Újabb kíméletlen leleplezés: Tarlósék eredményével henceg Karácsony, amivel meg lehetne, arról egy szót sem ejt

2024. január 30. 18:03

Új villamosok érkeznek Budapestre, 2014-es árakon, ez minden kétséget kizárólag Tarlós István és Vitézy Dávid érdeme. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) ugyanis bő egy évtizede kötötte azt a szerződést, ami a mai napig meghatározza a fővárosi közösségi közlekedés fejlesztését.

2024. január 30. 18:03
null
Nagy Gábor
Nagy Gábor

Mostanában viszont az ilyen előrelátó, koncepcionális gondolkodás olyan, mint a „hálaadási pulyka” a Városháza életében.

Nagyon megörült Karácsony Gergely baloldali főpolgármester, mikor meglátta, hogy a spanyolországi baszk vasúti járműgyártó, a Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A., vagy egyszerűen csak „CAF”, ahogy azt szélesebb körben ismerik, minap megkezdte a Budapestre szánt villamosok összeszerelését.

Mint írta, a Fővárosi Önkormányzat járműpark-fejlesztésének köszönhetően a BKK 2022 novemberében 20, tavaly márciusban pedig további 31 járművet rendelt a gyártótól. „Az újabb, összesen 51 jármű érkezésével és forgalomba helyezésével olyan vonalakon is megjelennek, ahol eddig csak ritkán, vagy egyáltalán nem közlekedtek alacsony padlós, légkondicionált, energiatakarékos villamosok”, fűzte hozzá.

Miközben Ön ezt olvassa, valaki máshol már kattintott erre:

Három ország szembeszállt az Európai Unióval: Orbán Viktor fontos szövetségeseket szerzett

Három ország szembeszállt az Európai Unióval: Orbán Viktor fontos szövetségeseket szerzett
Tovább a cikkhezchevron

Ezt is ajánljuk a témában

Ennyit a kivéreztetésről: az új budapesti villamosokat lényegében az állam finanszírozza

A városvezető hirdetett Facebook-bejegyzése ugyanakkor érthető okokból arra nem tér ki,

hogy a beszerzés fedezetét az állam biztosítja

egy tavaly februári kormánydöntésnek köszönhetően.

Tekintettel viszont arra, hogy mindez az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) keretének többletkötelezettség-vállalásával történik, így Budapest új villamosait az uniós források helyett lényegében a központi költségvetés finanszírozza. A BKK pedig csupán egy, még Tarlós István főpolgármestersége idején megkötött, máig élő szerződés opcióját merítette ki.

A pontosítást Vitézy Dávid egykori BKK-vezér, volt közlekedési államtitkár tette meg a vonatkozó Facebook-bejegyzésében: „Hosszas tendereztetés után a BKK vezetőjeként még 2014-ben írtam alá a szerződést a spanyol villamos-gyártóval. A most megrendelt 51 darab villamos az utolsó adag, amely a szerződésből még hátra van. 46 darab »normál« és 5 darab, az 1-es vonaláról ismert 56 méter hosszú villamos érkezhet így még a már közlekedő alacsonypadlós villamosok mellé Budapestre.”

Vitézy felidézte, hogy első körben 47 villamost rendeltek a főváros számára, amelyek azóta is járnak többek között az 1-es, a 3-as és a Budai Fonódó (17, 19) vonalain. Az egykori BKK-vezér továbbá hangsúlyozta, hogy anno a kontraktust előrelátóan jelentős opcióval kötötték meg, ezáltal a Fővárosi Önkormányzatnak és a BKK-nak további 77 darab villamos ütemezett megrendelésére maradt lehetősége.

Akkor ezt sokan nem értették, kritizálták, pedig a szerződés ugyan az euróinflációt követte, de az iparági áremelkedéseket nem, így máig még a 2014-es árakon biztosítja az új villamosok rendelését

fogalmazott a közlekedési szakértő. – Ez nem kis szó, hisz ilyen áron egy új tenderen ma már megközelítőleg sem kapna ajánlatot a BKK, a duplája is jó ár lenne. A villamosok beszerzését az Európai Unió (EU) kilencvenkilenc százalékban támogatta.”

Tarlós István
Budapest, 2015. szeptember 17. Tarlós István főpolgármester beszédet mond a Budapesti villamos- és trolibusz-járműfejlesztés I. ütem elnevezésű projekt sajtótájékoztatóján Budapesten, a BKV Vasúti Járműjavító Szolgáltató Kft. X. kerületi Fehér úti telephelyén 2015. szeptember 17-én. Ezen a napon menetrend szerinti forgalomba álltak a rövidebb CAF-villamosok Budapesten, a 3-as villamos vonalán. Az új villamosflotta 35 rövidebb és 12 hosszabb járműből áll majd. MTI Fotó: Máthé Zoltán
Forrás:  MTI

Jöttek Karácsony Gergelyék, és majdnem dugába dőlt a további villamos-beszerzések opciója

A BKK 2017-ben további 26 villamosszerelvényt rendelt meg a CAF-tól az opció terhére. Olvasóink emlékezhetnek ezen járművek kálváriájára. 2020-ben, immár az új, baloldali városvezetés irányítása alatt

a BKK bő egy évig képtelen volt üzembe helyezni a járműveket még az uniós finanszírozást is veszélyeztetve ezzel,

amire akkor szintén Vitézy irányította rá a figyelmet.

Ráadásul a 26-ból 21 „rövid” CAF-nak a szerződés szerint az 50-es, illetve a „hűvösvölgyi” villamosvonalon kellett volna közlekedni, ám azokat előbb alkalmassá kellett tenni a járművek fogadására, amely nem kevés viszontagság után csak tavaly őszre valósult meg.

