Ennyit a kivéreztetésről: az új budapesti villamosokat lényegében az állam finanszírozza
A városvezető hirdetett Facebook-bejegyzése ugyanakkor érthető okokból arra nem tér ki,
hogy a beszerzés fedezetét az állam biztosítja
egy tavaly februári kormánydöntésnek köszönhetően.
Tekintettel viszont arra, hogy mindez az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) keretének többletkötelezettség-vállalásával történik, így Budapest új villamosait az uniós források helyett lényegében a központi költségvetés finanszírozza. A BKK pedig csupán egy, még Tarlós István főpolgármestersége idején megkötött, máig élő szerződés opcióját merítette ki.
A pontosítást Vitézy Dávid egykori BKK-vezér, volt közlekedési államtitkár tette meg a vonatkozó Facebook-bejegyzésében: „Hosszas tendereztetés után a BKK vezetőjeként még 2014-ben írtam alá a szerződést a spanyol villamos-gyártóval. A most megrendelt 51 darab villamos az utolsó adag, amely a szerződésből még hátra van. 46 darab »normál« és 5 darab, az 1-es vonaláról ismert 56 méter hosszú villamos érkezhet így még a már közlekedő alacsonypadlós villamosok mellé Budapestre.”
Vitézy felidézte, hogy első körben 47 villamost rendeltek a főváros számára, amelyek azóta is járnak többek között az 1-es, a 3-as és a Budai Fonódó (17, 19) vonalain. Az egykori BKK-vezér továbbá hangsúlyozta, hogy anno a kontraktust előrelátóan jelentős opcióval kötötték meg, ezáltal a Fővárosi Önkormányzatnak és a BKK-nak további 77 darab villamos ütemezett megrendelésére maradt lehetősége.
Akkor ezt sokan nem értették, kritizálták, pedig a szerződés ugyan az euróinflációt követte, de az iparági áremelkedéseket nem, így máig még a 2014-es árakon biztosítja az új villamosok rendelését
– fogalmazott a közlekedési szakértő. – Ez nem kis szó, hisz ilyen áron egy új tenderen ma már megközelítőleg sem kapna ajánlatot a BKK, a duplája is jó ár lenne. A villamosok beszerzését az Európai Unió (EU) kilencvenkilenc százalékban támogatta.”