Rekordokat dönt a ferihegyi reptér, mióta ismét magyar tulajdonban van – megkérdeztük a Budapest Airportot a tervezett fejlesztésekről

2024. november 03. 12:17

A ferihegyi reptér nagyszabású fejlesztésével párhuzamosan 2025-ben megkezdődhet a gyorsvasút-beruházás is, amelynek köszönhetően a légi kikötő elérheti az évi 20 milliós utasforgalmat az évtized végére.

2024. november 03. 12:17
Budapest Airport, Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, reptér, repülőtér, Ferihegy, ferihegyi reptér, ferihegyi repülőtér

A cikk szerzője a Világgazdaság munkatársa.

Hosszú évek óta terítéken van egy közvetlen Budapest belvárosa és a ferihegyi reptér közötti gyorsvasútvonal fejlesztése, amely az idei évben újabb lendületet kapott azzal, hogy a Budapest Airport Zrt. június 6-i megvásárlásával újra többségi állami tulajdonba került a repülőtér. A tervek szerint 2025-ben megkezdődhet a beruházás, amely tovább erősíthetné a budapesti repülőtér státuszát a Közép-Kelet-Európai régióban. Mutatjuk, hogy áll most a közlekedésfejlesztés és miként működik a környező országok reptereinél.

A reptér megvételével az utasok is jól járhatnak majd, javulhat a szolgáltatások minősége. Fotó: MTVA/Bizományosi: Róka László 

Rekorderedmények: a reptéri transzfer korszerűsítése tovább javíthatna a számokon

A budapesti légikikötő jó úton halad afelé, hogy minden eddigi rekordot megdöntsön, az év első nyolc hónapjában az utasforgalom 18,6 százalékos, az áruforgalom pedig 49,7 százalékos növekedést mutat – számolt be néhány hete a Budapest Airport Zrt. Adataik szerint

2024 első nyolc hónapjában a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma elérte a 11,4 millió főt, amely 18,6 százalékkal múlta felül a tavalyi év azonos periódusában látott eredményt. A reptér áruforgalma még ennél is nagyobb ütemben, 49,7 százalékkal nőtt, ami így meghaladta a 184 ezer tonnát – tájékoztattak.

A Budapest Airport Zrt. igazgatósága jelezte: az új tulajdonosok és az üzemeltető célja, hogy ezt a teljesítményt még tovább fokozzák, ennek érdekében a következő években megindulhat a reptér jelentős fejlesztése, megnyitva ezzel a még dinamikusabb növekedés előtti utat. A cél, hogy 2030-ra 20 millió, 2040-re pedig 25 millió főt érjen el a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma. A fejlesztések egyik legfontosabbika éppen ezért a közlekedésfejlesztés.

Hogyan közlekednek a régió többi repteréről a közeli nagyvárosokig?

A Közép-európai régió országaiban városonként eltérően működik a repülőtéri transzferek rendszere: gyorsvasutak, autóbuszok, taxik, illetve speciális transzferszolgáltatások állnak az utazók rendelkezésre.

Néhány közép-európai nagyváros rendelkezik közvetlen vasúti összeköttetéssel a belváros és a repülőtér között. Ezek a vasúti rendszerek általában gyorsak és kényelmesek, és kifejezetten arra vannak tervezve, hogy a repülőtér és a város központja között közlekedjenek.

Ilyennel közlekednek Bécsben, ahol a City Airport Train gyorsvasúti transzfer köti össze Bécs központját és a repülőteret, amellyel nagyjából 16 perc alatt lehet elérni a repülőteret. Hasonlóképpen működik a reptéri transzfer Varsóban, ahol a Szybka Kolej Miejska biztosít közvetlen vasúti összeköttetést a repülőtér és a belváros között.

Bukarest repülőtéri transzferei több lehetőséget is kínálnak, de jelenleg nincsen gyorsvasút a Henri Coandă Nemzetközi Repülőtér (Otopeni) és a városközpont között. Működik viszont egy vasútvonal 2020 óta, amely közvetlen összeköttetést biztosít a repülőtér és Bukarest északi pályaudvara (Gara de Nord) között. Ez ugyan nem gyorsvasút, de hatékony és kedvelt lehetőség a városba való bejutáshoz: a vonatok óránként indulnak és körülbelül 20-25 percet vesz igénybe az utazás.

Bukarest tervez egy közvetlen metróvonalat, az M6-ost, amely a repülőteret fogja összekötni a városközponttal. A metró építési munkálatai a hírek szerint már elkezdődtek, de a befejezés időpontja még kérdéses.