A „hűvösvölgyi” vonal felújításának mizériájával portálunk többször is foglalkozott. Nagy port kavart, amikor a BKK meg akarta szüntetni a Nagyajtai és Nyúl utcai megállókat, majd az akadálymentesítés elmaradása is.

Ezt is ajánljuk a témában

Felújítás és akadálymentesítés helyett megszűnő villamosmegállók Budán

Villamosmegállók eltüntetésével kombinálná az akadálymentesítést a Főváros a Szilágyi Erzsébet fasor villamosvonalán, a helyiekkel nem egyeztetve. Karácsony Gergely főpolgármester április óta nem reagált a hozzá intézett panaszokra, de a momentumos Hajnal Miklós, a BKK felügyelőbizottságának elnöke is néma a kérdésben.

Egy „apró” részlet ugyancsak kimaradt az „eredményeivel” hencegő főpolgármester posztjából

Karácsony Gergely bejegyzéséből ugyanakkor érthetetlenül kimaradt az is, hogy a villamosok többségének végszerelése és üzembe helyezése ezúttal is Magyarországon lesz, ráadásul egy fővárosi cégnél (korábban ezt a Dunakeszi Járműjavító Kft. végezte), ahogy erre a Fővárosi Közgyűlés 2024. évi első ülésére beterjesztett előterjesztés hívja fel a figyelmet:

„Javaslat a BKV Vasúti Járműjavító Kft. és a CAF SA. által, 49 CAF villamos összeszerelése, valamint statikus és dinamikus tesztek elvégzése tárgyban megkötendő szerződés biztosítékaként szolgáló tulajdonosi kezességvállalás jóváhagyására”

– címmel. 

Mielőtt azonban a január 31-én esedékes Fővárosi Közgyűlés előterjesztései napvilágot láttak volna, lapunk már biztosnak tűnő forrásból értesült erről a lehetőségéről és megkereste a VJSZ Kft.-t, de csak azt a választ kaptuk, hogy „a VJSZ Kft.-nek jelenleg nincs szerződése CAF járművek összeszerelésére. Amennyiben létrejön egy ilyen megállapodás, tájékoztatást adunk róla”.

Tájékoztatást nem kaptunk, azonban a Mandiner.hu értesülései helytállónak bizonyultak.

Nézzük, miről is van szó pontosan?

A spanyolországi gyártó azzal kereste meg a VJSZ Kft.-t, végezze el 49 darab CAF-villamos végösszeszerelését. Negyvennégy normál, öt hosszú szerelvényről van szó; vagyis az opciós szerződésből lehívott ötvenegy villamosból kettő még a CAF üzemében készülne. Nem véletlen, hogy a gyártó a VJSZ Kft.-t kereste meg, utóbbi ugyanis nem csupán a BKV Zrt. részére végez főként karbantartó, felújítási munkálatokat, de külső partnerek megrendeléseit is teljesítheti. Illetve a VJSZ Kft.-nek van már tapasztalata CAF-villamosok karbantartásában, szervizelésében, hiszen a cég végzi a villamosok ajtókeret-repedéseinek, kapaszkodóinak és forgóváz alatti tálcáinak javítását.

Amennyiben a Fővárosi Közgyűlésen átmegy a javaslat, a BKV cége nem csupán a szerelvények összeszerelését, ám a statikus és dinamikus teszteléseit, villamosvonalakra, telephelyekre történő szállítását is elvégezné. Az alvállalkozói szerződés értéke több mint nettó ötmillió euró, azaz közel 2 milliárd forint, aminek fejében a fővárosi cégnek 3 év alatt kellene elvégeznie a negyvenkilenc villamos végszerelését és forgalomba helyezését a budapestiek számára.

Ezt is ajánljuk a témában

A főváros másik nagy keresztje: a garázsban álló villamosok

A BKK nem csupán a Lánchíd-projekttel csúszik, de valamiért az egy éve beszerzett korszerű CAF villamosokat sem állította még forgalomba. Korróziós probléma vagy a fékrendszerrel van baj, esetleg presztízsharcok állnak a háttérben? Az egy éve a remizben parkoló új budapesti villamosok ügyének a Mandiner járt utána.

A menetrend nagyjából így nézne ki:

  • 2024 első negyedévében készül el a CAF üzemében az első két villamos, s ugyanezen időszak alatt tanítanák be a VJSZ Kft. munkavállalóit;
  • még az idén hat darab normál szerelvény készülne el Budapesten;
  • jövőre huszonhét darab normál jármű megépítésével kalkulálnak;
  • 2026-ban pedig tizenegy normál, valamint öt darab hosszú villamos összeszerelését tervezik.

Azaz, 2026-ra teljesül a 12 évvel korábban megkötött szerződés, immár 124 darab modern CAF-villamossal meghatározva a budapesti utcaképet.

Nyitóképen: Egy CAF Urbos 3 típusú villamos a Pongrácz úti villamoshíd próbaterhelésén Budapesten 2017. április 2-án. A 2012-ben felújított hídon ötévente végeznek próbaterhelést. (Fotó forrása: MTI / Balogh Zoltán)


 

Összesen 14 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Kekec54
2024. február 03. 08:56
Dagi drKiss is úgy adta elő a SztMargit Rendelőintézetet felújítás után, mintha az ő érdeme lenne. Elfelejtette megemlíteni, hogy állami finanszírozásból történt a munkavégzés.
Válasz erre
0
0
makapaka2
2024. január 31. 14:55
Gelike, hazudós vagy!
Válasz erre
0
0
békalepcse2.0
2024. január 30. 22:00
A bekakilt pityergő óvodás milyen meglepő hogy hazudik.
Válasz erre
2
0
Same
2024. január 30. 21:17
Csótány geli
Válasz erre
5
0
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!