Itt a kormány válasza arra, hogy Brüsszel 72 órás túlélőcsomag összeállítására kéri az unió polgárait

„Háborúra készülnek!” – fogalmazott a Fidesz-KDNP kommunikációs igazgatója.

A támadások ellenére számos ország követi a magyar példát.
A múlt héten az Európai Bizottság egy újabb irányelv alapján, hiányos indoklással ellátott véleményével ismét felszólította a magyar kormányt, hogy szüntesse meg a családokat védő rezsicsökkentést, ellenkező esetben az Európai Unió Bírósága elé viszi az ügyet. Azt, hogy Brüsszel újra támadja a rezsicsökkentést, már szinte megszoktuk – gondoljunk az EB által korábban megindított, a kormány által 2020-ban jogi úton megnyert kötelezettségszegési eljárásra, illetve a testület 2023-as országspecifikus „ajánlásaira” és a kapcsolódó túlzottdeficit-eljárásra. Most viszont új szövetségeseket talált: Magyar Pétert és politikustársait. Emlékezetes: a tiszás Gerzsenyi Gabriella már első brüsszeli felszólalásában a rezsicsökkentés eltörlését követelte az uniós törvényhozásban, majd a párt másik EP-képviselője, Lakos Eszter meg is szavazta az Európai Parlament energiaügyi szakbizottságában azt a dokumentumot, amely a lakossági rezsicsökkentés eltörlésére szólít fel. Novemberben pedig a tiszások ismét a rezsicsökkentés ellen szavaztak Brüsszelben. A támadás tehát arra irányul, hogy az eredmények semmisek legyenek, és a családok ismét kiszolgáltatottá váljanak, ismét „rezsivégrehajtások” indulhassanak ellenük. Ezért érdemes felidézni, miért volt szükség az intézkedés bevezetésére, és milyen eredményeket hozott.
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a rendszerváltást követően 2010-ig a magyar háztartások által viselt energiaköltségek a negyvenszeresükre nőttek, a háztartási gáz ára pedig a harmincötszörösére emelkedett. Míg az energia ára éves átlagban 20,2 százalékkal, addig a reálbérek 1 százalékkal emelkedtek. A magyarországi háztartások jövedelmük jelentős részét az energiaszámlák kifizetésére fordították – nem sokkal kisebb hányadát, mint Bulgária és Románia háztartásai. Ráadásul az energiaszolgáltatók döntő többsége külföldi kézben volt, és arányaiban kimutathatóan kevesebbet fordítottak a hazai fejlesztésekre, mint a profitjuk megtermelésére.
A kormánynak ebben a helyzetben kellett lépnie: 2010-ben először befagyasztotta az árakat, majd 2013. január 1-jét követően – egy év alatt, három lépésben – mintegy 28 százalékkal csökkentette a lakossági energiaárat. Ezzel a társadalom anyagilag erősebbé vált, a rendszer fenntarthatónak bizonyult, és a lépés az energiaszolgáltatók működését sem borította fel – hiszen a rezsielmaradások, a kinnlevőségek állománya jelentősen csökkent, ezt a sikert viszont nem verték nagydobra a szolgáltatók. Eközben a kiszolgáltatottság jövőbeli elkerülésére elindult az energiaszolgáltatók reprivatizációja, és ma már döntő többségben magyar kézben vannak.
