Csak egy csippantás: egyre népszerűbb a magyar Festipay, de vannak hátrányai is
Mi van, ha rossz a lefedettség, vagy elromlik a telefon?
A megkérdezettek több mint fele panaszkodott a technikai problémák miatt az önkiszolgáló kasszék esetében.
Nyitókép: OLIVER BERG / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP
Megoszlik a magyarok véleménye az önkiszolgáló kasszákról – derült ki a Pénzcentrum és a Debreceni Egyetem közös kutatásából, amely több mint 10 ezer fő részvételével készült. Az eredmények megerősítik, hogy az ilyen típusú kasszák már széles körben elérhetők hazánkban, és számos üzletben megtalálhatók.
A felmérés szerint a válaszadók többsége rendszeresen használja az önkiszolgáló kasszákat, és általában nem okoz számukra komolyabb nehézséget a kezelésük.
Ugyanakkor az idősebb korosztály, az alacsonyabb iskolai végzettségűek és alacsonyabb jövedelműek, valamint a kisebb településeken élők körében nehezebben boldogulnak a gépekkel. Ezen csoportok tagjai közül sokan úgy érzik, hogy az önkiszolgáló kasszák már túlzottan elterjedtek, és sajnálják, hogy háttérbe szorítják a hagyományos pénztárakat.
Az önkiszolgáló kasszák által nyújtott felhasználói élményt viszont a válaszadók minden csoportja hasonlóan értékelte, egy ötös skálán átlagosan 3,11 pontot adtak. A kutatásból kiderült az is, hogy a válaszadók több mint fele azért részesíti előnyben az önkiszolgáló kasszákat, mert
kevesebb várakozási idővel jár, és gyorsabbá teszi a vásárlást.
Ugyanakkor a megkérdezettek több mint fele technikai problémákat említett hátrányként, valamint azt, hogy nem mindig áll rendelkezésre segítség ezek megoldásához. Többen panaszkodtak arra is, hogy nagyobb bevásárlásoknál kényelmetlenek lehetnek ezek a gépek, valamint a kedvezmények érvényesítése és a kuponok beváltása is bonyolultabbnak bizonyult, mint a hagyományos kasszák esetében.
Összességében a kutatás alapján vegyes a fogadtatása az önkiszolgáló kasszáknak Magyarországon. Míg a felhasználók többsége kényelmesnek és gyorsnak tartja őket, gyakran említik a technikai problémákat is, és sokan a személyes interakciót is hiányolják, amely a hagyományos pénztáraknál megszokott.
***