Lengyel csapás a magyarokra: elhappolják az évszázad üzletét – pereskedés az egyetlen kiút

2024. október 16. 20:48

A Donald Tusk vezette lengyel kormány aktivizálta magát, és a Talgo felvásárlására törekszik.

2024. október 16. 20:48
null

Nyitókép: El Debate/Lu Tolstova

Lengyelországnak most reális esélye lehet a Talgo megszerzésére. Miután a spanyol kormány mondvacsinált okokra hivatkozva kigolyózta a magyarokat az üzletből, a vonatgyártó-óriást átadhatják a lengyeleknek – írja a Világgazdaság a Business Insider Polska újságra hivatkozva. 

A Talgo az a spanyol vonatgyártó-óriás, amelynek az eladását egy magyar konzorciumnak, a Magyar Vagon csoportnak Pedro Sánchez kabinetje kreált okokra hivatkozva elutasította.

Ezt is ajánljuk a témában

A lengyel kormánykoalíció komolyan mérlegeli, hogy a piacvezető lengyel vasútijármű-gyártó, a Pesa megszerezze a vállalatot, ezzel támogatva a lengyel nagy sebességű vasút fejlesztését.

A lengyeleké lehet az évszázad magyar üzlete

Most azonban úgy tűnik, hogy a spanyolok nem állítanak akadályt a lengyel érdeklődés elé, így 

a lengyel állam elhappolhatja a magyarok elől az évszázad üzletét. 

A lengyel kormány megaprojektje a Centralny Port Komunikacyjny (CPK), amelyhez szupervonatokat is gyártani kell. A CPK túlzás nélkül páratlan lengyel, sőt európai ötlet. Egy új, a semmiből felépülő repülőtér jönne létre körülbelül 40 kilométerre délnyugatra Varsótól. Ezt kötnék be a közlekedési hálózatba egy vadonatúj nagy sebességű vasúti infrastruktúrával, illetve autópályával.

A CPK megépítéséről ugyanakkor hivatalos döntés még nem született. Csakhogy néhány hete a Talgo és a PSA együttműködést írt alá a leendő vonatok gyártására, ez pedig a kivitelezés komolyságára utal, a projekt egyik nagy hiánya ugyanis eddig az volt, hogy nem volt lengyel kapacitás a szupervonatok legyártására. A kapacitáskérdés megoldása sürgető, ugyanis Lengyelországban megkezdődik a Varsót, Lódzot és Boroszlót összekötő, nagy sebességű vasútvonal építése. Ez az első szakasza az összesen mintegy 2000 kilométernyi új vasútvonalnak.

A Donald Tusk vezette lengyel kormány most tehát aktivizálta magát, és a spanyol vállalat felvásárlására törekszik. 

A lengyel kabinethez közeli források szerint Lengyelország a spanyol kormány támogatását kérte az üzlethez, sőt már Pedro Sánchez miniszterelnökkel is tárgyaltak. Ha a lengyel ajánlat el is nyeri a spanyol vezetés szimpátiáját – ez könnyen előfordulhat –, kulcsmomentum lesz, hogy meggyőzzék a spanyol tőzsdén jegyzett Talgo részvényeseit is, hogy adják el a papírjaikat.

Ezt is ajánljuk a témában

Ehhez visszautasíthatatlan árat kell ígérniük, már csak azért is, mert a Magyar Vagon 620 millió euróért vette volna meg a Talgót, ami részvényenként 5 euró. Ez egyöntetűen elnyerte a menedzsment és a részvényesek tetszését, csakhogy a spanyol kormány politikai vétót emelt, arra hivatkozva, hogy a magyarok mögött orosz szálak húzódnak.

Erre azonban semmiféle bizonyítékot nem mutatott be.

A Magyar Vagon kénytelen volt visszavonni az ajánlatát, majd rögtön be is jelentette, hogy minden jogi fórumon megtámadja a spanyol kormány döntését. A Magyar Vagon továbbra is nyitott maradt a Talgo megvásárlására, de a friss fejlemények fényében egyre biztosabbra vehető, hogy csak a pereskedés maradt. 

Lengyelországnak reális esélye lehet a Talgo megszerzésére

Piotr Malepszak infrastrukturálisminiszter-helyettes még korábban megerősítette, hogy a lengyel kormány aktívan érdeklődik a felvásárlás iránt. A lengyel média értékelése szerint a Pesa ideális új tulajdonos lenne, pláne hogy tulajdonosának, a Lengyel Fejlesztési Alapnak (PFR) nagy a tapasztalata a különböző beruházások lebonyolítása terén.

A Talgo ígretes lehetőségnek számít a vasúti piacon. Bevételei 2023-ban meghaladták a 650 millió, megrendelései pedig a 4,2 milliárd eurót. A vállalat többek között Németországba, Dániába, az USA-ba, Egyiptomba és Szaúd-Arábiába szállít vonatokat. A következő gigantikus megbízás pedig lengyel lehet, ha Lengyelország elnyeri a spanyolok kegyeit.

Ezt is ajánljuk a témában

 

 

Összesen 50 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
B_kanya
2024. október 16. 22:57
europész 2024. október 16. 22:54 "En nem forsziroznam a Talgot tovabb." De azért be lehet perelni őket, jól jön az a pár száz millió euró...
europész
2024. október 16. 22:54
En nem forsziroznam a Talgot tovabb.Inkabb keresnek egy kinai befektetot.Jobbak vonat es vasut gyartasban mint a spanyolok.Arban es minosegben verhetetlenek.A lengyelektol meg ne sokat varjunk mert megint olyan lesz mint a kis polszki fiat.Arra szamitanak,hogy majd a kornyezo orszagok megveszik dragan a szemetuket es attol majd fellendulnek. Kinavalbjobb uzletet kothetunk mert kedvezobb a befektetesi hiteluk es hozzak a gigantikus piacukat.Nincs politikai elvarasuk. A magyar vasutfejlesztes szamunkra meg fonyeremeny lenne mert beszallitoink magas kvalifikaltsaga a kinaiak tamogatasaval az eu elvonalaba kerulne.Kar pereskedesre penzt kolteni.A jo Isten is azt akarja,hogy ne a spanyolokkal uzleteljunk.
sexykitty-5000115
2024. október 16. 22:28
🍓 ️ ­É­­­r­­­t­­é­­­k­­e­­­l­d­ ­a­ ­­­s­z­e­x­­i­ ­p­u­­­n­c­­­i­­­m­­­a­­t­­ 👉 𝐖­­­𝐖­­𝐖­.­­𝐗­­­𝟏­𝟖­.­­­𝐅­­𝐔­­𝐍
diodoro3
2024. október 16. 22:25
Majd a hadikoltesek elviszik a penzt Mindenesetre a magyar ajanlatnal jobbat kell adniuk
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!