Lengyel csapás a magyarokra: elhappolják az évszázad üzletét – pereskedés az egyetlen kiút

2024. október 16. 20:48

A Donald Tusk vezette lengyel kormány aktivizálta magát, és a Talgo felvásárlására törekszik.

2024. október 16. 20:48
null

Nyitókép: El Debate/Lu Tolstova

Lengyelországnak most reális esélye lehet a Talgo megszerzésére. Miután a spanyol kormány mondvacsinált okokra hivatkozva kigolyózta a magyarokat az üzletből, a vonatgyártó-óriást átadhatják a lengyeleknek – írja a Világgazdaság a Business Insider Polska újságra hivatkozva. 

A Talgo az a spanyol vonatgyártó-óriás, amelynek az eladását egy magyar konzorciumnak, a Magyar Vagon csoportnak Pedro Sánchez kabinetje kreált okokra hivatkozva elutasította.

Ezt is ajánljuk a témában

A lengyel kormánykoalíció komolyan mérlegeli, hogy a piacvezető lengyel vasútijármű-gyártó, a Pesa megszerezze a vállalatot, ezzel támogatva a lengyel nagy sebességű vasút fejlesztését.

A lengyeleké lehet az évszázad magyar üzlete

Most azonban úgy tűnik, hogy a spanyolok nem állítanak akadályt a lengyel érdeklődés elé, így 

a lengyel állam elhappolhatja a magyarok elől az évszázad üzletét. 

A lengyel kormány megaprojektje a Centralny Port Komunikacyjny (CPK), amelyhez szupervonatokat is gyártani kell. A CPK túlzás nélkül páratlan lengyel, sőt európai ötlet. Egy új, a semmiből felépülő repülőtér jönne létre körülbelül 40 kilométerre délnyugatra Varsótól. Ezt kötnék be a közlekedési hálózatba egy vadonatúj nagy sebességű vasúti infrastruktúrával, illetve autópályával.

A CPK megépítéséről ugyanakkor hivatalos döntés még nem született. Csakhogy néhány hete a Talgo és a PSA együttműködést írt alá a leendő vonatok gyártására, ez pedig a kivitelezés komolyságára utal, a projekt egyik nagy hiánya ugyanis eddig az volt, hogy nem volt lengyel kapacitás a szupervonatok legyártására. A kapacitáskérdés megoldása sürgető, ugyanis Lengyelországban megkezdődik a Varsót, Lódzot és Boroszlót összekötő, nagy sebességű vasútvonal építése. Ez az első szakasza az összesen mintegy 2000 kilométernyi új vasútvonalnak.

A Donald Tusk vezette lengyel kormány most tehát aktivizálta magát, és a spanyol vállalat felvásárlására törekszik. 

A lengyel kabinethez közeli források szerint Lengyelország a spanyol kormány támogatását kérte az üzlethez, sőt már Pedro Sánchez miniszterelnökkel is tárgyaltak. Ha a lengyel ajánlat el is nyeri a spanyol vezetés szimpátiáját – ez könnyen előfordulhat –, kulcsmomentum lesz, hogy meggyőzzék a spanyol tőzsdén jegyzett Talgo részvényeseit is, hogy adják el a papírjaikat.

Ezt is ajánljuk a témában

Ehhez visszautasíthatatlan árat kell ígérniük, már csak azért is, mert a Magyar Vagon 620 millió euróért vette volna meg a Talgót, ami részvényenként 5 euró. Ez egyöntetűen elnyerte a menedzsment és a részvényesek tetszését, csakhogy a spanyol kormány politikai vétót emelt, arra hivatkozva, hogy a magyarok mögött orosz szálak húzódnak.

Erre azonban semmiféle bizonyítékot nem mutatott be.

A Magyar Vagon kénytelen volt visszavonni az ajánlatát, majd rögtön be is jelentette, hogy minden jogi fórumon megtámadja a spanyol kormány döntését. A Magyar Vagon továbbra is nyitott maradt a Talgo megvásárlására, de a friss fejlemények fényében egyre biztosabbra vehető, hogy csak a pereskedés maradt. 

Lengyelországnak reális esélye lehet a Talgo megszerzésére

Piotr Malepszak infrastrukturálisminiszter-helyettes még korábban megerősítette, hogy a lengyel kormány aktívan érdeklődik a felvásárlás iránt. A lengyel média értékelése szerint a Pesa ideális új tulajdonos lenne, pláne hogy tulajdonosának, a Lengyel Fejlesztési Alapnak (PFR) nagy a tapasztalata a különböző beruházások lebonyolítása terén.

A Talgo ígretes lehetőségnek számít a vasúti piacon. Bevételei 2023-ban meghaladták a 650 millió, megrendelései pedig a 4,2 milliárd eurót. A vállalat többek között Németországba, Dániába, az USA-ba, Egyiptomba és Szaúd-Arábiába szállít vonatokat. A következő gigantikus megbízás pedig lengyel lehet, ha Lengyelország elnyeri a spanyolok kegyeit.

Ezt is ajánljuk a témában

 

 

Összesen 103 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
diodoro3
2024. október 17. 10:36
haxima 2024. október 17. 01:13 1. Ez, hogy 5-5 centit kijjebb tud menni a kerék akkora űrtechnika? Senki nem képes ezt kitalálni aztán legyártani? Nem űrtechnika, de ekkora tömegeknél nem egyszerű. Van más hasonló szabadalom is. Ha van bevált működő, akkor érdemes megvenni, mint évtizedes K+F-el csinál egy nem jobbat. 2. Ugyan miért a spanyolok fejlesztették ezt ki, amikor náluk aztán soha nem volt szükség még hasonlóra sem? Pont náluk volt igény Portugáliával és európa is más nyomtávot használt 3. A szabványosított konténerek korában erre tényleg akkora az igény? Átrakó állomás vs átalakítható gördülő állomány 4. Miután Európa teljesen elvágja magától az oroszokat mi a franc szükség van erre? 5. A széles nyomtávnak az egyetlen értelme az volt, hogy Moszkváig ne lehessen röhögve elvonatoznia a német hadseregnek. Ha most ezzel a hiperszuper fejlesztéssel ezt kiherélik, akkor az oroszok nem találnak ki valami más fizikai korlátot? széles nyomtáv nem ezért alakult ki.
balbako_
2024. október 17. 05:27
A magyar árnál többet kell fizetniük.
herden100
2024. október 17. 05:04
www.talgo.com/en/russian-railway-operator-rzd-extends-talgo-services-to-its-most-popular-routes Ukrainának lassan vége lesz...
stormy
2024. október 17. 03:41
most mond, hogy lengyel-magayr két jóbarát. szemét nép mint az ukrán, a tót vagy a román.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!