Ma amelyik ideológia át akarja venni a vallás vagy az egyház szerepét, influenszereken keresztül próbál a fenti emberkép ellenében hergelni – teszi hozzá Hal. A kereszténység mint út értékorientált, és hierarchiát jelenít meg az értékek között, vannak tehát fontosabb és kevésbé fontos, de mégis releváns, számottevő értékek. A hit, az Istennel való spirituális kapcsolat fiziológiásan jótékony hatású – hangsúlyozza –, a hívő emberek elégedettebbek, kevésbé magányosak, ellenállóbbak a fizikai és mentális megbetegedésekkel szemben, immunrendszerük kevésbé kikezdhető. Mindennek óriási szerepe van a hétköznapi kihívásokkal való megküzdésben, és egyetlen ideológia sem képes ugyanezt az eredményt elérni. A kereszténység és a keresztény egyházak egyénekről való leválasztása sokkoló és tragikus végeredményt hoz, olyan ez, mint amikor a szülő és gyermeke közé éket ver bármilyen ideológia – figyelmeztet a szakember. „Feltételezhetően és személyes véleményem szerint a zsidó-keresztény hitbéli, kulturális és társadalmi gyökereinktől való, mesterségesen generált elszakítás szimbolikusan megfeleltethető az abúzus, a bántalmazás és a lelki terror fogalmainak – szögezi le Hal Melinda. – A gyökértelen lélek éppen olyan sorsra jut, mint a kertben leszakított virág. Pompázik még ideig-óráig, de a vége hervadás és halál. Esetünkben mentális zavarok, közösség nélküli magány, kapaszkodó nélküli, bizonytalan élet. Aki mindezt hirdeti, az a már az ókor óta ismert, azóta tudományosan bizonyított emberkép ellen, valamint a hierarchia csúcsán álló életvédelem ellen szól.”
Kanyarok az ifjúság vallásosságában
Székely Levente, az MCC Ifjúságkutató Intézetének vezetője szerint igaz, hogy a fiatalok egyházias vallásossága folyamatosan csökkent az utóbbi évtizedekben, de általában a vallásosság nem mutat ilyen csökkenést, sőt a koronavírus-járvány az Istenhez, valláshoz való kötődés erősödését eredményezte. Székely a nagy mintás ifjúságkutatás adatai alapján elmondta, hogy a magyarországi 15–29 éves fiatalok nagyjából fele vallásos, az egyház tanításai szerint vallásosak aránya 5 százalék. Az ezredfordulón ez az arány még 10 százalék volt, azóta folyamatos csökkenés jellemezte a legszigorúbban vett vallásos kötődésre vonatkozó kategóriát. A maguk módján vallásos fiatalok aránya azonban nem sokat változott az előző két évtizedben, nagyjából minden második fiatal sorolja magát ebbe a kategóriába. Vallásos nevelést bő ötödük kapott, és háromnegyedüket meg is keresztelték vagy be is jegyezték valamilyen felekezetbe. A jelenlegi kötődést tekintve a relatív többség, 46 százalék semmilyen felekezethez tartozónak nem érzi magát. A teljes 15–29 éves korcsoportra vonatkoztatva a legnagyobb arányban a római katolikus felekezethez tartozónak érzik magukat a fiatalok (39 százalék), a református felekezet ér el még jelentősebb arányt (11 százalék), és még éppen mérhető az evangélikusok (2 százalék), valamint a görögkatolikusok (1 százalék) aránya.
Minden második megkérdezett fiatal szerint az európai kultúra jellemzője a kereszténység. Hasonlóképpen nagyjából minden második bízik is általában az egyházakban”
A kereszténységhez való kötődésük a felekezetekhez való kötődésüknél nagyobb, minden második megkérdezett fiatal szerint az európai kultúra jellemzője a kereszténység. Hasonlóképpen nagyjából minden második bízik is általában az egyházakban. Minden ötödik megkérdezett határozottan hisz Istenben, ennél kevesebben a mennyországban, és csak minden nyolcadik a pokolban.