvenció EHF Kiadvány IX. (2000).
o Mocsai Lajos (2000): A Kézilabdázás Olimpiai felkészülési terve a MOB felkészülései irányelvei és programja a XXVII. Nyári Olimpiai játékokra – Kiadvány II. félév (2000)
o Mocsai Lajos (2001): A kézilabdázás négyéves olimpiai felkészülési programja MKSZ kiadvány IV. (2001)
o Mocsai Lajos (2001): Az olimpiai sportágak athéni felkészülési tervezete. A női kézilabda válogatott hosszú távú felkészülésének főbb szakmai szempontjai. I. félév A MOB felkészülési irányelvei és programja a XXVIII. Nyári Olimpiai játékokra. (2001)
o Mocsai Lajos (2001): Profil des erfolgerichen Trainers (sikeres edző személyiségmodellje) “Top Trainer” Symposyion, Handball Praxis Dánia, (2001)
o Mocsai Lajos (2001):Deckung gegen Gegenstöse (A lerohanásos támadások elleni védekezés) “Top Trainer” Symposyion, Handball Praxis Dánia, (2001)
o Mocsai Lajos (2001): Angriff in Überzill(Támadás emberelőnyben) “Top Trainer” Symposion, Handball Praxis, Dánia (2001)
o Mocsai Lajos (2001): Gondolatok a Női válogatott jelenlegi feladatairól “2 Hetes” kézilabdázás Konferencia (2001. április)
o Mocsai Lajos (2002): A cool down regenerációs programok módszertana, különös tekintettel a labdajátékokra. Magyar Edző, 4. 12-15.
o Mocsai Lajos (2002).: Az európai edzőképzés koncepciója kézilabdázásban – Modell of Hungarian Handball Coach Trainig – “RINCK “Konvenció EHF Kiadvány . (2002. október Koppenhága).
o Mocsai Lajos (2002): Napadi na agresivne obrambene formacije – Hrvatski Olimpijski odbor, Hravatski Rukometni Savez, Pula, XXV- XXVI. Semimar Trenera sijecanj 2001-2002.
o Mocsai Lajos (2003).: A kézilabda edzőképzés európai modellje, A Magyar Edzők Társaság folyóirata, Magyar Edző 2003/1.
o Mocsai Lajos (2004).: A magyar utánpótlás sportszakmai koncepciója. Cséfay Sándor Országos Kézilabda Utánpótlás Szakanyaga MKSZ kiadvány 2004.
o Mocsai Lajos (2004): A szakemberképzés európai modellje – kézilabdában. Magyar Edző, 2. 31-32.
o Mocsai Lajos (2004): A TF háromdimenziós Morfológiai és Mozgáselemzési Laboratóriumának tudományos tevékenysége. Magyar Sporttudományi Szemle, 1. 40-42.
o Mocsai Lajos (2005).: Nemzetközi Kézilabda Edzőképzés (francia, holland és belga edzők számára) 2005. június 4-5. Antwerpen
o Mocsai Lajos (2005): 2005 Youth Coaches’ Course during the 2005 Women’s 17 European Championship c. konferencia szakanyaga: Preparation of fast play in offense and defense, Playing against and open defense, Making your defense fast, Active defense, transition to fast break and extended fast break,, Offense in numerical superiority
o Mocsai Lajos (2005):Vienna, Austria 2005. 08. 25-28.,Témák: Támadási stratégiák zárt védekezési rendszerek ellen, A rendezetlen védelem elleni támadásvezetés 2-3. fázisának módszertani elemzése, A mélységben tagozott védekezési rendszerek elleni támadási stratégiák elmélete és gyakorlata. Előadások: Írásban, elméleti képzésben, gyakorlati bemutatók során kerültek feldolgozásra.
o Mocsai Lajos (2007) A 7. svédországi női Kézilabda Európa Bajnokság értékelése (Time out magazin) 2007. január 11.

Nem látom eget verő problémának Mocsai kinevezését. Nem védem, nem ítélem el, mondhatnám azt is, nem érdekel.

És igen, nem tagadom, talán a sok, kákán is csomót kereső kötözködés is hozzájárul ehhez. Mert ma a másik oldalon kötelező az, hogy semmivel nem értenek egyet. Még a 2x2 igazsága is attól függ, hogy ki mondja.

