A nyitókép illusztráció. Forrás: Pixabay
„(Kicsit hosszabb, de tanulságos poszt egy tévesen »ateizmusnak« nevezett pszichológiai jelenségről). Mint annyi minden, az »ateista« fogalma is jelentésmódosulni látszik. Az ateista eredetileg olyan embert jelölt, aki nem hisz Istenben és a vallási elképzelésekben, s normális esetben a megnevezést még most is használják ebben az értelemben. Ugyanakkor bizonyos szubkultúrákban az »ateista” egyre inkább a »vallásosan vallásgyűlölő« szinonimája, bár ez sem teljesen pontos, mert gyűlöletének tárgya leginkább a kereszténység.
Az ateizmus valamikor nagy szellemi teljesítményekkel járt együtt, manapság jobbára iskolázatlan, illetve műveletlen és tudatlan emberek valláspótléka. A valamikori ateizmus filozófiát teremtett, és mellette valláskritikát gyakorolt. Manapság filozófiát nem teremt, az elemző, a vallást történetileg vagy pszichológiailag analizáló valláskritika helyett pedig általában a kereszténységgel és a keresztényekkel szembeni obszcén és ordenáré gúnyolódással találkozhatunk, az ilyen oldalak kommentmezején pedig a gyűlölet legkülönfélébb formáival, jobbára indulatvezérelt emberek részéről. Az indoklásukban gyakran szerepelnek a régi lapos és hamis, egyoldalú és történetietlen közhelyek a vallás népbutító, elnyomó, stb. voltáról, de hamar kitetszik, hogy ezek csupán ürügyek, amolyan »kapaszkodók« az alapjában irracionális ellenérzés legitimálására.
Sokat töprengtem a jelenség okain. Ha puszta politikai egyházellenességről lenne szó, az könnyen értelmezhető lenne. Itt azonban szó nincs erről. Az averzió tárgya minden olyan ember, aki valamiféle természetfelettiben hisz, és mintha a világ összes problémájának az lenne az oka, hogy valakik elképzelt dolgokban hisznek. (Az egykori ateistákkal szemben ezeket az „újateistákat« a társadalmi problémák és igazságtalanságok nem érdeklik.)
Először gyermekkori traumára, túl vallásos családi környezetre, vagy épp ellenkezőleg: az egykori kommunista vallásellenesség családi örökségére és hasonlókra gondoltam, de ez, ahogyan érzékeltem, az esetek többségére nem jellemző.