Petíciózni kezdtek a taxisok, majd gyorsan egymásnak is estek

2024. október 19. 18:35

“Egy olyan petícióra aláírást gyűjteni - ami eleve törvénytelen - véleményem szerint komoly felelőtlenség” – üzente az egyik taxis szervezet vezetője a másiknak.

2024. október 19. 18:35
BOLT TAXIS
Bokor Gábor
Bokor Gábor

Petíciót indított a Taxisok Érdekvédelmi Szervezete, amely elsőkörben adócsökkentést és létszámstopot szeretne a szakmában, mert úgy látják, egyre több a taxis az utakon, így egyre kevesebb munka jut a sofőrökre. Közlésük szerint a taxisokat képző autós iskolák folyamatosan teltházzal üzemelnek, ráadásul egyre nagyobb az érdeklődés a szakma iránt, azonban a fuvarszervezők is folyamatosan új taxisokat raknak a piacra, ami szerintük ellehetetleníti a munkájukat. 

„A taxisnak általában akkor van baja, ha sok és akkor, ha kevés a munkája”

A petíció kitér az adózásra is, a szervezet petíciót ír a Pénzügyminisztériumnak is, amelyben arra kérik őket, hogy vizsgálják felül a taxisok adózási szabályozását és vezessenek be könnyítéseket, hogy fenntartható maradjon a taxizás. Azt írták, hogy a szektor nehézségekkel küzd, túlzónak tartják az adóterheket. Arra kérték a szaktárcát, hogy a taxis személyszállítási tevékenységet minősítsék tárgyi adómentes tevékenységnek, mivel ez a lépés nagyban hozzájárulna a taxisok adminisztratív és pénzügyi terheinek csökkentéséhez.

Úgy fogalmaztak, hogy jelenleg az alanyi adómentesség határa 12 millió forint, ha a taxis ezt a határt átlépi, a bevételét 27 százalék áfa terheli. 

Tekintettel arra, hogy a hatósági árakat nem lehet áfával terhelni, javasoljuk, hogy az alanyi adómentesség határának átlépése után legfeljebb 5 százalékos áfa terhelje a taxisok bevételét”

– áll a petícióban, amely lépés szerintük biztosítaná a vállalkozások fenntarthatóságát és az igazságos adóterhelést. Javaslataik között szerepel, hogy az alanyi adómentesség kerete emelkedjen 25 millió forintra, ezt igazítsák a KATA keretének növeléséhez. 

BOLT TAXIS
Fotó: Jean-Michel Delage / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP

A lapunknak nyilatkozott egy taxis, aki nevét nem vállalta, de azt mondta, nem ért egyet teljesen azzal, amit a petíciót készítők állítanak. A sofőr lapunknak úgy szólt: a taxisnak általában két esetben van baja: ha sok a munka és ha kevés. 

A szervezet petíciót ír a Fővárosnak is, amiben azt kérték, hogy az új városvezetés lépjen fel a drosztengedélyek jelenlegi szabályozásának felülvizsgálata érdekében, mert mint írták, jelenleg a drosztengedélyek számának szabályozása hiányos, és ez a helyzet nemcsak a taxis vállalkozók számára okoz komoly nehézségeket, 

hanem az utasok biztonságát és a szolgáltatás színvonalát is negatívan befolyásolja. 

Azt kérik Karácsony Gergelyéktől, hogy a drosztengedélyek számát maximalizálják 6500-ban, mert ez a korlátozás biztosítaná a tisztességes piaci versenyt és a megfelelő szolgáltatási színvonalat, miközben lehetőséget nyújtana a taxis vállalkozásoknak a fenntartható működésre. 

Törvénytelen petíció?

A témával kapcsolatban megkerestük Magyarország legnagyobb taxis szervezetének vezetőjét, Metál Zoltán szerint az utóbbi száz évben minden szolgáltatási és kereskedelmi szektorban fontos szempont volt egy vállalkozás számára a piacon történő fennmaradás. Az Országos Taxis Szövetség vezetője úgy folytatta, hogy ezt mindig is a kereslet-kínálat egyensúlya szabályozta, mint mondta, a rendszerváltás után szinte minden jogosítvánnyal és bármilyen gépjárművel rendelkező munkakeresőnek a taxis hivatást ajánlották a munkaügyi hivatalokban. 

Ennek persze az lett a vége hogy a 90-es évek elején kb. 20-25 ezer taxi volt Budapesten”

– jegyezte meg. 

Metál Zoltán szerint mivel komoly káosz alakult ki a szabályozatlan szektorban, ezért a problémát a létszámkorlátozással próbálták egyensúlyozni, aminek csúfos vége lett, ugyanis 1992-ben az Alkotmánybíróság elutasította a taxisok számának szabályozását. Ez az állásfoglalás jelenleg is érvényben van. 

Egy olyan petícióra aláírást gyűjteni – ami eleve törvénytelen – véleményem szerint komoly felelőtlenség”

– fogalmazott Metál Zoltán, majd hozzátette, 2012-ben, amikor Budapesten újra terítékre került a létszám, tarifa, taxiállomás szabályozása ismét állásfoglalást kért a rendelet előkészítését végző munkabizottság a szakminisztériumoktól, a GVH-tól, de még az Alkotmánybíróságtól is. Mint ismert, a 2013-ban megjelent fővárosi taxi rendelet jóval szigorúbb feltételeket fogalmazott meg, mint a korábbi. 

Fotó: Philippe TURPIN / Photononstop / Photononstop via AFP

Ennek hatására egy éven belül nagyjából kétezer taxis visszaadta az engedélyét”

– tette hozzá az Országos Taxis Szövetség vezetője, aki szerint ha a jövőben csökkenteni szeretné bárki is a fővárosi taxisok számát, akkor további szigorúbb szabályozást kellene javasolnia, de azzal számolnia kell, hogy ez a piacon lévő minden taxisra is vonatkozna, ami nem lenne feltétlen népszerű javaslat. 

Elárulta továbbá azt is lapunk kérdésére, hogy 2019-ben több mint hétezer taxis volt az utakon, a koronavírus-járvány után több mint ötezer, jelenleg pedig nagyjából hétezer taxis végez személy-taxi szolgáltatást Budapesten, 

ami megfelelő módon biztosítja a megrendelői igények színvonalas és kulturált kiszolgálását.

Nyitókép: Jean-Michel Delage / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP

Összesen 11 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
GrumpyGerald
2024. október 19. 21:00
Persze, évi 12milliós áfamentes keret nem elég... Tehát havi 1 miller kereset nem elég eszemfaszom taxiskáimnak, hát menten berosálok, de télleg.
tizennyolcfok
2024. október 19. 20:40
fidesz-szavazók belügye, senkit nem érdekel.
krisz09
2024. október 19. 19:26
Eszembe jutott, hogy Kínában sofőr nélküli, automata taxik vannak pl. Wuhanban... Nem hiszem, hogy ezen az irányon lehet változtatni, tetszik vagy sem. Ezt figyelembe kell venni.
sexykitty-5000117
2024. október 19. 19:24
🍓 ️ ­­­É­r­­t­­­é­­k­e­­­l­d­­­ ­­­a­­­ ­s­z­e­x­­­i­­­ ­p­u­n­­c­­­i­m­­­a­t­­ 👉 𝐖­­𝐖­­𝐖­.­­𝐗­­𝟏­­­𝟖­­.­­­𝐅­­𝐔­­­𝐍
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!