Remélem a TF rektoraként kiszórja az oktatói csapatból a léhűtőket, ahogy kapitányként is tette.
Nagy a riadalom, látom, Mocsai kihajtja a szuszt diákból, tanárból, aki meg nem bírja megy a levesbe.
Mi lesz itt, ha a többi egyetem élére is hasonló kaliberű fickók kerülnek?
A végén még a diplomások képzettek lesznek, a vezető beosztásokba értelmesek kerülnek, élhető lesz az ország.

A munkavállalóknak kötelességeik is vannak.
A munkáltató kötelessége, hogy olyan munkavállalókkal vegye körbe magát, akik alkalmasak a rájuk bízott feladat ellátására.
A rektor kötelessége az általa vezetett intézmény szakmai színvonalának a lehető legmagasabb szinten tartása. Nem joga. Kötelessége.
A munkavállalónak joga van más pálya után nézni, ha alkalmatlan a jelenlegi munkaköre ellátására. Az alkalmatlanságát nem ő állapítja meg, hanem a munkáltatója, mivel nem a farka szokta csóválni a kutyát.

2011. évi CCIV. törvény

a nemzeti felsőoktatásról

olvasgasd

Ha a sporttudomány tudomány, akkor Mocsai professzor.

Olimpiai érmet elért a csapatával, és ahogy föntebb említettem, ez pont annyira tudományos teljesítmény, amennyire a sporttudomány az egy tudományág. Az biztos, hogy edzéstervek kidolgozása, gyakorlati kipróbálása, folyamatos korrigálása, sikerre vitele, olyan szisztematikus tevékenység, ami valami újdonság fölfedezésére irányul, és amihez én pl. abszolút nem értek.

Az a társaság a TF-en, amely doktorit adott Skicc Palinak, most fogadja el, hogy egy valós teljesítmény alapján neveznek ki fölé egy professzort.

Válaszok:
Csomorkany | 2015. augusztus 20. 11:40

Apám mondta, amikor egyszer leadták a tévében a londoni 6:3-mat, hogy érdemes ezt összevetni egy mai meccsel. Egészen másképp mozognak a mai játékosok, mint Puskásék és ellenfeleik annak idején. Ha egy mai csapat megpróbálkozna a Sebes Gusztáv féle támadóformulával, szétszaggatnák. Mára fölhalmozódott egy olyan tudás a fociról, ami akkoriban hiányzott.

Mit változtattam? Kezdettől ezt képviselem, nézd meg az első mondatomat.

A fizikáról és a történelemtudományról tudom, micsoda, a sporttudományról nem igazán, de ha valami, akkor olyasvalami, amit egy olimpikonokat sikeresen fölkészítő edző csinál.

Ha megnézed lentebb, pont nincs vita köztünk. Csak azt nem értem, hogy ha a sporttudomány olimpikonok szisztematikusan átgondolt, elméletileg kidolgozott edzését jelenti, akkor mi a baj Mocsai professzori címével.

Elméleti fizika - kísérleti fizika.

Nem erről beszélek? Van egy elmélet, hogy hogyan lehet begyakorolni mondjuk egy győztes formációt a kézilabdában, és vannak, akiknek ki kell próbálni.

Ha te úgy véled, hogy a TF-nek, mint természettudományos kutatóműhelynek eddig volt tekintélye, akkor tévedsz.

Ha azonban Magyarország stabilan termel négyévente néhány olimpiai bajnokot, akkor az intézmény bebizonyíthatja a maga hasznosságát. Mocsai prof. meg ebben egyértelműen érdekelt.

Na és a Testnevelési Főiskola maga, mint tudományos műhely, az micsoda? Szerintem ez a történet tipikus "zsák a foltját".

És ezzel sem azt nem mondtam, hogy tesitanárokat képezni haszontalan dolog, sem azt, hogy olimpiai érmes kézicsapatot összehozni kis teljesítmény.

Egy összességében hasznos munkát végző intézményt jó ötletnek látszott "főiskolának" nevezni, most meg jó ötletnek látszik e "főiskola" élére "professzor"-ként kinevezni egy amúgy nemzetközi szinten versenyképes teljesítményt alkotó személyt.

Kis magyar rangkórság, de részemről ez legyen a legnagyobb bajunk.

Teljesen következetes vagyok abban, hogy nem vagyok hajlandó frontálisan támadni a kormányt. Szabad akarok lenni abban, hogy mit utasítok el, és mit nem. Ha már sport, akkor a paralimpiai bizottság sztorija vérlázító úgy mindenestül, de Mocsai professzori címe bőven belül van a tűréshatáraimon.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés