Budapesten többet kaptunk, mint egy világeseményt
A Nemzetközi Atlétikai Szövetség elnöke, Sebastian Coe elárulta, mivel nyűgözték le a magyarok.
A mostani városvezetéssel csak Gyurcsányék járnak jól, velem viszont minden budapesti jól jár – mondja Szentkirályi Alexandra. Mit gondol a Fidesz Budapestről? Hogyan reformálná meg a közlekedést? Leül-e vitázni az ellenfeleivel? Interjú a kormánypártok főpolgármester-jelöltjével.
Nyitókép: Mandiner / Földházi Árpád
Vannak, akik úgy látják, ebben a ciklusban a Fidesznek nem volt fontos a főváros. Elengedték Budapestet?
Világos elképzelésünk van arról, milyennek szeretnénk látni a nemzet fővárosát. A baloldalon csak a hatalomról tudnak vizionálni, ott elképzelhetetlen, hogy valaki tovább lát a saját érdekeinél. Itt él 1,7 millió ember, emellett rengetegen ingáznak a lakóhelyük és a főváros között. Budapest kulturálisan is a magyarság központja, és gazdasági erejét tekintve is kiemelt jelentősége van. Érdemes megnézni, a kormány milyen fejlesztéseket hajtott végre az elmúlt években, vegyük például a Városligetet, az Operát, a Nemzeti Táncszínházat, vagy említhetném a közlekedési fejlesztéseket, például a 4-es metró befejezését. Erre nem mondhatja senki, hogy a Fidesznek ne lenne fontos Budapest. A fővároson eddig és ezután is rajta van a kormánypártok figyelme. Most itt a lehetőség, hogy újra fejlődhessen, én pedig arra készülök, hogy ennek a motorja legyek. Az utóbbi években nem volt itt valódi városvezetői munka, helyette a baloldal politikai csatáit nézhettük véget nem érő epizódokban.
Örömmel vállalom, hogy rendpárti főpolgármester szeretnék lenni”
Sokak szerint a kormány bünteti Budapestet többek között a magas adóterhekkel, bizonyos fejlesztések leállításával, Karácsony Gergely gyakran beszél a főváros szisztematikus kifosztásáról. Igazságosan állt a fővároshoz a kormány?
Ha így néz ki a büntetés, akkor szerintem más városok is ilyen „büntetésre” vágynak. Az világos, hogy csak sikeres Budapesttel lehet sikeres Magyarországot építeni. Karácsony Gergelyék folyamatosan rémképeket építenek: a csúnya, gonosz kormány célja kivéreztetni a kiszolgáltatott, szerencsétlen fővárost. Ez pótcselekvés, amivel próbálják elterelni a figyelmet saját munkájuk hiányáról, a hanyagságról és a nemtörődömségről. Csakhogy ordít az ellentmondás: az ellenséget éppen abban a kormányban találták meg, amelynek a kinyújtott kezét a lehető legritkábban fogadta el a főváros – ez egyértelművé vált számomra az utóbbi hetekben, amikor több miniszterrel is beszéltem a tapasztalatokról. Vegyük például a vállalati országbérlet kiterjesztését a BKK–BKV-csoport munkavállalói számára. Egyeztettem Lázár János építési és közlekedési miniszterrel, és kiderült: semmi nem akadályozta volna meg a fővárost abban, hogy ezt meglépje, a kormány partner lett volna. Végül a munkát a kormány végzi el a városvezetés helyett. Ami az adóterheket illeti, mégiscsak az ország leggazdagabb önkormányzatáról beszélünk, egy olyan önkormányzatról, amelynek közel megduplázódott az iparűzésiadó-bevétele, öt év alatt ez több mint 1100 milliárd forintot tett ki. Mi több mint 200 milliárd forint megtakarítással adtuk át a fővárost. Nem tudjuk, hova tűnt 2019 óta ez az összeg, és miért van az, hogy a növekvő bevételek mellett a csőd szélén tántorog a város. Nem a lehetőségekkel, hanem a hozzáállással van a probléma, s ennek a budapestiek folyamatosan isszák a levét.
