(Nyitókép: Mandiner/Földházi Árpád)
Bár sokasodnak a kegyelmi állapot megszűnésére utaló baljós jelek, ma még magától értetődőnek vesszük, hogy biztonságban élünk. Szeretteink nem éhesen térnek nyugovóra este, nem kell aggódnunk a munkalehetőségeink felől, és bár dőzsölésre nem elég a pénzünk, némi takarékoskodással többnyire meg tudjuk venni azt, amire vágyunk. Természetesnek vesszük azt is, hogy akadálytalanul utazhatunk földrészünkön: Záhonyban beülve az autónkba Le Havre-ig vagy Cádizig gyönyörködhetünk a változó tájban anélkül, hogy útlevél-ellenőrzésre meg kellene állnunk.
Az utóbbi időszak európai belpolitikai eseményei tükrében azonban egyre inkább világossá válik, mennyire tünékeny is ezek természetessége. A határellenőrzések bevezetése, a biztonság megrendülése, a jólét megfakulása ma mindennél élesebben mutatja meg, hogy az, amit mindennapi életünk elidegeníthetetlen részének vélünk, valójában egyáltalán nem magától értetődő következmény, hanem politikai vívmány. Olyan politikai vívmány, amelynek létrejötte nem választható el a második világháború utáni Európa legsikeresebb politikai erejétől és világképétől, a kereszténydemokráciától.
A második világháború kataklizmája tanította meg a két világháború közötti időszakban már aktív, ám döntő szerephez csak a háború után jutó nemzedéket arra, hogy a béke minden. Ha kontinensünk, amely a két világégés következtében már így is ezer sebtől vérzett, és polgárai millióit pusztította el, továbbra is jelentős szereplő akar maradni, akkor mindenekelőtt ki kell törnie a pusztító tömegháborúk egyre gyorsuló ciklusokban ismétlődő ördögi köréből.
Ez a nemzedék azt is tudta, hogy a béke nem csupán körülmény, hanem vívmány. Vívmány, amelynek létrejöttét meg kell előznie olyan előfeltételek teljesülésének, mint a széles körű társadalmi jólét és az egymásra acsargó nacionalizmusok megszelídítése.