Tudni kell egyébként, hogy a tárgyalt etikai probléma nem új. Már Arisztotelész reflektált rá, helyére tette és a normalitás szellemében világította meg ekképpen: „Egyáltalán nem is lehet erényes ember az, aki nem örül, ha erényes cselekedeteket hajthat végre. (…) Az erénynek megfelelő cselekedetek már önmagukban véve is gyönyörűségesek, sőt erkölcsileg jók és szépek is.”[30]
Nos, a fentiekből eléggé kiviláglik, mennyire problematikus Kant nézetrendszere. Ehhez képest disszonáns, mekkora hírnév övezi alakját a domináns modern filozófiai irányzatokban, s azokon túl a liberális és a szocialista ideológiákban. Egy évszázada a katolikus gondolkodás a transzcendentális neotomizmusban minden hasznosíthatót kinyert Kantból.[31] Ettől az irányzattól egyébként Jáki idegenkedett, s aquikantizmusnak nevezte azt.[32] Azóta a konzervatív és keresztény gondolkodásban egyfajta beletörődés, belesimulás és sematizmus vált általánossá, vagy éppen az előbbiekkel hasonló értékelés van jelen,[33] a filozófiatörténet-írásban pedig a relativizmus és a reflektálatlanság terjedt el, amely óvakodik a kritikai értékeléstől. Éppen az elmondottak miatt igen figyelemre méltó, hogy dacolva a kor szellemével Jáki Szaniszló nyíltan hangot adott Kantra vonatkozó kritikájának. Jákinak Kant elleni fellépése jelzésértékű tett, amelyet a modernitás nyomasztó szelleme alatt nagyra kell értékelnünk.
Manapság általában úgy esik szó az újkor egyes filozófusairól, mintha csak leltárba kellene vennünk őket az adott kánon alapján, mintha csak tudomásul kellene vennünk munkásságukat, mintha azok elfogadhatók lennének, tanaik egymáshoz hasonló érdeklődésre tarthatnának számot, s eszméiknek nem lenne tétje. Így konszolidálja magát a modernitás. Ha ezzel szemben például az ókeresztény korra gondolunk, azt láthatjuk, hogy az egyházatyák hevesen bírálták a rossz hellén filozófiákat, mert pontosan tudták, hogy a különböző tanok eltérő konzekvenciákkal járnak, s egyáltalán nem mindegy, hogy miből épül föl a kultúra.[34]
Logikus, hogy azok a szellemi, politikai, kulturális erők, amelyek Kantból táplálkoznak, tekintélyét nagyra növelték, hogy tanaira hathatósan lehessen hivatkozni. Jáki Kantnak ez ellen a bálványozása ellen emelt szót. A művi Kant-mítosz azonban ma is fönnáll, őrzi Kant megfestett képét, amely egy „törékeny testben nagy szellemet” mutat föl előttünk, aki a távoli ködös Königsbergben – előszeretettel hozzátéve, bár költött legenda, hogy városából ki nem mozdulva – gondolkodói erejével imponáló módon átfogta a világot; homályossága, érthetetlensége csak szellemi nagyságát bizonyítja, egyéni szokásai emberi alakját hozzák közelebb hozzánk és teszik szerethetővé a számunkra. Íme, az igazi filozófus, akinek – mint illik – időnként feszültsége támadt a cenzorokkal és az uralommal, de aki ragaszkodott felismert igazságaihoz; filozófiája – úgymond – mindenre kiterjedő válaszokat adott, megmutatta a hiteles tudás határait, az erény mibenlétét, a helyes vallást, a szép fogalmát, az ember természetét, a béke útját. Az, hogy ez mind nem igaz, a helyzeten nem változtat, emlékezetén nem módosít.
Hazánkban régóta komoly Kant-kutatás folyik, a Kant-irodalom bőséges és egyre gazdagabb.[35] Ezek a magas színvonalú munkák szakszerű filozófiai és részletes filológiai elemzésekbe merülően tartják fenn a Kant-téma akadémiai komolyságát. E folytonos munkálatok világnézeti kérdések megpendítése nélkül is elegendőek arra, hogy időről időre, különös módon Kant időszerűségét emlegessék, s ezzel visszaigazolják a kutatás indokoltságát.[36]
Az idei, 2024-es esztendő, Kant születésének 300. évfordulója természetes módon kínálta az alkalmat a Kanttal való számvetésre, amire nagy szükség van, illetve volna. Számos európai városban rendeztek Kant-konferenciákat, nagyjából az április 22. körüli napokra időzítve.