A meghirdetett hétpontos Budapest-terve meglehetősen tágan értelmezhető kitételeket tartalmaz. Ehhez képest 2010 előtt Tarlós István és csapata 130 oldalas, A nemzet fővárosa címet viselő Budapest-programmal készült. Egyesek szerint ez is annak a jele, hogy a Fidesznek nincs hosszú távú víziója Budapesttel kapcsolatban.
Ez nem programméregető verseny. A választás két dologról szól: a bizalomról és a hitelességről. A választópolgárok olyan embert akarnak látni a főpolgármesteri székben, akiben nemcsak megbíznak, de el is hiszik róla, hogy képes teljesíteni azt, amit ígér. Karácsony Gergely előző kampányában több mint 100 pontban hirdette meg a programját. Egyik lényeges ígéretét sem teljesítette. A 2010 és 2019 közötti időszakban – amelynek én is aktív résztvevője voltam először fővárosi képviselőként, majd főpolgármester-helyettesként – már megmutattuk, hogy a jobboldal amit ígér, azt meg is csinálja. Nézzük meg ugyanezt a 2019 és 2024 közötti ciklusban! Karácsonynak volt egy hosszú programja, amelynek gyakorlatilag a háromnegyedét nem tartotta be. Ígért metróhosszabbítást, klimatizált 3-as metrót, zöld parkot a Városháza elé és antikorrupciós szobát a hivatalban. Pofátlanul a választók arcába hazudott. Vagyis bármilyen terv, kritika, program az ő szájukból teljes mértékben hiteltelen. Rendkívül cinikus hozzáállásról tanúskodott, amikor Karácsony Gergely egy interjúban kijelentette: igazából nem is öt, hanem ötven évre tervezte a programját. Az ő fejükben, ha valaki hazudik, elég azt mondani, hogy majd negyvenöt év múlva kérjék rajta számon. Érzem azt is, hogy próbálják eljelentékteleníteni a terveimet, ami érthető, hiszen nehéz szembenézniük a valósággal. A közlekedési káoszt, a köztisztasági helyzet romlását és a hajléktalanproblémát nem én találtam ki, mindez a budapesti emberek mindennapi valósága.
A közterek nem vécék, a villamos nem hajléktalanszálló, az utca nem kocsma”
Karácsony Gergely és Gyurcsány Ferenc tinderezéséről beszél, gazcsokrot szed a főpolgármesternek, és azért cikizi, mert nem tud angolul, vagy mert nincs jogosítványa – hogy csak néhány emlékezetes pillanatot említsünk az eddigi kampányából. Nem érzi túlzásnak?
A túlzás az, hogy Karácsony Gergely sikeresnek nevezi Budapest elmúlt öt évét. A túlzás az, hogy egész nap lógatja a lábát, és az ég egy adta világon semmi nem fejlődik. Átverte a budapestieket, és szemmel láthatóan egyáltalán nem akar főpolgármester lenni, untatja a munkája, és úgy viselkedik, mint egy hisztis gyerek ahelyett, hogy dolgozna. Úgy látszik, a Gyurcsány házaspárral jól érzi magát vidéken kirándulgatva. Én pontosan ezért kezelem Karácsonyt úgy, ahogy.
Beszéljünk a konkrét programpontokról! Az első három valamilyen módon a városvezetéshez kapcsolódik, azon belül is Gyurcsány Ferencet emlegeti. Nem lejárt lemez már a gyurcsányozás?
