Ahogy arról a Mandiner is beszámolt, hétfő este az ATV stúdiójában vitázott egymással Takács Péter, a Belügyminisztérium egészségügyért felelős államtitkára és Kulja András, a Tisza Párt európai parlamenti képviselője.
A vitának ugyanakkor volt egy sokkal mélyebb jelentősége: újra rávilágította a figyelmet a magyarországi politikai kommunikáció mélyebb mechanizmusaira is, mint például a metakommunikáció fontosságára.
Pláne, miután a tiszás Kulja személyeskedő, támadó stílusra váltott azt követően, hogy Takáccsal nem tudott igazán szembeszállni a vitában.
A Tisza Párt taktikát váltott, és az ATV-s összecsapás után azonnal központi kommunikációs elemmé tették a Blikk által indított online szavazást. (A bulvárlap arra kérdezett rá, ki szerepelt jobban a vitában.)
Magyar Péter, a Tisza Párt vezetője a közösségi médiában mozgósította híveit, hogy Kulja Andrásra szavazzanak, amit Kulja posztokban ugyancsak népszerűsített. A kritikusok szerint ugyanakkor a tiszás brüsszeli politikus csak „az akutális szép fiú”, akinek legnagyobb gondja az, hogy jól legyen beállítva a haja.
A tiszás politikus valóban arrogáns közbeszólásokkal, oda nem illő megjegyzésekkel próbált kommunikációs fölényt kialakítani. Valódi érvek helyett valóban a nézők érzelmeire alapozta stratégiáját, többek között akkor, amikor érzelemmel teli, elcsukló hangon beteg gyermekek eseteivel példálózott.
Kulja stratégiáját legrövidebben a következőképpen lehetne összefoglalni: kevés érvelés, annál több hatásvadászat.
Ez egyébként már a vitát megelőzően is érezhető volt, hiszen Kulja szelfikkel igyekezte bizonyítani primer helyzetét vitapartnerével szemben. A vitát követően azonban egyértelművé vált, hogy a Tisza Párt rosszul jött ki a szakpolitikai vitahelyzetből. Éppen ezért hétfő késő este óta taktikát váltottak, már nem a vita tartalmára – vagy a magyar egészségügy helyzetére –, hanem magáról a vitáról szóló kommunikációra fókuszálnak.
Magyar Péter azóta Facebook-hozzászólásokban és -bejegyzésekben igyekszik meggyőzni a támogatóit, hogy ne a saját szemüknek, hanem neki higgyenek.
Ez a taktika a metakommunikáció iskolapéldája: a tartalmi vereség helyett a percepció manipulálására helyezik a hangsúlyt. Arról, hogy mi álla a Tisza Párt startégiájának hátterében Bokor Tamás, a Budapesti Corvinus Egyetem docense nyilatkozott lapunknak.