A spanyolok romba döntötték a legnagyobb értéküket, hogy kiszúrhassanak Magyarországgal

2024. szeptember 05. 17:53

A spanyol kormánynak viselnie kell a következményeit, hogy megfúrta az évszázad magyar felvásárlását.

2024. szeptember 05. 17:53

Nyitókép: OSEP LAGO / AFP

Rövid időn belül brutális következményekkel járt, hogy a spanyol kormány megvétózta a Talgo eladását a Magyar Vagon csoportnak – írja a Világgazdaság spanyol sajtóhírekre hivatkozva.

Ahogy arról a Mandiner is beszámolt, a spanyol kormány augusztus végén jogi trükkökkel megfúrta, hogy a magyar vasúti gyártó nyélbe üsse az évszázad hazai üzletét, és felvásárolja a spanyol Talgo vonatgyártót. 

A szocialista kormány egy Covid-szabályozásra hivatkozva átvette a piaci tranzakció ügyét, és nem engedélyezte annak lebonyolítását, mivel úgy vélte, hogy az sértené a spanyol nemzetbiztonsági érdekeket.

Erre konkrét bizonyítékot nem mutattak be, de a spanyol kormány régóta lebegteti, hogy a Magyar Vagon mögött esetleg orosz érdekek állhatnak. Mivel ezt eddig soha nem támasztották alá, nehéz másként értelmezni, mint 

politikai blöffként, amellyel – különösen a jelenlegi geopolitikai helyzetben – a kormány képes érvényesíteni az akaratát.

Ez egyfelől elfogadható, hiszen a spanyol kormánynak szuverén joga az érdekei szerint cselekedni. Ugyanakkor nem kerülheti meg, hogy betartsa a vonatkozó jogszabályokat, másrészt pedig vállalnia kell döntései következményeit – és azokból akad bőven.

Az Activos hívta fel a figyelmet arra, mekkora anyagi károkat okozott a spanyol kormány azzal, hogy megvétózta a Talgo és a Magyar Vagon közötti megállapodást. 

A vétó következtében a spanyol vonatgyártó részvénypiaci értéke 25 százalékkal esett vissza.

Jelenleg a Talgo piaci kapitalizációja 463 millió euró, míg a magyar konzorcium 2024 februárjában 619 millió eurót ajánlott. Ez azt jelenti, hogy a cég értéke az elmúlt másfél hét alatt negyedével csökkent. A magyarok részvényenként 5 eurót kínáltak, míg a legutóbbi kereskedési ciklus alapján a Talgo-részvények ára 3,74 euróra esett. 

Ez 156,1 millió eurós, azaz 61 milliárd forintos veszteséget jelent, amit a spanyol kormány döntése a részvényesek zsebéből vett ki.

Nem meglepő tehát, hogy a történtekre reagálva válaszlépéseket tettek. A spanyolországi jegyzett társaságok kisebbségi részvényeseit képviselő AEMEC bírósághoz fordul, hogy megvédje a Talgo kisebbségi részvényeseit a spanyol kormány beavatkozásától.

Az AEMEC különösen a külföldi befektetések felfüggesztését lehetővé tévő szabályozást támadja meg, amely alapján a kormány blokkolta a Talgo magyar felvásárlását. Közleményükben hangsúlyozták, hogy 

ez a szabályozás a járvány óta értelmét vesztette, és súlyos károkat okoz a részvényeseknek. Azt is kiemelték, hogy a Talgo-ügyletnek nincs köze a spanyol nemzetbiztonsági érdekekhez, így jogellenes annak ilyen indokkal történő szabotálása.

Az AEMEC nemcsak a spanyol bíróságra viszi az ügyet, hanem fontolgatja, hogy európai szinten is jogi lépéseket tesz. Polgári és büntetőjogi pereket is kezdeményeznek, hogy a Talgo több mint 8000 részvényese számára kártérítést szerezzenek. Kiemelték: A spanyol állam döntései nem lehetnek önkényesek, ahogy azt a spanyol alkotmány is rögzíti. Nem szabad meglopni a Talgo 8000 részvényesét.

***

Ezt is ajánljuk a témában

Ezt is ajánljuk a témában

 

Összesen 150 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Gaz_pacho
2024. szeptember 06. 15:43
A részvényeseknek üzenem, ki milyen virágot szakít, azt szagolja.....
5m007h 0p3ra70r
2024. szeptember 06. 00:48
>>khomeini 2024. szeptember 06. 00:33 Mondjuk azt azért nem értem, hogy a spanyol kormányt nem zavarja, hogy az oroszok amúgy vásároltak nyomtávváltós Talgo szerelvényeket, így aztán a technológia is ott van a kezükben? << Igen, de ezeket szabadalmi tiltások védik. A probléma a következő volt. Aki megveszi a céget, az hozzáférhetett volna olyan nemzetbiztonságilag érzékeny adatokhoz, mint az ország komplett vasúti struktúrája. Emiatt az állam nem kívánta a teljes vállalatot értékesíteni. Ezzel egyidőben a többségi tulajdonos Trilantic a Stadlernek felajánlott 40% tulajdonrész megvásárlását, velük szívesebben fuzionált volna. Ám a hatályos törvényeik szerint, 30% tulajdonrész felett teljes vételi ajánlatot kell tenni, a Stadler ezt nem tette meg és nem is nyilatkozott. Ebből politikai ügyet inkább csak az újságok csináltak.
5m007h 0p3ra70r
2024. szeptember 06. 00:36
>>genusnexxt 2024. szeptember 05. 20:08 5m007h 0p3ra70r 2024. szeptember 05. 19:17 "Ami 2023 októberben 3,38 euro is volt" Ebbe ugrott volna fejest a kipcsak-cigány kormánya részvényenként 5€-ért 140milliárddal. Ejnye Buksikáim, örüljünk, hogy -hála a spanyol kormánynak- nem jött létre az újabb mutyi.<< Egy olyan vállalat felvásárlására tett ajánlatot, amely nem küzd pénzügyi gondokkal és tőkeerős, jellemzően 20-40% közötti felárral szoktak árazni. Ez persze függ sok mindentől, mint a piaci pozíció, növekedési potenciál, konkurencia aktivitása, iparági trendek, stb. A Talgo RSI-je 40±10 tartományban ingadozik, az elmúlt 5 év folyamán süllyedt tartósan 5 euro alá. Jó vétel lett volna, a Ganz olyan piacokra törhetett volna be, ahol ma csak tapogatózik és megszerezhetett volna rengeteg egyedi innovációt.
khomeini
2024. szeptember 06. 00:33
Mondjuk azt azért nem értem, hogy a spanyol kormányt nem zavarja, hogy az oroszok amúgy vásároltak nyomtávváltós Talgo szerelvényeket, így aztán a technológia is ott van a kezükben? A Sztrizs nevű vonat Moszkva és Nyizsnyij Novgorod között közlekedik, valamint a Covid járvány előtt Moszkva és Berlin között közlekedett, ez utóbbi útvonalon szükségképpen nyomtávváltással. Némi reverse engineeringgel az oroszok megismerhetik a technológiát könnyen. www.russianrailways.com/trains/strizh en.wikipedia.org/wiki/Strizh_(train)
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!