Nagyon is lejárt lemez! Pont az a megdöbbentő, hogy tizennyolc évvel az őszödi beszéd után ezzel az elhasznált figurával kell foglalkoznunk. Aki akkor született, az most már szavaz. A magyar politika egyik legsötétebb napja után nem az történt, hogy Gyurcsány Ferenc szemlesütve kivonult a közéletből, hanem Karácsony Gergelyen keresztül vezeti és kifosztja Budapestet. Az ő emberei irányítják a Városházát: Draskovics Tibor a BKK igazgatósága élén landolt, Mártha Imre a fővárosi közműholdingot irányítja, Gál J. Zoltán, Gyurcsány volt kabinetfőnöke a főpolgármester főtanácsadója. Gyurcsány korábbi testőre vezeti a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóságot. És ez még csak a kezdet: a baloldal fővárosi listáján olyan, a Gyurcsány-korszakot fémjelző figurák tűnnek fel, mint a nokiás dobozokról elhíresült Hagyó Miklós kabinetfőnöke. Nekem van a leginkább elegem a Gyurcsány-jelenségből, de hát mit csináljak akkor, ha bármelyik irodába megyek be a városházán, egy-egy Gyurcsány-ember ül a székben? Már azon sem lepődnék meg, ha valamelyik cégnél felbukkanna a fodrásza vagy a bejárónője. A mostani városvezetéssel csak Gyurcsányék járnak jól, velem viszont minden budapesti jól jár.
Nem vezet jóra, ha tiltás útján akarjuk rábírni az autósokat arra, hogy tegyék le a kocsijukat”
Van már elképzelése, hogy kikkel töltené fel ezeket a pozíciókat?
Bukott politikusok helyett hozzáértő, tapasztalt és nagy munkabírású emberekkel. Szerencsére a Tarlós István mellett eltöltött kilenc év után nem a nulláról kell kezdenem az építkezést, aztán jött a kormányzati munka, ami bőven ad merítési lehetőséget. Sikerült kialakítani egy olyan kapcsolatrendszert, amellyel tudok és fogok is élni június 9-e után.
A közlekedés az egyik legfontosabb téma a kampányban. Nagy port kavart az állítása, miszerint Karácsonyék kitiltanák a tíz évnél idősebb autókat. Ámon Ada, a Budapesti Klímaügynökség vezetője szerint nem beszéltek ilyesmiről. Mire alapozza az állítását?
Az, hogy Karácsony Gergelyék képesek letagadni a tényeket, a cinizmusnak és a pofátlanságnak egy új szintje. Mindenki meghallgathatja az ominózus hangfelvételt, amelyen feketén-fehéren arról beszél a főpolgármester által kinevezett korábbi MSZP-s árnyékminiszter, hogy már vannak ilyen terveik, és dolgoznak a BKK-val a megvalósításon. Karácsonyék hazudnak reggel, éjjel meg este a jó gyurcsányi hagyományoknak megfelelően. Ámon Ada a podcastban világosan elmondja, hogy az idős autók kitiltása megoldható, és a cél, hogy nullakibocsátású zónákat hozzanak létre a fővárosban. 440 ezer autóról beszélünk, a fővárosi személygépkocsik 61 százalékáról. Karácsonyék szétvernék Budapest közlekedését és ezzel az ország gazdasági motorját. Olyan „remek” ötletekkel is előálltak, mint hogy kis központokat kellene létrehozni a városban a teherautóknak, furgonoknak, ahol könnyedén átpakolható lenne a szállítmány bringára, rollerre – megnézem azt, amikor a biciklin viszik a betonkeverőt a városon keresztül! Nem is értem, hogy állhatnak neki egy ilyen fontos kérdésnek nulla átgondolással. Végre kellett volna hajtani a kötöttpályás-fejlesztéseket, amivel érdemben lehetne csökkenteni az autóforgalmat. Vagy ahelyett, hogy sunyi módon járatritkításokat próbáltak bevezetni – részben be is vezették –, fejleszteni kellett volna a közösségi közlekedést.
Főpolgármesterként mit orvosolna elsőként a közlekedésben?
Öt év lemaradást kell behoznom, de gyorsan fog menni, mert nagy lendülettel vágok neki, hogy a budapestiek olyan városban élhessenek, amilyet megérdemelnek. Az egyik első lépés a P+R parkolók felépítése a város határában, akár az agglomerációs településekkel együttműködve. Ingyenes, nagy kapacitású őrzött parkolók kellenek. Senki nem akarja, hogy Budapesten még több autó legyen, de józan paraszti ésszel belátható: nem vezet jóra, ha tiltás útján akarjuk rábírni az autósokat arra, hogy letegyék a kocsijukat. Érdemes megnézni, hogy a közlekedési káoszon túl mit okoztak már most az átgondolatlan döntések.
