A tudás mint végtelen erőforrás adja a felhajtóerőt
Hazai modellünket tehát nevezhetnénk éppenséggel nagy felhajtóerejű gazdaságnak is – tudomásunk szerint ez a kifejezés még nem foglalt –, ahol a gazdaság belső tartalékaiból, ösztönző állami segítséggel, de a magánszektor emeli egyre feljebb a gazdaságot. Így a magas nyomású gazdaság lehet képes kiszabadítani, kibontakoztatni a rejtett növekedési erőforrásokat – ismerjük a kritikusokat, akik rendre az összes növekedési forrás elapadását ismételgetik. A növekedési erőforrás azonban mindenhol ott van a magánszektorba beépülve, csupán ki kell azt engedni. Amikor ugyanis a vállalkozás szembesül azzal a növekvő költségek és a hazai, illetve nemzetközi verseny hatására, hogy már-már ellehetetlenül a korábbi modellje, akkor bizonyos esetekben működése során először fel kell tennie a kérdést, hogy mit lehetne másként, okosabban csinálni a jövőben. Gondolkodni kezd, újratervez, tanácsot kér, azaz tudást tesz a vállalatába, márpedig a tudás tudomásunk szerint a legkevésbé korlátos erőforrás.
Ha a fenti kérdésekre egy cégnél nincs válasz, akkor az adott vállalkozás makrogazdasági potenciál szempontjából zombivállalat, sőt, tarthatjuk erőforrástemetőnek. Ebben az esetben a továbblépés útja az, ha a vállalatok összekapcsolódnak, összeolvadnak, felvásárolják egymást, összeadják erőforrásaikat, mert ekkor extra erőhöz jutnak (mérethozadék, mérethatékonyság fogalma, ami hazánk esetében komolyan javítaná a termelékenységet is, mint az ebben a cikkben is olvasható). A keletkező nagyobb szereplők megszüntethetik a párhuzamosságokat vállalaton belül, de egész iparágakon belül is. Az értékláncok áramvonalasabbá és rugalmasabbá válhatnak, az erőforrások pedig szintén összevonhatók, amiből már következhet az is, hogy a nagyobb vállalat tőkével jobban ellátott lesz, ami beruházásokat tesz lehetővé és az innovációk létrehozásának, vagy csupán átvételének luxusát is megengedi (mert utóbbi is a magyar innováció fontos főútja). Természetesen ezáltal újabb és sokkal jobb minőségű munkahelyek jönnek létre, így szintén nagy szolgálatot tehetnek azok a cégek, akik képesek kimondani, hogy nem tudják kifizetni a felértékelődő emberi tényező árát, az emberhez méltó munkabért és átengedik munkavállalóikat a sikeresebbeknek, akik jobban képzik őket és tudják, miként lehet több értéket teremteni.
Ez a jelenleg is zajló szerkezetváltás mélyreható változásokat eredményez és kínálatot épít fel. Ez egyúttal termelékenységi növekedést is jelent, illetve a növekedési potenciál emelkedését. A több termelés és növekvő termelékenység pedig az, ami a legfenntarthatóbb módon szorítja le az inflációt, de ebből lesz költségvetési egyensúly is. Az inflációnál tartva pedig érdemes megjegyezni, hogy az jelentős részben írható a kínálati szűkösségek illetve a munkavállalók és vállalatok közötti piaci alkufolyamat számlájára. Tegyük hozzá, hogy a jelenlegi kereslethiányos hazai helyzet oldódása sem feltétlenül inflációs megugráshoz vezet, első körben inkább ahhoz, hogy megmenekülnek a nem kihasznált kínálati kapacitások.
A kínálati oldal rugalmasságán, illetve a verseny erősségén is múlik az inflációs reakció, márpedig a versenypolitikában már sikerült újításokkal hozzájárulni az infláció visszaeséséhez. A továbbiakban itt továbblépésekre nyílik lehetőség: fontos a társadalmi ártudatosság fejlesztése, a fogyasztói önszerveződés segítésével az alkupozíciók erősítése és akár társadalmi mozgalmak, szövetségek megszervezése abban az esetben, amikor egy-egy stratégiai szektor stratégiai szereplője elkezd visszaélni egy rendkívüli válsághelyzet adta lehetőségekkel. A makrogazdasági fundamentumokban megjelenő árnyomás ugyanis egy társadalmi konfliktuson keresztül jelenik meg a gazdaságban.