„Az ezredvégi nemzedék Magyarországán Amerika bűvöletében nőttem fel. A kiskamaszok érdeklődését a zenetévék, mp3-lejátszókon vándorló slágerlisták, és a józsefvárosi piacon beszerezhető hamisított rapper-rocker-deszkás kiegészítők, és az akkor még friss és izgalmas valóságshow-szemét határozta meg. A csapból is Nelly és Kelly emancipált fekete külvárosi románca, Avril Lavigne gördeszkás meseországa folyt - de a lelkünkbe égett Eminem 9/11 utáni sötét iróniája és a Green Day dühös pacifista punkja, háborúellenes balladái is.
A könnyűzene mindig a baloldali társadalomkritika területe volt. Nem meglepő, hogy a kétezres évek minden valamirevaló popsztárja ellenezte, hogy a terrorveszélyből fakadó pánikot demokráciaexportba csomagolt vérontással próbálják orvosolni. A kor politikai elitje persze ettől még javában gabalyodott Irak és Afganisztán véres, költséges és megalázó véget érő kísérleteibe (Forever Wars). Ez volt az a korszak, amikor az Amerika által dominált világrend még ereje teljében volt, a fősodratú kultúra viszont már tudatában volt e rend törékenységének és olykor erőszakos álszentségének.
Nem gondolom, hogy popsztároknak, főképp: balos társadalomkritikusoknak kellene meghatározniuk egy állam külpolitikáját (vagy amúgy bármit). De a művészet olykor mégiscsak felhívja a figyelmet univerzális igazságokra. És húsz évvel ezelőtt még voltak ilyen egyetemességek a szívünkben: még nem számított árulásnak a háború ellen beszélni. Ezért találkozhattak a frissen (újra) a nyugat részévé vált Magyarország kamaszai az örök és feszítő ballada-igazsággal, hogy az öreg héják háborúit szegény, munkásosztálybeli fiatal fiúk kényszerülnek megvívni. Ezért láthattuk a neoliberális Tony Blair és neokonzervatív George Bush törleszkedését kipécézve George Michael túlfűtött videoklipjében (Shoot the Dog). Ezért mehetett Eminem frontálisan szembe az iraki háborúval és adhatott tucatnyi fricskát Bush és Cheney politikájának (Mosh, Without me, Rap Game).
Eltelt tíz év, és egyetemi (egyben: az ifjúkonzervatív mozgalomból inspirálódó) éveim alatt behatóbban tanulmányoztam a neokonzervatív gondolatot. Megértettem, hogy egy kiemelkedő filozófus gondolataiból merítő és a kommunizmus feletti végleges diadalhoz segítő eszmét is korrumpálhat a hübrisz. Reagan elnök szovjet befolyás ellen magabiztosan fellépő szoboralakját (Szabadság tér), a saját talapzatát fellazító nyugati világrend váltotta fel. A neokonok eredetileg a szövetségesek és ellenségek közötti szofisztikáltabb manőverezést ajánlották – valahol Carter emberjogizmusa és Kissinger tiszta realizmusa között, az iráni hatalomátvételhez hasonló blamák elkerülése érdekében. A vasfüggöny után viszont csak a moralizálásba öltöztetett cinizmus maradt. És a végén blamák blama hátán, Kabulban, Bagdadban, Tripoliban.
Ekkortájt olvastam Jonathan Franzen szívszorító magnum opus-át, a Szabadságot is. Ez a könyv nemcsak fantasztikus lélekrajzok tárháza, hanem korhű szorongásnyomata is a kétezres évek erényfitogtató amerikai liberális értelmiségének is. Kulcsfontosságú szál a zöld-baloldali főszereplő toleráns intoleranciája, egyúttal zsigeri apai féltése a neokon elitbe és háborús fegyverbizniszbe keveredő fiát illetőleg. A háború és az azon való nyerészkedés akkor még morális választóvonal volt. Vagy lehet, hogy már akkor sem volt? Csak az számított volna, hogy a mindenkori jobboldal hogyan bélyegezhető meg a gonoszság vádjával?