Idehaza Veszprémben a Pannon Egyetem és az MTA Veszprémi Akadémiai Bizottsága április 26-án rendezett emlékkonferenciát Immanuel Kant főhőse címmel; a tanácskozást a szervező intézmények A dogma halálával születik az erkölcs hangzatos, célzatos, népszerűnek szánt önkényes mottóval hirdették, amely egy Kant neve alatt futó, valójában nem tőle származó, tudományos konferenciához nem méltó, forgalomban lévő idézet, egyébként hamis tétel, de nagyjából tényleg emlékeztet Kant romboló vallásfilozófiájára. Az előadók Kantot érvényes tanok képviselőjeként üdvözölték, s váltig kortársunkként emlegették; egy résztvevő akadt, aki – az istenérvekről értekezvén – megpendítette, hogy Kant tanait nem kell minden tekintetben helyben hagyni.
Budapesten az ELTE BTK és a PPKE BTK közösen rendezett konferenciát április 22-én és 23-án, a két egyetem váltakozó helyszínein. A Kant 300 – Filozófia ’emberi álláspontról’ címmel meghirdetett konferencia felhívásában többek közt ezt olvashattuk: „Talán úgy lehetünk leginkább hűek Kant szelleméhez (sic!), ha a konferenciát a szimbolikus gesztusok helyett a filozófiai munkának szenteljük, és kísérletet teszünk arra, hogy felmérjük a modern-kori gondolkodás egyik legnagyobb fordulatának és megújítójának jelentőségét.” A konferencia valóban ebben a méltató szellemben zajlott le, az előadások, majd a konferenciáról szóló beszámolók és megnyilatkozások Kant „aktualitásáról”, értékeiről és inspiráló szerepéről tettek említést.
Úgy vélem azonban, a Kant szelleméhez való hűség nem az egyetlen járható út a Kanttal való foglalkozásban. Éppen úgy, ahogy Rozgonyi József 1813-ban kifejezte magát: „[É]n a’ Kánt’ vélekedésének bévételét nem kívánom.”[37]
Annak idején Rozgonyi József, Kant legfontosabb korai bírálója a Kételyek című 1792-es Kant-kritikájában tisztelettel adózott Kant nagyságának, s kinyilvánította: „Kantot e kor legkiválóbb filozófusai között kell számontartani.”[38] Ez azonban nem tartotta vissza attól, hogy Kant filozófiáját, annak minden elemét szemügyre véve, teljes körűen elutasítsa. „A pap és a doktor a sínylődő Kant körül” (1819) című munkájában is szisztematikusan rámutatott a kanti tanok hibás voltára, és megfogalmazta véleményét, amelyhez hasonló hangvételt ma már rég nem lehet hallani: „Az északi Európa’ Tudósai’ nagy részének van egy Betege, a’ Kánt Philosóphiája.”[39] Fel kell figyelnünk arra is, hogyan nyilatkozott a korabeli szellemi légkörről: „Átok vala azon, a’ ki akkor mert Kánt ellen szóllani. Kántnak minden sorait, sőt szavait is imádni kellett. (…) A’ ki hit nélkül közelíte a’ Kánt Philosóphiájához, attól rendszerént véres homlokkal ’s gyalázattal béborítva tért vissza, és nagy megvettetéssel ezt a’ rövid felelet kapta: - Nem érted, vagy rosszúl érted Kántot.”[40] Emellett pedig azon is elcsodálkozhatunk, Rozgonyi legalább részben mivel magyarázta, hogy a kanti filozófia, elhibázott volta ellenére mégis fennmarad: „Igen Chronica Betegség ez, mellynek állandósága nem annyíra a’ belső, mint a’ külső okoktól függ. (…) Míg a’ Mondolatos Társaság, melly óltalma alá vette, fenn áll, (…) addig el nem enyészik a’ Kánt Philosophiája!”[41]
Nem annyira Kant aktuális, mint inkább a Kant-probléma. A Kant-mítosz létezik, de ez hogyan lehetséges? – kérdezhetnénk kanti szellemben. Ez azonban már a filozófia helyzetére utaló, messzire vezető kérdés.
***
[1] Jáki: Egy elme világa. Szellemi önéletrajz hitről és tudományról. Kairosz, Budapest, 83.
[2] Kant, Immanuel: Universal Natural History and Theory of the Heavens. Scottish Academic Press, Edinburgh, 1981.
[3] Jáki: Egy elme világa, i.m. 82.
[4] Jáki: Egy elme világa, i.m. 73.
[5] Jáki: Egy elme világa, i.m. 82.
[6] Jáki: A fizika látóhatára. Kairosz, Budapest, 2004. 317. Jáki hivatkozása: Gauss Werke, XII. 63.; A következőről van szó: Carl Friedrich Gauß, „a matematika fejedelme” Heinrich Christian Schumachernek 1844. november 1-én írott levelében bírálja Kantot, mondván, az analitikus és szintetikus ítéletek különbségéről szóló nézetei részben triviálisak, részben hamisak. „Aber selbst mit Kant steht es oft nicht viel besser; sein Distinction zwischen analytischen und synthetischen Sätzen ist meines Erachtens eine solche, die entweder nur auf eine Trivialität hinausläuft oder falsch ist.” C. A. F. Peters (Hrsg.): Briefwechsel zwischen C. F. Gauss und H. C. Schumacher. IV. Bd. Esch, Altona, 1862. 337.
