„Ilyenben még nem volt részem” – másodpercekig tartó szabadesés, pánik a magyar válogatott repülőgépén
Tombolt a vihar, ezért komoly rutinra volt szüksége a pilótának.
Visszatartó erejű bírságokat vár el a kormány a fogyasztóvédelemtől.
Nyitókép: A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2-es terminálja (Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd)
A kormány a légiközlekedésben tapasztalható késések miatt azt várja el a légiközlekedés valamennyi szereplőjétől, beleértve a HungaroControlt is, hogy készítsenek akciótervet, minden információt folyamatosan biztosítsanak az utasoknak, a földi kiszolgálás pedig radikálisan gyorsítsa a folyamatokat – jelentette be a hétfői Kormányinfón Gulyás Gergely az utóbbi hetekben tapasztalt botrányok kapcsán.
Az igazságügyi minisztérium már a múlt héten közölte, hogy vizsgálatot indít az ügyben.
A Miniszterelnökséget vezető miniszter elmondta: a fogyasztóvédelmi hatóságot az elmúlt évek gyakorlatának megfelelően arra utasítja a kormány, hogy a lehető legszigorúbban járjon el a jelentős késések esetén, és szabjon ki jelentős bírságokat. Gulyás hangsúlyozta, hogy a késések több mint 60 százaléka a légitársaságok hibájára vezethető vissza, ezekben az esetekben kulcsfontosságú, hogy
a fogyasztóvédelmi hatóság a légitársaságnak fájdalmas, komoly kárt okozó, visszatartó erejű, több tíz-, vagy százmilliós összegű bírságot szabjon ki.
Nem látunk más lehetőséget arra, hogy egész egyszerűen ne érje meg kockáztatni – hangsúlyozta.
Jelezte: pillanatnyilag 12 hatósági eljárás van folyamatban 2024. június 21. és július 1. közötti járatindulások kapcsán.
A miniszter szerint a nyári időszak és a növekvő utasszám mellett előfordulhatnak késések, ez azonban nem ok arra, hogy ezek több órásak legyenek, és különösen nem ok arra, hogy az utasok ne kapjanak meg minden információt, ami ahhoz szükséges, hogy el tudják dönteni, mit tesznek a repülő indulásáig. Hozzátette: azokat viszont, akik a repülőtéren vannak, maximálisan ki kell szolgálni és biztosítani kell nekik mindazt, ami a várakozás időszakában szükséges lehet.
Példaként említette azt a 40 órás csúszást, ami péntektől vasárnapig zajlott egy gépmeghibásodás miatt. Gulyás szerint azonban meghibásodás semmiben nem menti a légitársaságot. Ilyen esetben egy-két órás csúszás elfogadható, ami alatt új gépet állítanak üzembe, de az nem megoldás, hogy két napig nem indul el egy repülőgép.
Ahogy a tárcavezető kifejtette: számtalan rossz gyakorlat alakult ki, például
a légitársaságok a kipakolásra, bepakolásra, illetve az utasok kiszállására, beszállására olyan kevés időt adnak, ami csak elméletileg elegendő az újrainduláshoz,
ebből adódóan a délutáni időszakra már óriási késések alakulnak ki. Ráadásul az európai légiforgalom még a 2019-es rekordévnél is lényegesen nagyobb, emiatt ha egy járat időben nem tud elindulni, akkor sokszor nem 10-20 perc, hanem akár egy-két óra is lehet, amíg újra résidőt kap a felszálláshoz.
A légiirányítás alacsony létszáma és a késések közötti összefüggést firtató felvetésre azt mondta: jelentős létszámbővítés volt, de ennek ellenére akciótervet várják az akciótervet a HungaroControltól, amelynek tevékenységét értékelnie kell a kormánynak.