(Ez esetben az egyetemes, még jobb esetben a magyar tudományosság kiváló kutatóval, esetleg tanárral gazdagodik.) És akkor, ha a diszciplínában közepesen jó bölcsészhallgató tudja, hogy az orvos- és mérnökképzéssel ellentétben a bölcsészképzés nem kínál számára előrecsomagolt, a diploma átvételét követően azonnal felbontható karrierajánlatot, hanem az – orvosinál és mérnökinél egyébként messzemenőkig kevésbé időigényes – egyetemmel párhuzamosan ezerrel a megélhetése megalapozására koncentrál. Azaz: kitalálja, hogy a bölcsészettudomány szerteágazó képességkészletét pontosan milyen szakmában tudná hasznosítani, és megépíti az ehhez szükséges kapcsolatokat.
(Ez esetben a nemzet nyert egy törökországi üzletkötőt, egy spanyolországi idegenvezetőt, egy kultúrdiplomatát a helsinki nagykövetségen, egy Közel-Kelet-szakértőt, egy nagytudású cégvezetői tanácsadót, némi továbbképzéssel egy bakui külgazdasági attasét, egy tolmács-fordítót, egy írót, egy politikust vagy épp egy publicistát.)
Minden más esetben azonban a humántudományi képzés az adófizetőnek kidobott pénz, a hallgatónak pedig kidobott idő. Nem szabad úgy tenni, mintha a középszerű gépészmérnök, a középszerű diplomás ápoló és a középszerű klasszika-filológus egyenértékű lenne: előbbieket középszerű diszciplináris ismereteiket hasznosítva el lehet dugni egy multinacionális autógyár fogaskerék-optimalizáló részlegén, vagy rutinmunkára befogni egy krónikus belgyógyászati osztályra. A középszerű klasszika-filológus (germanista, ruszista, esztéta, kommunikációs szakember) ugyanakkor munkaerőpiaci szempontból tökéletesen értéktelen. Avagy: pont annyit ér, mintha az egyetemet el sem kezdte volna. Az MTMI-képzésben a tömegtermelésnek is van értéke, a tömegtermelt bölcsész (és társadalomtudós) viszont értéktelen. Rossz befektetés az adófizetőnek, melynek célracionalitása nincs.
A tanári, mérnöki, jogi, egészségtudományi képzés lehet tárgya egy széles bázisú tömegegyetemnek, velük van értelme növelni a diplomások arányát – a bölcsészképzés viszont reálisan csakis elitképzés lehet.
A célracionalitáson túllépve azonban világos: a bölcsészettudomány nem érték nélkül való. Bölcsészek nélkül szegényebb lenne a világ, a bölcsésztudással emberiségként és nemzetekként is rendelkeznünk kell. Korlátos számban, de állami feladatként. A bölcsész kultúrát hordoz, évszázadok alatt kidolgozott tudásokat tart meg a nemzet eszköztárában, és ki tudja, mikor lesz néhány évre pótolhatatlan nemzetgazdasági, nemzetstratégiai haszna – az arabisták aranyévei a 2010-es évek közepére estek, ruszisták nélkül 2022 óta lennénk meglőve, bohemisták, polonisták nélkül nem működnének a közép-európai kapcsolatok. Van, aki időről időre pótolhatatlan, van, aki egyszerűen csak önmagáért való szépet hordoz. Bölcsészműhelyeknek tehát lenniük kell, minél jobb minőségben, minél koncentráltabban –