A múlt héten az Európai Bizottság egy újabb irányelv alapján, hiányos indoklással ellátott véleményével ismét felszólította a magyar kormányt, hogy szüntesse meg a családokat védő rezsicsökkentést, ellenkező esetben az Európai Unió Bírósága elé viszi az ügyet. Azt, hogy Brüsszel újra támadja a rezsicsökkentést, már szinte megszoktuk – gondoljunk az EB által korábban megindított, a kormány által 2020-ban jogi úton megnyert kötelezettségszegési eljárásra, illetve a testület 2023-as országspecifikus „ajánlásaira” és a kapcsolódó túlzottdeficit-eljárásra. Most viszont új szövetségeseket talált: Magyar Pétert és politikustársait. Emlékezetes: a tiszás Gerzsenyi Gabriella már első brüsszeli felszólalásában a rezsicsökkentés eltörlését követelte az uniós törvényhozásban, majd a párt másik EP-képviselője, Lakos Eszter meg is szavazta az Európai Parlament energiaügyi szakbizottságában azt a dokumentumot, amely a lakossági rezsicsökkentés eltörlésére szólít fel. Novemberben pedig a tiszások ismét a rezsicsökkentés ellen szavaztak Brüsszelben. A támadás tehát arra irányul, hogy az eredmények semmisek legyenek, és a családok ismét kiszolgáltatottá váljanak, ismét „rezsivégrehajtások” indulhassanak ellenük. Ezért érdemes felidézni, miért volt szükség az intézkedés bevezetésére, és milyen eredményeket hozott.
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a rendszerváltást követően 2010-ig a magyar háztartások által viselt energiaköltségek a negyvenszeresükre nőttek, a háztartási gáz ára pedig a harmincötszörösére emelkedett. Míg az energia ára éves átlagban 20,2 százalékkal, addig a reálbérek 1 százalékkal emelkedtek. A magyarországi háztartások jövedelmük jelentős részét az energiaszámlák kifizetésére fordították – nem sokkal kisebb hányadát, mint Bulgária és Románia háztartásai. Ráadásul az energiaszolgáltatók döntő többsége külföldi kézben volt, és arányaiban kimutathatóan kevesebbet fordítottak a hazai fejlesztésekre, mint a profitjuk megtermelésére.
A kormánynak ebben a helyzetben kellett lépnie: 2010-ben először befagyasztotta az árakat, majd 2013. január 1-jét követően – egy év alatt, három lépésben – mintegy 28 százalékkal csökkentette a lakossági energiaárat. Ezzel a társadalom anyagilag erősebbé vált, a rendszer fenntarthatónak bizonyult, és a lépés az energiaszolgáltatók működését sem borította fel – hiszen a rezsielmaradások, a kinnlevőségek állománya jelentősen csökkent, ezt a sikert viszont nem verték nagydobra a szolgáltatók. Eközben a kiszolgáltatottság jövőbeli elkerülésére elindult az energiaszolgáltatók reprivatizációja, és ma már döntő többségben magyar kézben vannak.
Majd jött az orosz–ukrán háború. A konfliktus és az arra válaszként hozott, elhibázott brüsszeli energia- és szankciós politika arra késztette a kormányt, hogy egy olyan finomhangolt rendszert alkosson, amely a felborult geo- és energiapolitikai helyzetben ugyanezt a védelmet tudja garantálni. Ezért vezették be 2022-ben a rezsicsökkentés 2.0-t, amely a rezsicsökkentés intézményét úgy módosította, hogy kiszámítható legyen, és a felhasználási volumen csökkentésének ösztönzésével továbbra is mindenki hozzáférhessen a megfizethető energiához. A kormány energia-veszélyhelyzetet hirdetett, és hármas tagolást alkalmazott mind a villamos energia, mind pedig a földgáz esetében: bevezette az átlagfogyasztásig (az áram esetében havi 210 kilowattóra, a gáznál havi 144 köbméter) a lakosság több mint 90 százalékát érintő rezsicsökkentett árat, a lakossági piaci árat, valamint a versenypiaci árat. Mindezt kiegészítette számos, például a nagycsaládosokat és a kisvállalkozásokat érintő kedvezménnyel; például 2025. január 1-jétől utóbbiak számára lehetővé vált, hogy évi 4606 kilowattóra erejéig a védett rezsicsökkentett áron vegyék az áramot. Ez pedig már a magyar gazdaság megtámogatását jelenti, hiszen a munkavállalók jelentős része ebben a szektorban dolgozik.
A rezsicsökkentés eredményei