Három zsebbenyúlós manőver, amitől minden magyar autósnak tartózkodnia kellene

2025. január 22. 07:06

Az autósok már egy kisebb sebességtúllépésért is súlyos pénzeket fizetnek.

2025. január 22. 07:06
null

Az elmúlt másfél évben a magyar szabálysértési bírságok jelentős mértékben nőttek, több tétel pedig kiugró terhelést jelent az autósok számára. A legszembetűnőbb emelések közé tartozik az 50 helyett 67 km/órás sebességgel haladó járművek 50 ezer forintos bírsága, a lakott területen kívüli 200 km/órás gyorshajtás 140 ezer forintos büntetése, valamint az újonnan bevezetett, progresszív bírságolási rendszer, amely akár 468 ezer forintig is terjedhet – írta meg a vezess.hu.

Ezek az összegek mindössze másfél év alatt 67 százalékkal emelkedtek.

50 helyett 67 km/óra – 50 ezer forint bírság

Az egyik leggyakoribb gyorshajtási szabálysértés, amikor az autósok lakott területen belül túllépik az 50 km/órás sebességhatárt, de nem érik el a súlyosabb kategóriákat. Korábban ez 30 ezer forintos bírságot jelentett, 2023 szeptemberétől viszont az összeg 39 ezer forintra nőtt, majd újabb emeléssel elérte az 50 ezer forintos szintet. Összehasonlításképpen: Ausztriában egy hasonló sebességtúllépés esetén az átlagbér mindössze 1 százalékát kell bírságként befizetni, míg Magyarországon ez az arány 8,55 százalék.

„A fővároson kívül? Vagy Budapesten? Az Üllői úton? A Raktár utcánál? A Nagykőrösin?” – a lap szerint ezek a kérdések gyakran elhangzanak mostanában baráti beszélgetésekben, hiszen a gyorshajtásért kiszabott bírságok egyre több sofőrt érinthetnek. Azok is kaphatnak csekket, akik korábban felelősen vezettek, de figyelmetlenségből túllépték a sebességhatárt egy frissen módosított útszakaszon.

200 km/óra lakott területen kívül – 140 ezer forint

A drasztikus sebességtúllépések büntetése Magyarországon kevésbé szigorú, mint néhány környező országban, de a 140 ezer forintos bírság így is jelentős terhet jelent. Szlovákiában egy hasonló gyorshajtásért 800 eurós (kb. 332 ezer forintos) büntetés jár, Romániában pedig akár az átlagbér 54,8 százalékát is elérheti a bírság. Ezzel szemben Magyarországon az átlagfizetés 24 százalékát kell befizetni egy ilyen szabálysértés esetén.

Bár a magas sebességnél kiszabott bírságok valamivel enyhébbek, az alacsonyabb túllépésekért járó pénzbüntetések kiugróan magasak. A szabályozás így főként a kisebb sebességtúllépéseket sújtja aránytalanul, míg a legsúlyosabb gyorshajtók esetében a magyar bírságok még mindig kedvezőbbek lehetnek, mint a környező országokban.

Progresszív büntetések – akár 468 ezer forint

Az egyik legnagyobb változás a közigazgatási bírságok progresszív emelése, amely az enyhébb gyorshajtásokat is magasabb összegekkel sújtja, miközben a felső határt 468 ezer forintra növelte. Korábban a közigazgatási bírságok alsó sávja 30 ezer forint volt, ezt először 39 ezer forintra, majd 50 ezer forintra emelték. A felső határ pedig az eredeti 390 ezer forintról 468 ezer forintra nőtt.

2023-ban összesen 26,2 milliárd forintnyi helyszíni és közigazgatási bírságot szabott ki a gépjárművezetőkre. Az új rendszer tehát nemcsak a gyorshajtást, hanem a kisebb szabálysértéseket is szigorúbb pénzbüntetésekkel sújthatja.

Nyitókép: Sóti Tamás/MTI

***

Ezt is ajánljuk a témában

 

Összesen 26 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jose
2025. január 22. 09:30
Kérem a táblázatot. Valami ilyesmit: 50 helyett 51 52 53 54 220 bírság: 4csillió 5csillió 10 év kivégzés 150.000,- Magyarország ilyen volt és ilyen is lesz. Irracionális.
europész
2025. január 22. 09:05
Hat eleg kellemetlen ha valaki elottem a varosban 30-35 tel poroszkal vagy negyed oran keresztul.Ilyenkor kenyszer az elozes. Amikor mar egyvonalba erek vele es otvenes tempoban elhaladnek mellette akkor kap eszbe hirtelen es felgyorsit otvenre.Hogy az elozest biztonsagosan befejezhessem kenytelen vagyok tovabb gyorsitani kb hetvenig mert nem donthetek ugy,hogy visszasorolok ujra moge mert abbol biztos lesz a baleset.Szerintem meg lehetne novelni a lakott teruleten beluli sebesseghatart 60km/orara.Aki hajlamos a gyorshajtasra annak pedig teljesen mindegy barmilyen korlatozas.Nem vedem oket.De buntetnem az ok nelkuli forgalom lassitokat is ugyan ilyen aranyban.Jol emlekszem,hogy a hetvenes evek elejen a szemelygepjarmuvek 60 km volt a szabaly a tehergepjarmuvekre 40 km volt a lakott teruleteken valo haladasi sebesseg.Akkori baleseti aranyokra sajnos nem emlekezek max balesetekre. Jo es baleset mentes es biztonsagos autozast mindenkinek.
lutra
2025. január 22. 08:36
Ez egy rossz szabályozás, mert nem elrettentő erejű az országutakat versenypályának használó önjelölt fittipaldiknak. A többiekkel ellentétben helyesnek tartom a településen belüli szigort, mert a gyorshajtók miatt sokan meghalnak, megsérülnek a gyalogosátkelőknél, mert nincs meg a féktáv.
Tippmann-M4-223
2025. január 22. 08:35 Szerkesztve
Megy a sivalkodás, és egyértelmű ki sivalkodik. Naponta közlekedem falusi környezetben, autópályán, Budapesti forgalomban. Elismerem, hogy a sebességet illetően a büntetési határ közelében.................. Nagyon sokan vannak, akiknek ez sem elég és jönnek a durva előzések, manőverek, sokszor csak azért, hogy egy autónyit előrébb legyen. Hosszan sorolhatnám még a bizarr manővereket, sokszor a menetrögzítő kamerám szinte leolvad a meglepődéstől........................... Lényeg. Ezek a bírságok semmit sem változtattak a közlekedési morálon. Okait nem nekem feladatom kielemezni, de szerintem vagy még mindíg kevés és nem visszatartó. Vagy olyan helyre megy ahol ez bagópénz, gondolom.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!