Nincs fék a lejtőn: lemondták Lakatos Márk előadásait
A szervezők a döntést „a fellépő körül kialakult helyzetre való tekintettel” hozták meg.
Ki sem derül, ha nincs a botrány: ez az alak, Lakatos Márk járja az országot és előadásokat tart művelődési házakban a kultúra nevében...
Nyitókép: Pesti Srácok
A többpárti demokrácia logikája eleve a nemzeti konszenzus ellen hat. Nehéz bármiben egyetérteni, mert a politikai erők közötti folyamatos versengés arra kényszeríti a résztvevőket, hogy eltérő álláspontot fogalmazzanak meg.
Még az olyan nyilvánvaló dolgokról is, mint az olimpia megrendezése, a háborúból való kimaradás vagy a határon túliakhoz fűződő támogató attitűd kérdése.
Februárban egy pillanatra úgy tűnt, hogy a pedofília és a nemi aberrációk megítélésében végre kialakul valami egyetértés, hiszen az addig a hagyományos szexuális szokásoktól való eltérést piedesztálra emelő balliberális véleményvezérek elsöprő felháborodással vonultak utcára, amiért a köztársasági elnök – éppen csak érintőlegesen ugyan – félreérthető lépést tett ez ügyben. Gyorsan kiderült persze, hogy kizárólag politikai támadásról van szó, mert a világnézettől függetlenül határozott, közös és minden efféle gyakorlását elítélő megmozdulások helyett a már jól ismert, szűk mag bukkant fel, támadást intézve nem pusztán a legfőbb közjogi méltóság, hanem a kormány, a koalíciós pártok, sőt tulajdonképpen valamennyi szavazójuk ellen, laza mozdulattal lepedofilezve a társadalom többségét.
Ahogy az már ilyenkor lenni szokott – aki ismeri a francia forradalom történetét, felkészülhetett rá –,
a korábbi erkölcscsőszök, ítélkezők, riogatók, kioktatók soraiban is felbukkantak a szörnyek; ahogy maguk a tüntetők emlegették őket, amikor még nem tudták, hogy voltaképpen ők maguk azok.
Most a híradások szerint a baloldal ikonikus alakjai, két homoszexuális influenszer is a pedofília durva gyanújába került. Mivel itt folyamatban lévő ügyekről van szó, nem mernék állást foglalni, vajon mennyire igazak a vádak, bár sokat elárul, hogy a magát „stylist”-nak nevező celeb (vagy celebnek nevező stylist?) biztos ami sicher elhagyta az országot.
Olvasom, hogy tekintettel a kialakult helyzetre, lemondták Lakatos Márk meghirdetett előadásait; három nagyvárosban (Pécs, Érd, Szeged) tartott volna könyvvásárlással, dedikálással, fotózkodással egybekötött showműsort, a Kult Túra rendezvényszervező cég égisze alatt. Igazából ez a döbbenet, ami ki sem derül, ha nincs a botrány: ez az alak járja az országot és előadásokat tart művelődési házakban. Méghozzá a kultúra (Kult Túra…) nevében.
Ezt is ajánljuk a témában
A szervezők a döntést „a fellépő körül kialakult helyzetre való tekintettel” hozták meg.
Vajon mit jelent a kultúra kifejezés, és bizonyos körök mit művelnek ennek keretében? Szintén a botrányok dobták felszínre annak idején, mert különben sosem tudjuk meg, hogy az azóta Dél-Franciaországba emigrált Schilling házaspár például egészen gusztustalanul obszcén performanszokként értelmezte a színházművészetet, élvezve a „hivatalos” kultúradefiniálók feltétlen csodálatát.
Mert hiába van elvileg keresztény-konzervatív kormányunk, a „kultúra” továbbra is idegen megszállás alatt áll.
És efféle celebek, művészek jelentik a mintát, ők a példaképek. Miféle értékrend ez?
Sajnos, úgy tűnik, nincsen egységes magyar kultúra, az is csak politikai táborok mentén értelmezhető, azzal az önkényes és teljesen hazug – ám, úgy fest, elfogadott – kiterjesztéssel, hogy a balos művészek jelentős alkotók, érvényesülésük nem függ világnézetüktől és közéleti aktivitásuktól, ellenben a jobboldali (konzervatív, nemzeti) írók, színészek, zenészek, rendezők kizárólag a kormányzati hátszélnek (édes Istenem, hol az a hátszél?) köszönhetik puszta létezésüket is.