Karácsonyék miatt ma már mindenki ideges, aki közlekedni akar”
Mire gondol?
Karácsonyék miatt ma már mindenki ideges, aki közlekedni akar. Összeugrasztották a kerékpárosokat az autósokkal a sávszűkítésekkel meg a pemzlivel felhordott, veszélyes bicikliutakkal. A gyalogosoknak sem lett jó, hiába a last minute zebraépítés az Astorián. Mindenki áll, mindenki vár. A főpolgármester mondjuk nem, mert ő a buszsávot is használja, ha kell.
De Karácsony Gergely azt mondja, hogy sokkal kisebb a forgalom. Akkor hogy van ez?
Sokkal rosszabb minőségű a levegő Budapesten, mint egy évvel ezelőtt, ezt a meteorológiai szolgálat adatai igazolják. Órákat állnak az autók a dugóban, járatják a motort, a kipufogógázok szennyezik a levegőt. Karácsonyék megígértek egy sor fejlesztést, amit nem valósítottak meg. Nem épült meg a pesti fonódó villamoshálózat, és nem lett semmi a budai troliból sem. Szerintem olyan fejlesztésekre van szükség, mint az új, alacsony padlós járművek, amelyeket babakocsival is könnyedén lehetne használni, vagy a kötöttpályás közlekedés fejlesztése. A lövészárkokból lövöldözés helyett együtt kell működni a kormánnyal, és észszerű megállapodásokat kell kötni.
A hajléktalanhelyzet szintén hangsúlyosan megjelenik a kampányban. Ön hogyan kezelné a problémát?
A helyzet tarthatatlan, de a főpolgármester erről sem vesz tudomást, sőt. Azt is mondta, hogy Budapesten az utóbbi években mérséklődött a közterületi hajléktalanság. Hol él ez az ember? A legfelháborítóbb, hogy szerinte annyira jól mennek a dolgok Budapesten, hogy a kampány kellős közepén ráér Salgótarjánban meg Tatabányán kampányolni a Gyurcsány házaspárnak. Nem tudom, hogy ennyire hülyének nézi a budapestieket, vagy ennyire nem érti, hogy mi a probléma. Visszatérve a hajléktalankérdésre, a probléma létezik, és a főpolgármester nem orvosolja. Ez nem méltó a hajléktalan emberekhez és azokhoz sem, akik rendeltetésszerűen használnák a köztereket. Pintér Sándor belügyminiszter sokkoló adattal szembesített: a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság és a Budapesti Rendőr-főkapitányság közös járőrözési óraszáma drasztikusan visszaesett: öt éve még több mint 37 000 volt, a múlt évben pedig már 2000-re csökkent. Mindez azért, mert nincs együttműködés a főváros és a kormány között. Szükség van arra, hogy a közterületeken a rendőrség és a rendészeti igazgatóság állománya jelen legyen. A hajléktalankérdésre mi hatékony választ adtunk annak idején. Humánusan, de rendpárti módon kell kezelni a problémát.
Tarlós István tanácsaira mindig számítok”
A baloldaltól sok kritikát kapott a Fidesz azért, hogy rendpárti, és nem szociális módon közelít a kérdéshez.
A köztér nem vécé, a villamos nem hajléktalanszálló, az utca nem kocsma. Egy nagyvárosban az együttélés szabályait mindenkinek be kell tartania. Szerintem a rendpárti nem negatív jelző, sőt. Örömmel vállalom, hogy rendpárti főpolgármester szeretnék lenni, és meggyőződésem, hogy a rend iránti igény politikai hovatartozástól függetlenül megvan a budapestiekben. Nekem ne mondja senki, hogy bárki élvezi a gondozatlan parkokat, a koszos utcákat, vagy ha a hajléktalanoktól nem lehet használni a padokat és a tömegközlekedést. Az, hogy miként éljünk egy városban, nemcsak ideológiai, hanem praktikus kérdés is.
