A spanyolok Európa legfontosabb értékeit taposták el, hogy kiszúrhassanak Magyarországgal

2024. október 02. 12:49

Az Európai Unió egyik alapelve a tőke szabad áramlása, ami mellett az áruk, a szolgáltatások és az emberek szabad mozgása is szerepel.

2024. október 02. 12:49
null

Nyitókép: OSEP LAGO / AFP

Súlyos vádakat fogalmazott meg a spanyol állam döntésével kapcsolatban a Talgo nevű vonatgyártó felvásárlására pályázó konzorcium, a Ganz-MaVag elnöke, Bacsa György egy interjúban – számolt be róla a Világgazdaság.

A 600 millió eurós ügyletet a spanyolok nemzetbiztonsági alapon vétózták meg, ez azonban Bacsa szerint szembemegy az uniós jogszabályokkal.

A Ganz-MaVag elnöke szerint a spanyol kormány figyelmen kívül hagyta az európai szabad vállalkozás jogát, különösen a tőke szabad áramlását.

A konzorcium jogi útra terelte az ügyet, és a spanyol legfelsőbb bíróság előtt támadja meg a vétót.

Az Európai Unió egyik alapelve a tőke szabad áramlása, ami mellett az áruk, a szolgáltatások és az emberek szabad mozgása is szerepel. Ezen elvek megsértését az unió bírósága előtt is meg lehet támadni.

A spanyol kormány ugyanakkor titkosította azokat a dokumentumokat, amelyekkel indokolja a tilalmat. Kormányzati források szerint a Talgo nyomtávváltó technológiája jelenthetett problémát, amely az ukrajnai háború utáni újjáépítés során is fontos lehet. Bacsa a Financial Timesnak adott interjújában elmondta, hogy csupán a sajtóból értesült ezekről a kifogásokról. Kifejtette azonban, hogy úgy vélik, a spanyol kormánynak nincs megalapozott érve az üzlet akadályozására, és továbbra sem kívánják feladni a spanyol piacot.

A felvásárlás a Talgo számára is előnyös lett volna, hiszen ezzel nemcsak a nyugat-európai, hanem a kelet-európai és ázsiai piacokat is meghódíthatta volna. Bacsa szerint a konzorcium kész túllépni a spanyol kormány kettős mércéjén, és újra próbálkozni az üzlet megkötésével.

Nem vívunk politikai csatákat. Egy professzionális ipari tervet nyújtottunk be, amely továbbra is nyitva áll” – mondta.

Pedro Sanchez spanyol miniszterelnök szerint Orbán Viktor, Magyarország miniszterelnöke Vlagyimir Putyin rajongója, aki Ukrajna térdre kényszerítésére törekszik. Hétfőn a spanyol gazdasági minisztérium közölte, hogy az uniós jogszabályoknak megfelelően, alapos elemzés után arra a következtetésre jutottak, hogy az ügylet leküzdhetetlen nemzetbiztonsági és közrendi kockázatokat jelent.

A spanyol kormány szerint Magyarország túl közel áll Oroszországhoz. 

A magyar kormány valóban többször került szembe az EU és a NATO tagállamaival az ukrajnai háború miatt. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a múlt hónapban orosz kereskedelmi fórumot rendezett Budapesten, és találkozott Szergej Lavrov orosz külügyminiszterrel is az ENSZ közgyűlésének margóján.

A Ganz-MaVag 45%-ban magyar állami tulajdonban van, míg a fennmaradó 55%-ot a Mol egyik leányvállalata, a Solva II magántőkealap kezeli. Bacsa, aki a Mol ügyvezető igazgatója, azt állítja, hogy a tulajdonosoknak korlátozott befolyásuk van. A felvásárlás több mint felét államilag támogatott hitellel finanszírozták volna, mivel a Magyar Vagon önmagában túl kicsi lett volna a pályázathoz.

A Solva II tulajdonosai nem ismertek, és Bacsa az interjúban sem árulta el személyüket. Az alapot azonban korábban Hernádi Zsolt Mol-vezérhez kötötték. Bacsa elmondta, hogy a MaVag tulajdonosainak névsorát megosztották a spanyol hatóságokkal, és ott sem találtak orosz befolyást. Korábban a cég közösen birtokolt egy vállalatot az orosz Transzmasholdinggal 2022-ig, de Bacsa hangsúlyozta, hogy az orosz cég 20%-a egészen idén májusig a francia Alstom tulajdonában volt. Szerinte, ha a 2022 előtti orosz kapcsolatok oroszpártiságot jelentenek, akkor fél Európa „bűnös”, és kizárható az üzletekből, ami nonszensznek nevezett.

***

Ezt is ajánljuk a témában

Ezt is ajánljuk a témában

Ezt is ajánljuk a témában

Ezt is ajánljuk a témában

 

 

Összesen 37 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
europész
2024. október 02. 14:58
Francnak kell ez a kotelhuzas.Hagyjak mar a fenebe a Talgot.Szamos vonatgyarto van a vilagon aki miatt nem kell ilyen szerencsetlenkedo magyarazatokat hallgatni. Meg kell keresni azokat akik hajlandoak a magyar vonatgyartasban ugy reszt venni,hogy nekunk ia jo uzlet legyen.A Talgo meg legyen Szancso Panza sara.
Obsitos Technikus
2024. október 02. 14:56
Ukrajna újjáépítésére terveznek a derék hidalgók? Remek ötlet .-D
Robert-N
2024. október 02. 14:23
contractor-2Vasalo 2024. október 02. 14:19 "A Ganz-MaVag is ott henceghetett volna." Nem hencegni kellett volna, hanem kiállítani a termékeiket, de olyan nincs. Egy nem létező gyártóval meg ki áll szóba? ---- Azta de buta vagy. Ki áll szóba? Ne zavarjon, hogy azért szart be a spanyol libsi kormány, mert szóba állt. 😁😁😁
Vasalo
2024. október 02. 14:14
Ilyen cikket nem a magyar mediába kellett volna irni hanem egy röplapra vagy hivatlos kommunikebe a mult heti Innotranson, ahol a Talgo vonat is ott volt. Sajnos nyoma sem volt ilyen publikácionak. Pedig ott mindenki mindennel hencegett. A Ganz-MaVag is ott henceghetett volna. Söt egy Financial Timesben is jobb helyen lett volna egy ilyen irás. 🇭🇺🇭🇺🇭🇺🤣🤣🤣🤣
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!