Ennek egyik érdekes leágazása a kortárs irodalom haldoklása, ami nagyjából a hetvenes évek óta kezdődött,
amikor olvashatatlan és a nagyközönség ízlésétől és nézeteitől teljesen idegen témaválasztású művekkel kezdték a hochliteratur nevében bombázni az embereket.
Mivel a jelentősnek kikiáltott szerzőket senki sem olvasta (ha mégis, gyorsan levonta a következtetést, hogy milyen lehet a többi, ha ez a „legjobb”), akiket meg olvastak, azokról a hivatalos ítészek vagy nem vettek tudomást, vagy beledöngölték őket az agyagba, így aztán rengetegen fordultak el az irodalomtól.
Az Index néhány hete kísérletet tett rá, hogy kiválassza a 21. század legjobb magyar regényét, ezért felkért negyven „kiváló és meghatározó kritikust, irodalmárt, szakértőt, irodalomtudóst, hogy hozzáértésükkel segítsék munkánkat. Közülük 18-an elfogadták az Index felkérését, összeállították és megosztották velünk saját top 10-es listájukat.”
(Izgalmas lenne megtudni, 22-en miért mondtak nemet egy ilyen viszonylag kevéssé megterhelő feladatra.)
Az első tízen kívül további hatvanhat javaslat is érkezett, amelyekre egyébként majd az olvasók is szavazhatnak. Én mondjuk a nyolcvan százalékának a címét sem hallottam, de rövid és kevéssé reprezentatív kutatásom eredményeként kevesen olvastak 1-2-nél többet, pedig voltak köztük irodalomtanárok is… Mindenesetre a lista tele van olyan emblematikus nevekkel, akiknek műveikkel ugyan kevéssé, de politikai állásfoglalásaikkal, aláírt nyilatkozataikkal sűrűbben találkozunk, és ezek finoman szólva sem kompatibilisek a jobboldali-nemzeti-konzervatív eszmékkel. Voksolni tehát csak az általuk kiválasztottakra lehet, így nem történik meg még egyszer a Nagy Könyv hibája, amikor is az Egri csillagok nyert (a Pál utcai fiúk és a tévéfilm miatt népszerű Abigél előtt), a lista pedig tele volt Wass Albertekkel…
A közízlés tönkretételében egyébként úttörő és mai napig meghatározó szerepet játszanak a kereskedelmi televíziók
(ahonnan Lakatos Márk és barátai is indultak, és akiket máig ezek tartanak a köztudatban, ha éppen nem a rendőrségi hírekben hallunk róluk). Azzal a felkiáltással vitték a béka feneke alá a színvonalat, hogy „ez kell a népnek”, miközben sokkal értékesebbet is igényesebbet is hajlamosak az emberek fogyasztani, ha felkínálják nekik. Demagógiának tűnik, de tény: még a Kádár rendszerben is néptánc-versenyek, Ki mit tudok operaáriái és versszavalatai, valamint karmester-versenyek tartották lázban a média közönségét. Mondhatni, hogy „nem volt más”, de igazából most sincs, csak ezúttal az igénytelenséget nézik jobb híján.
A kultúrát mintha teljesen átengedte volna a konzervatív tábor a liberálisoknak.
És hogy ez nem csak magyar és világi vonalon működik, arra jó példa, hogy a 2025-ös Szent Év hivatalos kabala figuráját (mert haladni kell a korral, bármennyire is állította XVI. Benedek, hogy a „haladás” katolikus szemmel értelmezhetetlen) egy olyan olasz pop-art művész tervezte, aki egyébként korábban LMBTQ-képeket készített és vibrátorokat tervezett.
Ezt is ajánljuk a témában
Az egyháznak tervezett kabala jóval ártatlanabb azért, de a művész múltja így is felkorbácsolta a kedélyeket.
Ami egyáltalán nem baj, belefér a sokszínűségbe, de nem talált a Vatikán sehol a világon egy tehetséges, gyakorló katolikus grafikust?