A spanyolok olyan ürügyet találtak Magyarország ellen, hogy fél Európa fogja a fejét
Madrid szerint nemzetbiztonsági és katonai oka is van a vétónak.
A Donald Tusk vezette lengyel kormány aktivizálta magát, és a Talgo felvásárlására törekszik.
Nyitókép: El Debate/Lu Tolstova
Lengyelországnak most reális esélye lehet a Talgo megszerzésére. Miután a spanyol kormány mondvacsinált okokra hivatkozva kigolyózta a magyarokat az üzletből, a vonatgyártó-óriást átadhatják a lengyeleknek – írja a Világgazdaság a Business Insider Polska újságra hivatkozva.
A Talgo az a spanyol vonatgyártó-óriás, amelynek az eladását egy magyar konzorciumnak, a Magyar Vagon csoportnak Pedro Sánchez kabinetje kreált okokra hivatkozva elutasította.
Ezt is ajánljuk a témában
Madrid szerint nemzetbiztonsági és katonai oka is van a vétónak.
A lengyel kormánykoalíció komolyan mérlegeli, hogy a piacvezető lengyel vasútijármű-gyártó, a Pesa megszerezze a vállalatot, ezzel támogatva a lengyel nagy sebességű vasút fejlesztését.
Most azonban úgy tűnik, hogy a spanyolok nem állítanak akadályt a lengyel érdeklődés elé, így
a lengyel állam elhappolhatja a magyarok elől az évszázad üzletét.
A lengyel kormány megaprojektje a Centralny Port Komunikacyjny (CPK), amelyhez szupervonatokat is gyártani kell. A CPK túlzás nélkül páratlan lengyel, sőt európai ötlet. Egy új, a semmiből felépülő repülőtér jönne létre körülbelül 40 kilométerre délnyugatra Varsótól. Ezt kötnék be a közlekedési hálózatba egy vadonatúj nagy sebességű vasúti infrastruktúrával, illetve autópályával.
A CPK megépítéséről ugyanakkor hivatalos döntés még nem született. Csakhogy néhány hete a Talgo és a PSA együttműködést írt alá a leendő vonatok gyártására, ez pedig a kivitelezés komolyságára utal, a projekt egyik nagy hiánya ugyanis eddig az volt, hogy nem volt lengyel kapacitás a szupervonatok legyártására. A kapacitáskérdés megoldása sürgető, ugyanis Lengyelországban megkezdődik a Varsót, Lódzot és Boroszlót összekötő, nagy sebességű vasútvonal építése. Ez az első szakasza az összesen mintegy 2000 kilométernyi új vasútvonalnak.
A Donald Tusk vezette lengyel kormány most tehát aktivizálta magát, és a spanyol vállalat felvásárlására törekszik.
A lengyel kabinethez közeli források szerint Lengyelország a spanyol kormány támogatását kérte az üzlethez, sőt már Pedro Sánchez miniszterelnökkel is tárgyaltak. Ha a lengyel ajánlat el is nyeri a spanyol vezetés szimpátiáját – ez könnyen előfordulhat –, kulcsmomentum lesz, hogy meggyőzzék a spanyol tőzsdén jegyzett Talgo részvényeseit is, hogy adják el a papírjaikat.
Ezt is ajánljuk a témában
Nem egyedülálló a Talgo technológiája.
Ehhez visszautasíthatatlan árat kell ígérniük, már csak azért is, mert a Magyar Vagon 620 millió euróért vette volna meg a Talgót, ami részvényenként 5 euró. Ez egyöntetűen elnyerte a menedzsment és a részvényesek tetszését, csakhogy a spanyol kormány politikai vétót emelt, arra hivatkozva, hogy a magyarok mögött orosz szálak húzódnak.
Erre azonban semmiféle bizonyítékot nem mutatott be.
A Magyar Vagon kénytelen volt visszavonni az ajánlatát, majd rögtön be is jelentette, hogy minden jogi fórumon megtámadja a spanyol kormány döntését. A Magyar Vagon továbbra is nyitott maradt a Talgo megvásárlására, de a friss fejlemények fényében egyre biztosabbra vehető, hogy csak a pereskedés maradt.
Piotr Malepszak infrastrukturálisminiszter-helyettes még korábban megerősítette, hogy a lengyel kormány aktívan érdeklődik a felvásárlás iránt. A lengyel média értékelése szerint a Pesa ideális új tulajdonos lenne, pláne hogy tulajdonosának, a Lengyel Fejlesztési Alapnak (PFR) nagy a tapasztalata a különböző beruházások lebonyolítása terén.
A Talgo ígretes lehetőségnek számít a vasúti piacon. Bevételei 2023-ban meghaladták a 650 millió, megrendelései pedig a 4,2 milliárd eurót. A vállalat többek között Németországba, Dániába, az USA-ba, Egyiptomba és Szaúd-Arábiába szállít vonatokat. A következő gigantikus megbízás pedig lengyel lehet, ha Lengyelország elnyeri a spanyolok kegyeit.
Ezt is ajánljuk a témában
Az Európai Unió egyik alapelve a tőke szabad áramlása, ami mellett az áruk, a szolgáltatások és az emberek szabad mozgása is szerepel.