[7] Jáki: A fizika látóhatára, i.m. 322.
[8] Jáki: A fizika látóhatára, i.m. 200. Uő: Egy elme világa, i.m. 73.
[9] Jáki: A fizika látóhatára, i.m. 110.; A kérdésről ld. még: Komorjai László: Transzcendentális filozófia és matematika Kant gondolkodásában. Magyar Filozófiai Szemle, 42. 1998/1-3. 137-169.
[10] Jáki: A fizika látóhatára, i.m. 537. E mű: Adickes, Erich: Kant als Naturforscher. De Gruyter, Berlin, 1942.
[11] Palmquist, S.: Kant’s Cosmogony Re-Evaluated. Studies in History and Philosophy of Science, 18. 3. Sept. 1987. 255-269.
[12] Arra nézve, hogy egy filozófia, ha Kantból indul ki, s közben bármennyit módosít is rajta, bármennyi fenntartást fogalmaz is meg rá nézve, maga is nyomasztó és nyugtalanító eszmevilág marad, az egyik mutatós példa Schopenhauer filozófiája. Schopenhauer, Arthur: A világ mint akarat és képzet (1818/1819). Európa, Budapest, 1991.; Uő: Az alap tételéről. Kant filozófiájának kritikája. L’Harmattan, Budapest, 2013.; Schopenhauer Kantról. Kant filozófiájának bírálata. Ford. Mikes Lajos. Franklin, Budapest, 1920.
[13] Vö: Erdey Ferenc: Kant valláserkölcsi világnézete. Szent István Társulat, Budapest, 1929.
[14] XII. Leó pápa 1827. június 11-i Dekrétuma. Vö: Index Librorum Prohibitorum. Marietti, Taurini, 1892. 208.; Vatican, 1938. 242.
[15] Kant, Immanuel: A gyakorlati ész kritikája. Zárszó. Ford. Berényi Gábor. Gondolat, Budapest 1991. 289.
[16] Sailer, Johann Michael: Vernunftlehre für Menschen, wie sie sind, das ist Anleitung zur Erkenntnis und Liebe der Wahrheit. I. Bd. 1795. 1796. 247. Ld.: Takács Gábor: Johann Michael Sailer, a centrum unitatis újrafelfedezője. A centrumból élő erkölcs- és lelkipásztori teológia. Diss. PPKE HTK, Budapest, 2014. 87.
[17] Bővebben ld. Frenyó Zoltán: A filozófia háromszöge és Európa három gyökere. In: Uő: Korfordulón. Filozófiai tanulmányok. MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont Filozófiai Intézet, Budapest, 2015. 16. skk.
[18] Mendelssohn „a mindent-romboló Kant” műveiről beszél, „die Werke (…) des alles zermalmenden Kants”. Mendelssohn, M.: Morgenstunden oder Vorlesungen über das Daseyn Gottes. Erster Theil. Vorbericht. Bey Christian Friedrich Voß und Sohn. II. old. = Gesammelte Schriften. Jubileumsausgabe. Bd. III. 2. Friedrich Frommann – Günther Holzboog, Stuttgart – Bad Cannstadt, 1974. 3., Ld. még: Broslow, Frank – Maisenhölder, Patrick: Der „Alleszermalmer”. Zur dominanten rolle Kants für das Philosophieverständnis an deutschsprachigen Hochschulen. Kant-Studien, 2019. 110 (4) 618-621.
[19] Scheler, Max: A formalizmus az etikában és a materiális értéketika. Gondolat, Budapest, 1979.; Megértőbb Vorländer, Karl: Der Formalismus der kantschen Ethik. Marburg, 1893. Nem mellékes körülmény, hanem a kanti világnézetre vet fényt, hogy Vorländer a kanti etikát a morális szocializmus forrásaként, tehát a szocializmus morális megalapozásaként mutatja be „Kant und der Sozialismus” (Reuther und Reichard, Berlin, 1900) és „Die neukantische Bewegung im Sozialismus” (Reuther und Reichard, Berlin, 1902) című munkáiban. Ld. még uő: Kant und Marx. Ein Beitrag zur Philosophie des Sozialismus. Mohr, Tübingen, 1911.
[20] Schiller, Friedrich: Sämtliche Gedichte. Insel, Frankfurt am Main – Leipzig, 1991. 341.
[21] Bartók György: Kant etikája és a német idealizmus erkölcsbölcselete. MTA, Budapest, 1930. 153.
