Még a Dűne írója sem tudja, hogy miről szól a prófécia
Szokás egy-egy legendának a mélyére ásni, elveszni múltjának részleteiben, de 10 000 év alatt birodalmak omlanak össze, így elég ritka, hogy ennyire messze utazzunk vissza az időben.
Nem ez David Lynch legjobb és legsikeresebb vállalkozása. Ettől függetlenül az 1984-es Dűne is megérdemli, hogy a születésnapján megemlékezzünk róla.
Nyitókép: Nancy Moran/Sygma, Getty Images, Dűne (1984)
Ugyan a király meghalt, új királyt pedig hiba lenne éltetni, Frank Herbert gazdag hagyatéka így is újabb reneszánszát éli. Noha fia, Brian, mindent megtesz, hogy abszolút kiaknázza és egyben kiszipolyozza ezt az egészen különleges termőföldet, ez irányú igyekezetének is van annyi pozitívuma, hogy az Arrakis és a fűszer nemhogy nem merült feledésbe, de egyre többeket érdekel és érint meg. Márpedig világépítés és -bemutatás szempontjából nem túlzás Tolkien és A Gyűrűk Ura mellé állítani a szerzőt és alkotását, de akár Asimov neve is felmerülhet bennünk.
Mégis, miközben sorra érkeznek a mozifilmek, képregények, sorozatok, könyvek, videó- és társasjátékok, ne feledkezzünk meg a december 14-én a 40. születésnapját ünneplő filmfeldolgozásról se.
Ezt is ajánljuk a témában
Szokás egy-egy legendának a mélyére ásni, elveszni múltjának részleteiben, de 10 000 év alatt birodalmak omlanak össze, így elég ritka, hogy ennyire messze utazzunk vissza az időben.
Mindenképpen kíváncsi lettem volna a chilei-mexikói Alejandro Jodorowsky álom-projektjére, az eredetileg több mint 10 órásra tervezett Dűne-adaptáció egyedi elképzeléseire, elvégre aki ismeri a rendező munkásságát, így például A vakond (El Topo) és A szent hegy (The Holy Mountain) filmeket, az nagyjából sejtheti, milyen vizualitásra és hangulatra lehetett volna számítani, amennyiben egy csoda folytán elkészül a nagy mű.
A pokoli sivatagbolygó mellett a pokoli torony is a születésnapját ünnepli
Irwin Allen producer és rendező, valamint John Guillermin rendező alkotása a Pokoli torony, amely 1974. december 14-én került moziba, méghozzá egy kombinált forgatókönyv segítségével, amely két bestsellert ötvözött. Ezeket a 20th Century Fox és a Warner Bros. eredetileg külön-külön szerette volna megfilmesíteni, ám végül társultak egy közös mega-produkció kedvéért. A szereposztás igazi sztárparádé, olyan színészekkel, mint Steve McQueen, Paul Newman, Faye Dunaway, William Holden, a zenéért pedig John Williams felelt. A tűzoltóknak, tűzoltók tiszteletére ajánlott filmet 8 Oscar-díjra jelölték, amiből végül hármat kapott meg. Magyarországon 1978 szeptemberében mutatták be a kasszasikert, amit eredetileg Tűzvész az üvegtoronyban címmel küldtek volna moziba, végül azonban maradt az eredeti, The Towering Inferno címre jobban hasonlító fordítás. A sors pikantériája, hogy míg a cselekmény fikció, 2017-ben, június 14-én, a londoni, több mint 67 méter magas Grenfell toronyház tűzesete kísértetiesen emlékeztetett a filmre – a katasztrófában több mint 70-en haltak meg és a következő években a sebesültek a maradandó egészségkárosodás miatt tovább gyarapították az áldozatok számát.
Ezzel együtt viszont elmondható, hogy David Lynch mozifilmje sem teljesen az, ami lehetett volna. Sőt, hiába minden erénye és pozitívuma,
a producerekkel és a stúdióval folytatott állandó harcok nemcsak azt eredményezték, hogy a direktor végül kivonult a film mögül, de azt is, hogy megbánta a munkát, amit beleölt.
