Nyitókép: Fortepan/ Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / BAHART Archívum
Kereken hetven éve, azaz 1954. május 30-án vasárnap 10.15-kor indult el a Pajtás gőzhajó menetrend szerint Siófokról Balatonfüred érintésével Tihanyba. A Siófok és Balatonfüred közötti úton semmi különös nem történt. A füredi kikötés után a hajó 11.30-kor indult el Tihanyba fedélzetén 176 utassal és 6 főnyi személyzettel.
Az utasok közül sokan a gyereknapot ünnepelték a hajókázással.
Amikor a Pajtás éles jobbkanyarral Tihany felé fordult, a móló másik oldalán éppen az évadnyitó vitorlásversenyt indították. Az utasok nagy része a hajó bal oldalára tódult, hogy szemügyre vegye a vitorlásrajtot, mire a jármű erősen megdőlt. A rémült emberek ezért a másik oldalra rohantak, ettől az amúgy is ingatag hajó jobbra billent.
A kapitány próbálta menteni a menthetetlent
A kapitány, Heisz Pál, a dőlést a kormány elfordításával akarta kiegyensúlyozni, de nem járt sikerrel, s mikor a tömeg megint a hajó bal oldalára futott, a Pajtás ismét balra dőlt és süllyedni kezdett.
A hullámsírban 22 utas és a fűtő lelte halálát (a legfiatalabb áldozat hétéves, a legidősebb 68 éves volt),
a még nagyobb katasztrófát a fűtő, Vámos Gyula akadályozta meg, mert még ki tudta engedni a gőzt a kazánból, így a hajó nem robbant fel. A fenéken megülő Pajtás félig kiállt a vízből, így az utasok zöme felkapaszkodhatott az oldalára vagy a tetejére. A mentést a vitorlásverseny résztvevői gyorsan megkezdték, és a parton állók közül is sokan segítettek.
Minden valószínűség szerint a legtöbb embert, szám szerint 20-at, egy, a vitorlásversenyen részt vevő, Szabady Tibor mentett ki, aki beúszott a felborult és süllyedő hajó utasterébe és egyesével húzta ki az úszni nem tudó embereket a vízzel elárasztott kajütön keresztül. Szabady korábban felderítő és vadászpilóta volt a második világháborúban, öttusázó múltja révén igen jó úszónak számított.
Az áldozatok emlékműve ma a balatonfüredi Tagore sétányon áll.
Raffay Béla alkotását 1999-ben leplezték le.