[22] Bartók György, i.m. 155.
[23] Bartók György, i.m. 156.
[24] Szent Ágoston: Isten városáról, XIV. 9. Ld. még: Frenyó Zoltán: Szent Ágoston és az augusztinizmus. Szent István Társulat, Budapest, 2018. 205-206.
[25] Kant: A gyakorlati ész kritikája, i.m. 186.
[26] Kant: A gyakorlati ész kritikája, i.m. 198.
[27] Aszmusz, Valentin Ferdinandovics: Immanuel Kant. Gondolat, Budapest 1982. 297.
[28] Kant: A gyakorlati ész kritikája, i.m. 198.
[29] Ld. pl.: „Németország múlt század végi állapota teljesen tükröződik Kantnak ’Kritik der praktischen Vernunft’-jában.” Marx, Karl – Engels, Friedrich: A német ideológia. Marx-Engels Művei, 3. köt. Kossuth, Budapest, 1960. 1976. 179. Ami a szerzők szerint jellemzi e viszonyokat: „egyfelől a német polgárok tényleges helyi és provinciális korlátoltsága, másfelől kozmopolita felfuvalkodottságuk.” Uo.; Ld. még: Lukács György: Történelem és osztálytudat. Magvető, Budapest, 1971. „A polgári gondolkodás antinómiái” című fejezet, 359-420.
[30] Arisztotelész: Nikomakhoszi Etika, I. könyv. 1099a. Ford. Szabó Miklós. Európa, Budapest, 19872. 21.
[31] A transzcendentális neotomizmus központi alakja Joseph Maréchal. Fő műve: Le point de départ de la métaphysique. Leçons sur le développement historique et théoretique du problème de la connaissance, I-V. Alcan, Paris, 1922-1947.; Az irányzatról ld.: Weissmahr Béla: A mai tomizmus vezető iránya: a transzcendentális módszer. Mérleg 5. 1969/4. 63-82. = In: Uő: Az emberi lét értelme. Metafizikai értekezések. Szerk. Szombath Attila. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2012. 79-100.
[32] Ld.: Jáki: Egy elme világa, i.m. 270.
[33] Vö. pl.: Scruton, Roger: Kant. A very short introduction. Oxford University Press, Oxford, Oxford, 1982. 2001.
[34] Vö: Frenyó Zoltán: Krisztológiai és antropológiai kérdések az ókeresztény gondolkodásban. Jel, Budapest, 2002. 36-52.
[35] Ld.: Kant magyar recepciója. Összeállította Laczkó Sándor. Világosság, 2004/6. 91-98.; Szegedi Nóra: Kant művei magyarul. Magyar Filozófiai Szemle, 2014/3. 153-157.; Mester Béla: Kant-kritika a magyar filozófiában 1795 előtt és után. In: Egyed Péter (szerk.): Felvilágosodás – magyar századforduló. Erdélyi Múzeum Egyesület, Kolozsvár, 2012. 60-72.
[36] Pl: Tánczos Péter – Varga Rita (szerk.): „Amennyiben szellemi lények vagyunk.” Tanulmányok Immanuel Kant aktualitásáról. L’Harmattan, Budapest, 2016.
[37] Rozgonyi József: Észre vételek azon még kéz-írásban lévő ’s a’ Kánt ízlése szerént készült munkákra nézve, mellynek neve: Erkőltsi tudományok megrostálása. In: Várhegyi Miklós – Kőszegi Lajos (szerk.): Galagonya magyarok. Szemelvények a magyar nyelvű filozófiából Apáczaitól Böhmig. Comitatus, Veszprém, 1992. 171.
[38] Rozgonyi József: Dubia de initiis transcendentalis idealismi Kantiani (Trattner, Pest, 1792). Kétségek a kanti transzcendentális idealizmus alapvetéseivel kapcsolatban. Ford. Guba Ágoston. MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont, Filozófiai Intézet – Gondolat Kiadó, Budapest, 2017. 186.
[39] Rozgonyi József: A’ pap és a’ doctor a’ sínlődő Kánt körül, vagy rövid vizsgálása, főképpen a’ Tiszt. Pucz Antal Úr’ Elmélkedéseinek: A’ Kánt’ Philosophiájának fő Resultátumairól, ’s óldalaslag illetése az erkőltsi Catechismust Író’ Bétsi feleleteinek. (Nádaskay, Sárospatak, 1819.) In: Várhegyi Miklós – Kőszegi Lajos (szerk.): Elmész. Szemelvények a régi magyar filozófiából. Comitatus, Veszprém, 1994. 69.
[40] Rozgonyi József: A’ pap és a’ doctor, i.m. 70.
[41] Rozgonyi József: A’ pap és a’ doctor, i.m. 80.Frenyó Zoltán