Mi volt a legnehezebb helyzet az ön életében?
Amikor Dévára kerültem, senki nem mondta, hogy csináljak árvaházat. Jöttek a gyerekek, enni adtam, befogadtam őket. Nyári vakációban egy koldus befogadása nem nagy szám. Tartottunk egy tábort, a végén mondtam, lehet hazamenni, de elkezdtek sírni, hogy miért nem csinálunk éves tábort. Elindultunk. 1992-t írtunk. Romániában nem volt egyházi iskola, állami monopólium volt a gyereknevelés. Nemcsak civil voltam a pályán, hanem katolikus pap is, és még magyarul is beszéltem. Déván öt százalék alatt volt a magyarság. A fogadóirodákban nem tettek volna rám nagy összegeket. Igazából én nem harcoltam, Jézus Krisztus a szeretet parancsát adta a kezembe. Jöttek a nehézségek: rendőrség, minden. „Takarítsa el a gyerekeket, nincs engedélye, még az épületben lakni sincs!” Államosított épület volt. Azt feleltem, nem én hoztam ide a gyerekeket, ők jöttek. Ha akarják, vigyék el, de ha este visszajönnek, én újra befogadom őket. „Üljünk le, igyunk meg egy kávét, beszélgessünk” – mondtam szeretettel, de határozottsággal. Jézustól ezt kéne megtanuljuk: az erőszakmentes harcot. Ő nem harcolt senkivel, de az útjáról egy centit sem tért el, se jobbra, se balra, tette a mennyei atya akaratát.
És önnek is sikerült?
A legnagyobb ellenségünk a polgármester volt, egy román ember. Mit lehet csinálni? Névnapja volt, menjünk, köszöntsük fel. Gyerekek, virág, ének, begyakoroltuk latinul, magyarul. Nézzétek, ő a város legjobb embere – mondtam. A város atyja, árvák gyámola, özvegyek vigasztalója. Ha nem lenne ilyen jó ember, meg sem választottuk volna, nem? Énekeljünk neki, adjunk virágot. A gyerekek énekeltek, néztek arra a nagy jó emberre. A lányok hoztak süteményt, kalácsot. Másnap hallottam, hogy marslakónak nevezett, de elküldte az összes ellenőrt, hogy nézzék meg, hogyan lehetne minket hivatalossá tenni. Így indultunk el. Ezzel az emberrel odáig jutottam, hogy minden választáson hozott két-három láda narancsot, banánt, hogy imádkozzunk a sikeréért. Ötször megválasztották polgármesternek, egy tiszta román embert. Engem meg Déván díszpolgárnak. Úgy győztem, hogy senkit nem győztem le, de elmondtam mindenkinek: önöknek is jó, ha kevesebb koldus van az utcán, ha fizetek a tejért, és odaadom a gyerekeknek. Mondjon egyvalakit, akinek rossz, amit csinálok! Nem tudtak mondani. Áttörés volt. Könnyen elhisszük, amit a gonosz lélek mond, hogy nem lehet, nem érdemes, úgyse sikerül. Erre nem érveket kell mondani, hanem tetteket. Ha fel tudtunk nevelni csaknem hétezer gyereket Erdélyben az utcáról, akkor nincs olyan, hogy lehetetlen.
Egy beszélgetésben úgy fogalmazott, Istennek fáj, ami most Ukrajnában történik. Két éve a Mandinernek adott interjújában azt mondta: „Ha az embereket kérdeznénk, egészen biztos vagyok benne, hogy sokkal többen szavaznának az azonnali békére, mint a háború folytatására.” Azóta sincs béke. Hogyan lehet lelkileg kezelni azt a rengeteg veszélyt, ami körülvesz bennünket?
Azt gondolom, a Jóisten jót akar. Menjünk vissza Ádámhoz és Évához: Isten azt szerette volna, hogy egy asztalnál üljön Isten és az ember, és együtt építsék a világot. Ádám és Éva úgy döntött, hogy saját utat választanak. De Isten nem adja fel. Virágvasárnapon Jézus bevonul, reális lehetőséget ad nekünk, hogy mellette döntsünk. Aztán jön nagypéntek. Döbbenetes, hogy a kereszten se adja fel Jézus: „Atyám, ezt most elkapkodták, de nem rosszak ezek a fiúk, fog ez menni.” Ezt kéne megtanuljuk: bármi történik az életünkben vagy a népünk és az emberiség életében, ne dobjuk be a törülközőt. Ha ő képes megtanítani bennünket a szeretet parancsára, akkor nekem is hinnem kell. Most volt Romániában a választás, kígyót-békát mondtak egymásra a felek, de nem halt meg senki, nem folyt vér. Az Egyesült Államokban is óriási tétje volt a választásnak, Lengyelországban is. A szeretet parancsából nőtt ki a párbeszédre való készség. Nem mondom, hogy elértük az Isten országát, de jó irányba megyünk. Azokat, akik elkeserednek, vigasztalni, bátorítani kell. Annyi bölcs szakember van, könyörgök, álljanak neki, és próbáljanak közvetíteni! Ha két gyerek összeverekszik, én sem azt mondom nekik, hogy te vagy a rossz, ő meg az angyal. Mindkettőt megpuszilom, és azt mondom: „Fussatok egy kört a kolostor körül, aztán gyertek vissza, és öleljétek meg egymást. Ha nem, még két kört.” A harmadik körnél már csak úgy ölelgetik egymást.
Ez mind így van, csakhogy ma egyre messzebb kerülnek egymástól a szemben álló felek: ha szóba állsz a másikkal, vagy közös képen szerepeltek, az már bűn. Ha ezt nem tudjuk meghaladni, hogyan fogunk tudni eljutni oda, amiről ön beszél?
Ha egy mondat maradna utánam a halálom után, boldog lennék: „Isten nem teremt selejtet.” Mindannyian Isten gyermekei vagyunk. Jézus Krisztus Putyinért is, Zelenszkijért is meghalt. Ha ő meghalt érte a kereszten, akkor nekem jogom van őt elítélni? Jézus Krisztus lát benne fantáziát. Gyönyörű történet, amikor Saul éjnek idején megy a damaszkuszi úton, hogy politikai, ideológiai alapon gyilkosságot szervezzen, és szembejön vele Jézus: „Saul, Saul, miért üldözöl engem?” „Ki vagy te?” „Az, akit te üldözöl.” Tudjuk, hogy ebből a Saulból Szent Pál lesz, a népek apostola, aki élete végén megírja a szeretet himnuszát. Ha Jézus likvidálta volna Szent Pált, mennyivel szegényebb lenne az egyház! A szeretethimnuszt megírhatta volna a Boldogságos Szűzanya is, de nem lenne ennyire ütős. Saul, akinek a kezéhez Szent István vére tapad, írja meg. Ezt kellene valahogy megtanulni. Mindig ezt mondom a kollégáimnak,
Isten minden gyerekbe belerakta a szeretet képességét, a te dolgod, az én dolgom, hogy kiszeressük belőle.