Hogyan javítana a köztisztaságon?
Ma háromezer kukával kevesebb van, mint korábban, ez óriási szám, a fővárosi állomány közel egyharmada. A köztisztaságért felelős cég 2 milliárd forinttal kevesebbet tud költeni, ennyit vettek el tőlük Karácsonyék. Kirúgtak egy csomó embert a területről, tehát sokkal kevesebb pénzből, kisebb állománnyal kellene ugyanazt a munkát elvégezni, amit korábban. Nem meglepő, hogy a budapestieknek is romlott a tisztaságérzésük a várossal kapcsolatban. Az Európai Bizottság egyik kutatásában megmérték a nagyvárosok lakóinak benyomását a köztisztaság, a zöldítés, a közlekedés, a zajszennyezés kapcsán. A regionális versenytársainkkal – Béccsel, Varsóval, Prágával, Pozsonnyal – összehasonlítva 2019 óta nálunk egyértelműen romlott a helyzet. Az új ciklusban meg kell duplázni a köztisztaságra szánt forrásokat, több embernek kell az ágazatban dolgoznia. Az nem elég, ha a főpolgármester csak a kampányidőszakban mosatja a hidakat. Hab a tortán, hogy az a jachton home office-ozó Mártha Imre vezeti a köztisztaságért is felelős fővárosi közműholdingot, aki tavaly nyolcmillió forintos prémiumot kapott – persze neki az összeg csupán néhány díszpárnára elég az új floridai villájában.
A budapesti menüt Gyurcsány Ferenc főzte meg, hiába Karácsony Gergely tálalja”
„Olyan várost szeretnék, amely gondoskodik a lakóiról, tanítja a fiataljait, tiszteli az időseit, és ahol mindenki otthon érezheti magát”; „Káosz helyett élhető várost!” – ezekkel a programpontokkal mi a célja?
Az egyik, Budapest használhatóságát, élhetőségét elősegítő javaslatom a városgondnoki rendszer felállítása. A cél, hogy valamennyi fontosabb közterületen lehessen kihez fordulni, ha nem működik a mosdó, kiég a lámpa a parkban, megtelik a szemetes, vagy tönkremegy egy pad. A városgondnok jelenléte egyúttal visszatartó erőt is jelentene az atrocitásoktól, rongálásoktól. Foglalkozni szeretnék a kultúra és a turizmus kérdésével is, mert ezen a területen sem megfelelők a hangsúlyok.
Mi a baj a fővárosi turizmussal?
A 2019 előtti városvezetésnek egyértelmű koncepciója volt: megteremteni az egyensúlyt az itt élők és a turisták igényei között. Ehhez a mostaninál sokkal több minőségi turistára van szükség, olyan vendégekre, akik értékelik a kultúránkat, az építészetünket, a gasztronómiánkat. A mennyiségi turizmustól el kellene mozdulni a minőségi turizmus irányába. Az elmúlt négy és fél évben sajnos egészen mást tapasztaltunk a fővárosi idegenforgalomban, nem véletlen, hogy folyamatos problémák vannak a bulinegyedben és a város számos pontján. Budapest ebben a kérdésben is csak hátradől, és becsukja a szemét.
A kultúráért is felelős egykori főpolgármester-helyettesként ezen a területen milyen tervekkel készül?
A kulturális területen sem történt semmi. Tavaly ünnepeltük a főváros születésének 150. évfordulóját, és Karácsonyék mintha megfeledkeztek volna erről. Nem tudok érdemi programot felidézni, amivel a városvezetés megtisztelte volna a jubileumi évet. Nem sikerült oda sem eljutni, hogy a Városháza parkot rendbe rakják, ehelyett három nap alatt felhúznak oda valami pop-up parkot. A Merlin Színházat négy és fél év alatt egyszer megnyitották, majd becsukták. Ez a Karácsony Gergely-féle kultúra. Mi 2019 előtt rengeteg kulturális programot elindítottunk, támogattunk alulról jövő kezdeményezéseket. Szeretném, ha a külföldieket idecsábító gazdag kulturális értékek a budapestieknek is elérhetőbbé válnának – kedvezményes mozi-, színház- és múzeumbelépési lehetőséget adunk majd az itt élőknek.