És ugyan ezt is abszolút meg lehet érteni, azt muszáj hozzátenni, hogy minden hibája és kritizálható „lynchtelensége” ellenére az 1984-es Dűne még így is egy említésre való filmalkotás, ami ha nem is egy Radírfej vagy Az elefántember, esetleg egy Lost Highway – Útvesztőben, erényei elvitathatatlanok. Csak hát ugye nem kizárólag a tömegek igényeit kellett volna számon tartani, mindössze kicsivel több mint 2 órába sűrítve a cselekményt, hanem legalább 3-4 órán át kellett volna hagyni, hogy kibontakozzon a még ehhez is terjedelmes és komplex, egyedi információkkal teli történetet.
A Kyle Maclachlan főszereplésével készült mozi emiatt lényegében narratív eszközökkel, gondolatokkal és direkt monológokkal próbálja valamennyire megértetni a nézővel mindazt, amit a szűk keret nem enged vizuálisan elmesélni.
Ezt is ajánljuk a témában
Ez mozi!
Pedig amúgy a látvány sok helyen még mai szemmel is rendben van, így az Arrakis dűnéi és homokférgei éppen olyan sejtelmesek és idegenek, ahogy a totális dekadenciában, mocsokban és vérben fürdőző Harkonnenek, miközben az érdekes és izgalmas belsők egyszerre idézik a régi és egy még elképzelhetetlen, jövőbeli világ cicomáját. Egyedül a pajzs az, ami borzalmas, és ami Denis Villeneuve modern alkotásaiban minden hibát helyrehoz, máskülönben tényleg nincs szégyenkeznivalója Lynchnek sem. Sőt, itt még liganavigátort is láthatunk, miközben végignézzük az Atreides-ház bukását és felemelkedését,
amihez a remek színészek is hozzájárulnak, köztük Brad Dourif szintű karakterszínészekkel és olyan klasszikus, nagy nevekkel, mint Jürgen Prochnow vagy Max von Sydow.
Nem beszélve a zenész Stingről, aki szintén kitesz magáért – annyira, hogy még a meztelenséget is bevállalta volna, ha ettől nem kap szívinfarktust a stúdió vezetősége. Ahogy a hosszabb játékidőtől is az infarktus kerülgette őket, emiatt a történet egyharmadánál sikerül úgy sebességet váltani, hogy kb. 45 perc alatt daráljuk le mindazt, ami az új filmeknél a második és a még el sem készült harmadik epizódban történik. Igen, emiatt egy cseppet kapkodóvá válik a film, sőt az utolsó fél órában minden azt az érzetet kelti, hogy 'mindjárt vége, ne aggódj', ahogy a stúdió emberei csattogtatják az ostort a stáb mögött.
Minden hibája ellenére az 1984-es Dűne rendelkezik annyi erénnyel, hogy szeretni lehessen – már ha valaki szereti a témát és a komolyabb sci-fiket. Villeneuve modern adaptációja sokkal inkább a hangulatba és a látványba tol bele mindent, míg Lynch próbált a maga elvontabb módján mesélni, de a keret miatt kénytelen lett konkrétan felolvasni a regényt. Ahogy az el nem készült Jodorowsky-verziót, úgy egy valódi, szerzői Lynch-adaptációt is megnéztem volna, ezekre azonban sajnos már esély sincs. Marad a mainstream vonal és a többi feldolgozás. Mint például a képregény.
Születésnapos lett David Lynch filmes feldolgozása
A Gabo Kiadó szorgalmasan hozza a magyarra fordított regényeket és újrakiadásokat, valamint a képregényeket, miközben a Max és a Warner is üti a vasat, amíg lehet, például a közepesen teljesítő Prófécia képében. A teljes, eredeti sztorit tartalmazó képregénysorozat azonban kifejezetten mutatós és izgalmas, noha a regény és a film hatását ettől függetlenül sem érdemes elvárni tőle.
Megjelent a sorozat harmadik, záró kötete
Paul a harmadik, záró, 200 oldalas kötetben Muad-Dibbá válva meglovagolja a homokférget, iszik az élet vízéből és kihívja ellenfeleit, hogy bekövetkezhessen a prófécia. A Raúl Allén és Patricia Martín rajzaival elkészült mű a rajongók és a nagy képregényesek polcára kötelezőnek mondható, de ezzel együtt is leginkább a regényt, másodsorban a filmek, majd utána a képregények beszerzését ajánlom.
Ezt is ajánljuk a témában
Stephen King esetében legalábbis mindenképp, még ha nem is teljes mértékben. Ezúttal ráadásul nemcsak egy új Joe Hill-képregény jelent meg, de egyéb köteteivel is újrázhatunk.