Majd jött az orosz–ukrán háború. A konfliktus és az arra válaszként hozott, elhibázott brüsszeli energia- és szankciós politika arra késztette a kormányt, hogy egy olyan finomhangolt rendszert alkosson, amely a felborult geo- és energiapolitikai helyzetben ugyanezt a védelmet tudja garantálni. Ezért vezették be 2022-ben a rezsicsökkentés 2.0-t, amely a rezsicsökkentés intézményét úgy módosította, hogy kiszámítható legyen, és a felhasználási volumen csökkentésének ösztönzésével továbbra is mindenki hozzáférhessen a megfizethető energiához. A kormány energia-veszélyhelyzetet hirdetett, és hármas tagolást alkalmazott mind a villamos energia, mind pedig a földgáz esetében: bevezette az átlagfogyasztásig (az áram esetében havi 210 kilowattóra, a gáznál havi 144 köbméter) a lakosság több mint 90 százalékát érintő rezsicsökkentett árat, a lakossági piaci árat, valamint a versenypiaci árat. Mindezt kiegészítette számos, például a nagycsaládosokat és a kisvállalkozásokat érintő kedvezménnyel; például 2025. január 1-jétől utóbbiak számára lehetővé vált, hogy évi 4606 kilowattóra erejéig a védett rezsicsökkentett áron vegyék az áramot. Ez pedig már a magyar gazdaság megtámogatását jelenti, hiszen a munkavállalók jelentős része ebben a szektorban dolgozik.
Családok védelme, megfizethetőség. Az intézkedés legfontosabb eredménye, hogy a családok az átlagfogyasztásig az energiát kvázi közszolgáltatásként tudják igénybe venni, illetve védve vannak nemcsak a szolgáltatókkal, de az elhibázott nyugat-európai és brüsszeli energia-, valamint szankciós politika következményeivel, vagyis a kereskedelmi árak szélsőséges változásaival szemben. Az átlagfogyasztásig megfelelő kiszámíthatóságot, családi tervezhetőséget ad, és ahogy a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) nemrég megjelent kimutatásában is látható, Európában a jövedelmükhöz képest a magyar emberek fizetik a második legkevesebbet a rezsiért. (Egy átlagos jövedelmű, kétkeresős fővárosi háztartás jövedelmének 1,9 százaléka megy el rezsire, csak Luxembourgban jobb az arány 1,8 százalékkal, de például Lisszabonban ennek több mint a 3-szorosa a rezsi.)
Az EU legalacsonyabb lakossági áram- és gázára. A rezsicsökkentés eredményeként a MEKH és a finn VaasaETT elemzőcég januári kimutatásából is látható, hogy az EU legalacsonyabb lakossági villamosenergia- és földgázára Magyarországon van: az áram kilowattóránként bruttó 9,07 eurócent (Németországban ennek a 4,5-szerese és még Belgiumban is a 4-szerese), a gáz pedig bruttó 2,49 eurócent/kilowattóra (a német több mint a 7-szerese, a svéd több mint a 13-szorosa).
Fenntarthatóság. A rezsicsökkentés fenntartható, jól illeszkedik a magyar energiasemlegességi politikába. A rendszer az energiadiverzifikációra, a hazai energiatermelés támogatására (nukleáris erőművek, megújulók és tárolók támogatása, földgáztermelés rekordja), energiahatékonyságra és erős földgáztárolói kapacitásra épül, ami kereskedelmi előnyöket eredményez.
Úttörő szerep.
A támadások ellenére számos ország követi a magyar példát.
Az orosz–ukrán háború kitörésekor jó néhány európai országban vezettek be korlátot a lakossági árakra. Még Lengyelországban is – ahol szolidaritási pajzsnak nevezik – kijelentette a háborúpárti kormány: 2025 végéig biztosan megmarad a lakossági energiaárak befagyasztása. Vagyis kettős mércét alkalmaznak hazánkkal szemben, hiszen olyanért támadják, amit később ők is átvettek tőlünk.
Ha elfogadnánk a Magyar Péter által támogatott brüsszeli diktátumot, és kivezetnénk a rezsicsökkentést, akkor visszakerülnénk a 2010 előtti állapothoz: a családok és a kisvállalkozások kiszolgáltatottá válnának a rezsi emelkedésének, a lépés nagy fokú fizetési nehézséget, befizetetlen számlákat, extrém fogyasztási visszafogást jelentene, és visszatérne a „rezsivégrehajtás”. Vagyis az energiaárakban ismét Európa sereghajtói lennénk, azonban a kormány ezt nem fogja hagyni.
A szerző az Alapjogokért Központ energiapolitikai tanácsadója