A világ legnézettebb motorverseny-sorozata 33 év után, a 2025. augusztus 22–24-i hétvégén tér vissza hazánkba, nem is akárhogyan!
Nyitókép: William WEST / AFP
A Magyar Nagydíj 1986 óta folyamatosan része a Forma-1-es versenynaptárnak, és a nyár, sőt, évről-évre az egész esztendő egyik legtöbb turistát vonzó eseménye. A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) adatai szerint idén július 19-21. között, vagyis a Magyar Nagydíj hétvégéjén Budapest 38 százalékkal több külföldi látogatót és 36 százalékkal több belföldi utazót látott vendégül, mint tavaly. A hazai és a nemzetközi vendégek által eltöltött vendégéjszakák száma egyaránt 25 százalékkal haladta meg az előző évi versenyhétvége forgalmát.
A futam hétvégéjén Budapesten megszálló vendégek csaknem 90 százaléka az országhatáron túlról érkezett, a 76 ezer nemzetközi turista összesen 145 ezer vendégéjszakát töltött a magyar fővárosban.
A versenypályához legközelebb eső településeken, Gödöllőn, Mogyoródon, Kerepesen, Veresegyházon is csaknem ötször annyi vendégéjszaka, és csaknem háromszor annyi vendég volt a szálláshelyeken, mint a futam előtti hét azonos időszakában; Mogyoródon szállt meg a legtöbb turista, csaknem 2000 vendégéjszakát töltve a három nap során.
A Forma-1-hez jövőre csatlakozik a MotoGP is, amely 35 évnyi szünet után tér vissza hazánkba. A futamot a balatonfőkajári Balaton Park Circuit pályán rendezik augusztus 22-től 24-ig, és várhatóan a mogyoródi F1-es versenyhez hasonló lökést ad majd a magyar idegenforgalomnak.
Magyarországhoz hasonló méretű és lakosságszámú Portugália példáját segítségül hívva vizsgáljuk meg, milyen hatással lehet a turizmusra a világ legnépszerűbb motorverseny-sorozata.
A Portugál Nagydíj a helyi turisztikai szervezetek számításai szerint akár 87 millió euró bevételt is hozhatott, de biztosan meghaladta a tavalyi futam nyomán befolyt 79 milliós összeget – derül ki a Portugal Resident cikkéből.
A március 22 és 24 között tartott verseny kapcsán a szállodaszektor 24,7 millió euró bevételt könyvelhetett el (ebből 21,3 milliót fizettek a nézők, szurkolók, az összeg többi pedig a résztvevőktől, a versenyző csapatoktól és a szervezőktől jött).
További 9,4 milliót költöttek ételre és italra a futam miatt az országba érkezők, de az autókölcsönzéseket és a légiforgalmat is megdobta a háromnapos esemény: 3 millió euróért béreltek kocsit, illetve több mint 2,5 millió euró értékben vásároltak repülőjegyeket.
André Gomes, az algarve-i turisztikai iroda vezetője kiemelte, külön pozitívum számukra, hogy a futamot márciusban rendezik, így a turisztikai főszezonon kívül is kap egy komoly löketet az idegenforgalom.
Az esemény révén keletkező bevételek után a portugál kormány is jelentős pluszbevételekhez jut adó formájában, ami viszont még talán ennél is fontosabb, hogy a verseny kapcsán mind a pályának otthont adó Algarve régió, mind pedig egész Portugália nagy médiafigyelmet kap, ami még több turistát vonzhat a környékre.