És történjen bármi, jöjjön el az elsőre könnyelműen vett polgárháború összes borzalma, Scarlett O'Hara tartja magát ígéretéhez, amihez igazából nem fűződik érdeke, és amivel, valamint szülőföldjére visszatérésével olyan szimpátiát teremt, amelyet aztán már nehéz volna eltörölni. Az eleinte rengeteg szereplőt bemutató mű végül csak néhány karakternek oszt lapot, ők viszont már-már állandónak bizonyulnak, éppen ezért olyan megrázó, valahol felemelő az utolsó 10 perc, ahogy majd minden összeomlik és már csak a katarzis marad.
Tudtad?
- David O. Selznick producer a megfilmesítés jogát egy hónappal a regény kiadása után, addig példa nélküli áron, 50 000 dollárért vette meg az írónőtől.
- Selznick egy olyan kampánnyal tartotta lázban egész Amerikát, ami egyetlen kérdésből állt: „Ki fogja játszani Scarlettet?” Vivien Leigh azonban (titokban) már 1937-ben tudta, hogy ő kapta Scarlett szerepét, méghozzá azért, mert mikor Laurence Oliviert elhívták a film próbafelvételeire, vele tartott jegyese, Leigh is, és bár Olivier nem kapott szerepet, Vivien Scarlett bőrében kötött ki.
- Vivien Leigh az Oscar-díjasok között a legtöbb játékidővel rendelkező színész, a 125 munkanapot felölelő forgatásért azonban csak 25 000 dollárral gazdagodott, míg Gable, aki ezzel szemben 71 napig játszhatta Butlert, 120 000 dollárra tett szert, sőt a stáblistán is megelőzte Vivien Leigh-t.
- Az atlantai tűz jelenetének felvételekor a láng olyan nagy és intenzív volt, hogy a helyszíntől távolabb az emberek azt hitték, éppen leég az MGM stúdiója. Culver Cityben a forgatásról mit sem sejtő lakosok pedig rémületükben a tűzoltóságot hívták. Ehhez a jelenethez egyébként a stúdióban a King Kong megmaradt díszleteit is felgyújtották és annyi statisztát vettek fel, amivel „újravívhatták volna a polgárháborút”.
- Noha Hattie McDaniel volt az első fekete színész, akit Oscarra jelöltek, sőt meg is kapta azt, a premieren mégsem tudott résztvenni Atlanta faji szegregációja miatt, ami Clark Gable-t annyira felháborította, hogy bojkottálni akarta a premiert, de végül Hattie meggyőzte róla, hogy menjen el.
A progresszivitás sem tudja megtépázni
A szél elfújja, de a haladó gondolkodás így sem törölheti el. A bűnöző George Floyd halálát követő, a legszélsőségesebb végletekig jutó (valahol a Black Panther Party munkásságát idéző) BLM mozgalomból következett az a progresszív rágalomhadjárat, amely a filmet érte. Hiszen jól tudjuk, hogy ami a haladó, elfogadást követelő neoliberális gondolkodásmódba nem fér bele, azt el kell törölni. Így akár a múltat is, elvégre az Elfújta a szél az egykori déli világ romantikájának megidézésével a rabszolgák idejét mutatja be, némileg árnyalt módon. Ezért bizonyos csoportok szerint már léteznie sem szabad.
Ahogy az Ace Venturába az LMBTQ (Einhorn az Finkle! Finkle az Einhorn!), úgy Victor Fleming művébe a BLM állt bele, teljes exterminálást vagy minimum cenzúrát követelve, amiben a Warner/HBO elsőre sűrű bocsánatkérések közepette partner is volt.