Nyugaton néhány nagyvárosban már a migránsokhoz igazítják viselkedésüket a rendőrök

2024. december 28. 18:29

Új könyv mutatja be, hogyan vették át az uralmat a nyugati nagyvárosok komplett negyedeiben a bevándorlók.

2024. december 28. 18:29
null
Veszprémy László Bernát
Veszprémy László Bernát

2016 szeptemberében a magyar kormány térképet tett közzé a nyugat-európai no-go zónákról. Az ismertető anyag szerint a no-go zónák olyan városrészek, amelyeket a hatóságok nem képesek ellenőrzésük alatt tartani. Az ügy heves nemzetközi reakciókat váltott ki, a térkép ellen szinte minden érintett nagykövetség tiltakozott, így a svéd, brit, német és francia nagykövetség is.

A vita, amely ekkor begyűrűzött hazánkba, nyugaton már évtizedek óta tart. De mit jelent a no-go zóna a szakirodalom szerint, és ha ez egy pontatlan megfogalmazás, akkor milyen szavakkal írhatjuk le a nagyon is ismert valóságot, melyet az amszterdami pogrom és a Hamász-tüntetések óta már kevesen tagadnának?

A fenti dilemmát próbálja megfejteni Marsai Viktor, Sayfo Omar és Veres Kristóf György kötete, a Kié itt a tér?, mely idén jelent meg az MCC Press gondozásában. A szerzők a migráció és az iszlamizmus kérdéseinek avatott szakértői, akik számos kutatóutat végeztek már személyesen is a migráció szemszögéből fontos kibocsátó országokba vagy nyugati célpontokba.

Mint a szerzők leszögezik, 

a tömeges bevándorlás nyomán százával alakultak ki olyan városrészek, ahol az utcák képe és a társadalmi kultúra eltér a többségi társadalom által lakott környékekétől: 

a szociális körülmények és a közbiztonság rosszabb a máshol megszokottnál, a hatóságok különleges protokollt követnek intézkedéseik során, vagy egyszerűen csak a többségi társadalom egyes tagjai diszkomfortosan érzik magukat. A probléma létét szinte mindenki elismeri, a különbség leginkább annak értékelésében, no meg persze az efféle környékek elnevezésében van.

A kötet szerint a bevándorló-városrészek témája összetett és sokrétű, nem lehet egyszerűen politikai diskurzusok mentén vizsgálni. Az első pillantásra hasonlónak tűnő mintázatok ellenére a bevándorlás és annak következményei minden országban egyedi formát öltöttek, hiszen a tömegek különböző kibocsátó országoknak más-más vidékeiről és népcsoportjaiból eltérő időben érkeztek, emellett a befogadó országok politikai és társadalmi kultúrája, valamint nemzeti identitásának konstrukciója is különböző.

A Kié itt a tér? először a bevándorlók fizikai elkülönülésének hátterét és logikáját vizsgálja,

 bemutatva, hogy miként alakultak ki a bevándorlók lakta városrészek a különböző nyugat- és észak-európai országokban. Ezt követően a különböző országok politikai diskurzusaiban bevett terminológiát tárgyalja, illetve azt, hogyan lett a kezdetben polgárháborús kontextusokban emlegetett no-go zónából egy, a bevándorló-környékek kapcsán használt kifejezés.

Ezt követően a könyv a bevándorlók által Európába hozott „kulturális csomagot” veszi szemügyre, bemutatva, miképpen nehezíti az integrációt az egyes bevándorló-közösségek európaitól eltérő identitáskonstrukciója, és miként járul hozzá az eltérő kultúra megőrzéséhez a kibocsátó országokból való „házastárs-import” vagy éppen a családegyesítés.

Mivel az integráció sikere nagyban múlik a befogadó országok politikáján, a kötet külön fejezetet szentel a különböző európai államok történelmi hagyományaiból következő integrációs stratégiák közötti különbségeknek.

Ezt követően a bevándorlók lakta környékeken is érvényesülő oktatáspolitikák közti különbségeket veszi górcső alá, és feltárja, azok milyen hatással vannak a bevándorlók munkaerőpiacon való elhelyezkedésére.

Az eltérő hátterű bevándorlók által lakott környékek kulturális arculatai között sokszor legalább akkorák a különbségek, mint a többségi társadalom tagjai és általában a bevándorlók lakta városrészek között. A Kié itt a tér? az ilyen negyedek belső kultúráját meghatározó tényezőknek is külön figyelmet szentel.

A sort maga a nyelv nyitja, arra keresve a választ, hogy igaz-e a vélekedés, miszerint bizonyos városrészeken már nem lehet boldogulni az adott ország hivatalos nyelvén. Ezt követően arról van szó a könyvben, hogy milyen mintázatokat követ a bevándorló-kerületek vallási életének szerveződése. Az utolsó előtti fejezetben a híradásokban leggyakrabban szereplő, a közvélemény félelmét leginkább felkeltő jelenségeket veszik sorra. Ezek a bűnözés, a klánbűnözés, az utcai zavargások, illetve az antiszemitizmus. S végül a kötet utal az amerikai latino közösség sajátosságaira is.

Végül le kell szögezni, hogy alapos, gazdagon jegyzetelt, a kurrens szakirodalmat figyelembe vevő és remekül hasznosító összegzés született,

 mely az összes fontos kérdést körüljárja a no-go zónák terén és pironkodás nélkül tárja az olvasó elé a nyugati helyzetet, anélkül viszont, hogy politikai lózungokat ismételne. A kötetet ajánljuk minden olvasónak, akiket a migráció, az iszlamizmus és Európa jövője érdekel.

Sayfo Omar, Marsai Viktor, Veres Kristóf György: Kié itt a tér? Párhuzamos társadalmak és városi zárványok Nyugat-Európában. Bp., MCC Press, 2024.
 

 

Összesen 69 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
pandalala
2024. december 29. 04:24
" Afgán migráns akart gyilkolni a bécsi karácsonyi vásárban Magyar Nemzet "
trokadero
2024. december 29. 01:38
A nyuszi viszi a puskát ! ...Régebben azt hittük ,hogy ez csak egy vicc.
blf2
2024. december 28. 23:15
nekik ez kell,oké,de nekünk soha.
Bell & Sebastian
2024. december 28. 23:04 Szerkesztve
Mi az, hogy Nyugaton? Mert Keleten nem? Nem a fenét! Az integrálás fogalma középiskolás tananyag, függvény alatti területet jelent. Egyes magyarázatokkal ellentétben egyáltalán nem azt jelenti, hogy a kisebb beleolvad a nagyobba, hanem azt, hogy mindenki enged egy kicsit, az átlagolt turmix nem fog hasonlítani egyetlen összetevőjére sem. Tehát az oly hőn állított integráció a befogadó részéről önfeladás, ami nem lehet cél. A helyes és óhajtott folyamat vagy fogalom az asszimiláció, amiben a többségi társadalom elnyeli a kisebbséget, nem kényszerítik rá a müezzin óbégatásának, háztetőn hegedülés vagy popzenének álcázott cigánydájdáj hallgatására egészségkárosító mértékben. Én azt értem, hogy az integráció kívánatos, leginkább a neoliberális bolsevik államnak, csak nem nekünk!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!