Ahol még nincsen vasúti összeköttetés

Prágában, a budapestihez hasonlóan, a reptéri gyorsvasút projektje már évtizedek óta napirenden van, az utóbbi években történt is némi előrelépés. 

Kiírták a pályázatot a Prága és Kladno közötti vasútvonal modernizálására, amelynek célja a Václav Havel Repülőtér közvetlen vasúti elérhetőségének biztosítása lenne.

A munkálatok megkezdését viszont elhalasztották, ezért a prágai közlekedési vállalat úgy döntött, hogy csuklós trolibuszokkal váltja ki a jelenlegi a 119-es autóbuszokat a reptéri gyorsvasút megépítéséig, a repülőtér és a Nádraží Veleslavín metróállomás között.

Kulcsfontosságú projektek jöhetnek az utaselégedettség javításához

Hol tart a tervezett budapesti reptéri gyorsvasútfejlesztés?

Budapesten igaz hosszú évek óta tervben van, de a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér és a városközpont között jelenleg nincsen közvetlen gyorsvasút, itt egy közvetlen járat a 100E jelzésű expressz busz közlekedik. A budapesti reptéri gyorsvasút fejlesztése, a ferihegyi reptérre vezető gyorsforgalmi út teljes felújításával együtt idén került újra fókuszba, a Budapest Airport megvásárlásával, de a megvalósítás időpontja továbbra is bizonytalan.

A kormány az utóbbi időben már többször megerősítette a szándékot a reptéri gyorsvasút projekt végrehajtására, de még nem született döntés arról, hogy melyik útvonalon és megoldással építik meg. 

Két lehetőség merült fel: az egyik egy közvetlen célvasút a Nyugati pályaudvar és Ferihegy között, amely négy-öt éves tervezési és kivitelezési időt igényelne. A másik lehetőség a meglévő vasúti hálózat bővítése lenne, amely gyorsabb kivitelezést igényelne, igaz a vonatok lassabban közlekednének.

A legutóbbi információ szerint – amely az augusztus 22-i kormányinfón elhangzott – még az idén megszülethet a döntés és várhatóan 2025-ben meg is kezdődhet a beruházás.

A Budapest Airport üdvözli a fejlesztést

A Budapest Airport lapunknak elárulta: repülőtér-üzemeltetőként üdvözöli a kezdeményezést és nyitott arra, hogy szakértelmükkel, illetve a rendelkezésükre álló erőforrásokkal támogassák azok előkészítését és jövőbeli megvalósítását.

Mint jelezték: ezek a projektek kulcsfontosságúak az utaselégedettség, a cargo összeköttetés és a fenntarthatóság szempontjából is. A közlekedési infrastruktúra fejlesztések emellett lehetővé teszik a repülőterek mélyebb beilleszkedését a nemzeti közlekedési hálózatokba és így vonzóbbá teszik a repülőtér használatát – hangsúlyozták.

Nyitókép: reptéri látkép (Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd)

 

Összesen 159 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Anomander
2024. november 03. 22:59
Z. "Rekordokat dönt a ferihegyi reptér, mióta ismét magyar tulajdonban van" Szarügy a moslék zombi szektásoknak!!! Csakúgy ömlik belőlük a szarizmus!!! Nehogymáá!!! valami jó legyen Mo.-nak!!! Mekkora undorító bűzös patkány mind!!! 💯❗ Ilyen hazaáruló rohadék ellenzéke és kiszolgáló kutyái, egy országnak sincsen!!! 💯❗🤮 1 válasz elrejtése AnomanderÍzisz 2024. november 03. 19:36 Pedig aztán ez olyan kormány, aki a nemzet érdekét nézi. Elgondokodtató, volt-e valaha olyan ember az újkori magyar történelmben, olyan vezető, aki a hatalmát arra használta, hogy ilyen disznó módon meggazdagodjon a nemzet kárára? Azért ez is egy rekord. Nincs pénz oktatásra, egészségügyre, de a nemzet vejétől megvenni egy 650 milliárdos épüetegyüttest, illetve elengedni neki nagyvonalúan 35 milliárd adót, hát azért az gavallérság.
Mankel
2024. november 03. 17:14
Miér oestre megy a vonat? Miért nem kisvasút Felcsútra. Ez lenne a minimum.
FreedomE3
2024. november 03. 15:12
Na, megint szar napjuk lesz a minden nap összeomlásban reménykedő libbancsoknak!
Abelzoli
2024. november 03. 15:06
Nyilván azért utazik mindenki, h a nemzet veje meg a lölö gazdagodjanak
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!