Ma már nem ilyen típusú kényszerből mennek ki külföldre dolgozni. Kétféle motiváció lehet ma a fiatalok számára. Az egyik, hogy azt gondolják, külföldön sokkal többet lehet keresni, ez pedig jobb életet is fog biztosítani. Az 50-es éveiben járó generációból nagyon sok mérnök kiment Írországba, Angliába, Franciaországba dolgozni. Többen, akár kint töltött húsz év után, a kint alapított családdal jöttek haza, hiszen külföldön iszonyatosan nagy a megélhetési költség. Vannak olyanok is, akik Magyarországról a covid idején elterjedt home office munkavégzéssel dolgoznak továbbra is külföldre, és akár havonta vagy kéthavonta járnak ki egy pár napra a munkaadójukhoz, cégekhez.
A kormány munkáshitele óriási lehetőség a pályakezdő fiatalok azon részének, akik szakképzettséget szerezve, középiskolai tanulmányaik után munkát vállalnak. A munkáshitel mellett a kormány gondolkodik-e a diplomás fiatalok számára is hasonló támogatásban?
A kormány a munkáshitelt egy több éve megfogalmazott igényre dolgozta ki. A tanuló fiatalok számára már régóta elérhetők a diákhitelek. Ugyan azok kicsit eltérőek, de ha a diplomásoknál megfogalmazódik másfajta támogatási igény, azt meg kell majd vizsgálni. Jelenleg a továbbtanulók száma magasabb, a nagyon fiatalon munkába állók vannak kevesebben. A munkáshitel esetében már gyűlnek a jó tapasztalatok, bízom benne, hogy hosszú távon lehetőséget fog jelenteni a fiataloknak. A 15-24 éves korcsoport közel 950 ezer fiatalt jelent, amiből 230 ezren dolgoznak, a többi nagy részt tanul. Igen kevés azok száma, aki nem tanul és nem dolgozik, tehát jelentős számú szegmensről beszélünk.
Egy ilyen program vajon befolyásolná a fiatal diplomások külföldön történő munkavállalását?
Alapvetően jelen pillanatban a gyermekvállalási ágon vannak ilyen programok. Személy szerint el tudom azt képzelni, hogy munkaerőpiaci ágon is lesznek később ilyen támogatások. A fiatalokat megcélzó munkáshitel nagyon jó lehetőség.
A 25 év alattiak SZJA-mentessége is jelentős támogatás a fiatalok esetében. Elmondható, hogy felsőoktatásban a duális képzésben résztvevők dolgoznak is, főként az utolsó időszakban egyre többen vállalnak munkát is az egyetem mellett.
Természetesen itt nem heti 40 órás munkaviszonyról van szó, de egy tapasztalatszerzés a munka világában a fiatal számára, amit a kormány az SZJA mentességgel ösztönöz. Magyarországon is van több olyan – főként műszaki irányú – szak, ahol a diplomával együtt munkaszerződést is kötnek, például a győri és a kecskeméti egyetemen már hosszú évek óta gyakorlat ez.
Vannak nem direkt az egyetemeken zajló programok, melyek nagy lehetőséget adnak a fiatalok számára – mint az MCC, illetve egyéb más szervezetek által szervezett programok – , ezek szintén betekintést adnak a fiatalok számára a munkavállalói mindennapokba az egyetem mellett. Meg kell említeni, hogy vannak a külföldi tanulmányokat, kitekintést támogató programok egyetemek számára. Az Erasmus helyett most ott van a Pannonia program, ami szintén sokkal tágabbra nyitotta a lehetőségeket, még az Erasmusnál is. Fontos, hogy a fiatal felnőtt a jövendő szakmájának megfelelő különféle programokat próbálja ki, ezek mind kihívások, amellyel nagyon jó tapasztalatot tud szerezni, fejleszti tudja önmagát.
A fiatalok számára nagy lehetőség az Orbán Viktor által bejelentett új program, miszerint a többgyermekes édesanyákat érintő adómentességet lépcsőzetesen tervezik bevezetni. Milyen hatással lesz ez a munkaerőpiacra, lehet-e ezt előre becsülni?
Az újonnan érkező két- és háromgyermekesek anyák SZJA-mentességének elsődleges célja az édesanyák megbecsülése, valamint hogy ezzel a jelentős adócsökkentéssel több pénzt hagyjunk a családoknál, csökkentsük a terheiket. Emellett közvetett hatása lehet, az egyik a 40 alattiak esetében további gyermekvállalás a meglevő egy vagy kettő gyermek mellé. Ezzel a támogatással talán jobban megszületnek a várt, tervezett 2. gyermekek, hiszen az a tapasztalat, hogy az 1. és a 3. gyermek a különféle meglévő kedvezmények hatására jobban megszülettek, a másodiknál volt alacsonyabb az anyagi motiváció. Az adómentesség biztonságot jelent a családok számára. Azt gondolom a munkaerőpiac oldaláról, hogy
többen fognak gyorsabban visszajönni a kisgyerekes anyukák közül.
Természetesen nem az a fő cél, hogy minél hamarabb munkába álljanak az édesanyák, hanem az, hogy minden család megtalálja a saját igényeinek megfelelő lehetőséget. A kormány célja, hogy lehetőleg minden élethelyzetben segítse a családokat, így például ha valaki szeretne hosszabb ideig otthon maradni, tehesse meg, de ha vissza kíván menni dolgozni, legyen biztosított számára akár a részmunkaidős foglalkoztatás is. Így SZJA-mentesen több lesz a nettó keresete, de a tapasztalata is kamatoztatható, valamint a szakterületen folyamatosan jelentkező újdonságok is elsajátíthatóak a gyermekvállalás mellett. Ez a támogatás egy másik kört is indpirálhat a munkaerőpiacon.
Melyiket?
A nyugdíj környékén levőket arra ösztönözheti, hogy minél hosszabb ideig maradjanak munkában, hiszen nem vonnak tőlük nyugdíjjárulékot, és 2029-től 60 év felettiként SZJA-t sem fizet a kétgyermekes anya.
A kormány célja, hogy a támogatásokkal elismerje az édesanyákat kortól függetlenül,
és a fiatalabbaknál ösztönözze a gyermekvállalást, intézkedéseivel csökkentse a gyermekvállalásból adódó rövid távú anyagi hátrányt, javítsa a feltételeket a munkaerő-piacon, ösztönözze a munkavállalást. Fontos, hogy a gyermeket nevelő családoknak legyen plusz jövedelme. 2010 környékén komoly anyagi hátrányt jelentett a gyermekvállalás, félelem volt a családokban, hogyan fognak helytállni, normális életkörülményeket teremteni, ha kiesnek a munkából. Nem léteztek értékelhető családi kedvezmények, 9 százalékponttal magasabb volt a gyermekesek szegénységi kockázata, mint a gyermekteleneké. Ilyen magas különbség a gyermekesek hátrányára nem volt máshol Európában, részben ez okozta, hogy jelentősen lecsökkent – nálunk 2011-ben volt a legalacsonyabb – a termékenységi ráta. Ez az óriási hátrány a gyermekvállalást ösztönző kedvezmények, a rezsicsökkentés, a devizahitel kivezetés hatására jelentősen lecsökkent.