Reális, hogy egy ciklus elegendő lesz ennyi vállalásra?
Rengeteg a teendő, és nincsenek illúzióim, ingfelgyűrős munkára készülök a választás után. Ugyanaz fog rám várni, mint 2010-ben a Demszky-éra után Tarlós Istvánra. Látom, hogy főpolgármester úr már elfáradt ebben a munkában, vagy igazán kedve sem volt hozzá. Itt az ideje a nyugdíjazásának, én pedig nagy örömmel dolgozom helyette, nekem nem terhes a munka.
Tarlós Istvánnal milyen a kapcsolata?
Jó szakmai és emberi kapcsolat van köztünk már 2006 óta. Karácsony Gergelynek és nekem is van egy tanítómesterem, neki Gyurcsány Ferenc, nekem pedig Tarlós István. Hálás vagyok, amiért része voltam annak a kilenc évnek, amikor a város fejlődni tudott. Példaértékű a munka, amit Tarlós István vezetésével el tudtunk végezni, és erre építek majd a választás után. A tanácsaira mindig számítok.
Nagyon várom a vitát, ha a valódi főnök, Gyurcsány Ferenc ül velem szemben a székben”
Az eddigi kampány alapján úgy tűnik, mintha a Fidesz jobban koncentrálna az EP-választásra, mint az önkormányzatira. Mennyire lehet súlyozni a kettőt?
Ha valamikor, akkor most biztosan nem mindegy, hogy ki vezeti ezt a várost. Azt látom, hogy ugyanaz a harc zajlik Budapesten, mint európai szinten a globalisták és a szuverenisták között. Ne felejtsük el, arról a Karácsony Gergelyről és csapatáról beszélünk, akit a legutóbbi választási kampányban gyanús adományládákkal, dollár- és eurókötegekkel segítettek. A dollárbaloldal gyakorlatilag a brüsszeli globalista központból kapja a fizetést és az utasítást is. Innen megközelítve számomra nem kérdés, hogy a két választás szorosan összefügg, és őszintén szólva nem hiszem, hogy a főváros mostani vezetése ellen akarna állni a háború, a genderpropaganda és a migráció kapcsán ránk nehezedő nyomásnak, de ha még akarna is, akkor sem tudna. Karácsony Gergely maga mondta, hogy háborúban állunk az oroszokkal, a párt- vagy inkább elvtársairól pedig már ne is beszéljünk. Egyáltalán nem mindegy, mi történik Budapesten egy ennyire kiélezett, puskaporos levegőjű időszakban.
Közeledünk a kampány végéhez – leül vitázni az ellenfeleivel?
Nagyon várom a vitát, ha a valódi főnök, Gyurcsány Ferenc ül velem szemben a székben. Lenne miről beszélnünk Budapest kapcsán. Ha az embernek romlott ételt adnak az étteremben, akkor nem a felszolgálóval, hanem a szakáccsal vitatkozik. A budapesti menüt Gyurcsány Ferenc főzte meg, hiába Karácsony Gergely tálalja.
Szentkirályi Alexandra
1987-ben született Budapesten. Jogi diplomáját a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen szerezte. Angol és német nyelven beszél. 2010 és 2014 között a Fővárosi Közgyűlés képviselője, 2014 és 2019 között Budapest kultúráért, sportért, szociálpolitikáért, oktatásért, környezetvédelemért, turizmusért és városarculatért felelős főpolgármester-helyettese volt. 2020 és 2024 között a kormányszóvivői tisztséget töltötte be. 2024 áprilisától a budapesti Fidesz elnöke, a kormánypártok főpolgármester-jelöltje. Házas, egy gyermek édesanyja.