Schmittnek igaza van

2013. február 11. 11:13

Vajon mi adott a választók körében is felismerhető karaktert az LMP-nek: a zöld értékek képviselete vagy az Orbán-kormánnyal való szembenállás?

2013. február 11. 11:13
Heti Válasz

„Schmittnek néhány kérdésben minden bizonnyal igaza van. Nem Schmitt Pálnak, hanem Carl Schmittnek. Ő volt az a hírhedt gondolkodó, aki a liberalizmus kíméletlen kritikusaként vált a XX. század megkerülhetetlen hivatkozási pontjává. Szerinte az a specifikus megkülönböztetés, amelyre a politikai cselekvések és motívumok visszavezethetők, a barát-ellenség megkülönböztetése. Ez a legvégső és egyben a legerősebb kritérium, mivel az összekapcsolódás és szétválás, az egyesülés és felbomlás intenzitásának legvégső fokát jelzi. Azért is a legerősebb, mert minden más ellentétet képes politikai ellentétté átalakítani, végső soron a liberalizmus lényegi depolitizáló törekvéseit is. A liberálisok ugyanis az ellentéteket a szellem és a gazdaság szférájában, valamint a megkülönböztetések létét tagadó egyetemes kategóriákban (például: emberiség) oldanák fel, ám a liberális semlegesítésnek és depolitizálásnak Schmitt szerint ugyancsak meghatározott politikai értelme van.

De mi köze Schmittnek egy aktuálpolitikai elemzéshez? Tucatnyi értelmezés jelent már meg az LMP szakadásáról: mi történt, ez kinek jó, ezután mi lesz? Azonban a hasznosság szempontjai mintha jótékony homállyal fednék be a Schmitt által megfogalmazott problémát, miszerint még az egyetemes hívószavak mögé menekülő liberálisok is politizálnak. (...)

Két dolgon érdemes elgondolkodnunk. Az egyik az LMP eddigi politizálása. Vajon mi adott a választók körében is felismerhető karaktert a pártnak: a zöld értékek képviselete vagy az Orbán-kormánnyal való szembenállás? Vajon az általuk képviselt »autenticitás« a zöld értékek védelme körül jelent meg határozottabb éllel, vagy a »rezsimmel« szembeni elégedetlenséget kifejező, egyébként öncélú performanszokban (laptopragasztgatás, teniszlabda-dobálás, ide-oda láncolás)? Vajon a higgadt stílust képviselő Karácsony Gergely a környezetszennyező gyárak működésével vagy a regisztrációval szemben aljasozott-e? Nem lehetséges, hogy a zöld gondolat eredetileg is csupán a nyílt szembenállást is lehetővé tevő politikai motívumok, érdekek, szándékok, célok elfedésére szolgált?”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 34 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
gubenc
2013. február 11. 16:34
Az LMP szétbomlását egyébknét sajnálom. Úgy tudom hogy a dolog hátterében klikkesedés és belharcok álltak, az E2014-el való együtt vagy nem együtt indulás csak ürügy volt arra, hogy szétváljanak azok, akik egyébként sem szeretik egymást. Úgy tűnik hogy az emberi gyengeségektől az LMP sem mentes.
Válasz erre
1
0
gubenc
2013. február 11. 16:28
Mindenféle komment nélkül érdemes még tanulmányozni az idézett Carl Schmitt nevű "uriember" életraját is. Íme: http://en.wikipedia.org/wiki/Carl_Schmitt#The_case_.22Preussen_contra_Reich.22 Eléggé megilyezt mostanában, hogy a jobboldali gondlkodóink milyen olvasmányokról mesélnek. Matolcsy az amerikai szociál darwinistákat olvassa, a cikk írója megy egy élete végéig magát Nácinak valló politikai gondolkodót.
Válasz erre
1
1
gubenc
2013. február 11. 16:24
Egyébként értem, hogy nagyon trendi most anti-liberálisnak lenni. Akik így gondolkodnak legyenek óvatosak. Igazuk van abban, hogy az utóbbi időben kicsit elmentünk nagyon a liberális irányba. Viszont nem kellene ujjongva ünnepelni alapvető emberi jogok megszüntetését. Például a munka törvénykönyve kínai cégek számára barátságossá tételét, vagy azt, hogy amikor semélyi igazolvány képet csináltatsz, akkor az állam elektronikusan tárlja a képedet a nyilvántartásáaban, vagy letartóztathatnak egy komment miatt. Vegyétek észre hogy pl. nálunk a fuj-fuj liberalizmus jelszava alatt az emberi jogok korlátozása zajlik. Ugyanezt az USA-ban a "terrorista veszély"-re hivatkozva teszik.
Válasz erre
2
0
gubenc
2013. február 11. 16:18
A feltett kérdésre, hogy milyen párt is az LMP, szerintem egyszerű válaszolni, nem kell hozzá Carl Schmitt sem.. a) A zöld gondolat, bármennyit is rugóznak az itteni jobb oldaliak rajta, Nyugaton igen is rendszerkritikus, mert a fogyaztói társadalom egyik rákfenée éppen az, hogy fentartahatlanul kiszipolyozza a környezetet. Néha sötét zöldek a zöldek, de nehéz lenne tagadni, hogy egy ilyen kritikának a 21.-ik században létjogosultsága van. A tisztelt kormánypárti urak legalább addig ne szindják a zöldeket, amíg az összes állam épült nincs höszigetelve, mert nevetséges lesz egy idő utén. b) Az LMP mint új párt, erőteljesen kritizálja a jelenlegi FIDESZ - MSZP kétpártrendszer működését, nálunk tudmillik ez a két gazamber banda alkotja az Establishment-et. Ebben a tekintetben új pártként a Jobbik-hoz hasonlít. Nehéz lenne azt mondani, hogy ennek a kritikának nincs létjogosultsága. Egyik cél sem a másik elkendőzésére szolgál, az LMP programjában a pártfinanszírozás megváltoztatása ugyanúgy szerepel, mint a megújuló energia termelés fejlesztése.
Válasz erre
1
0
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!