Úgy sikerült a fővárosnak zöld lámpát adnia egy padkával ellátott villamosmegálló létesítéséhez, hogy a felújítás alapvető célja tulajdonképpen az akadálymentesítés volt. A BKK szerint más volt a fejlesztés célja.
Szeptember 1-jétől, azaz péntektől járnia kellene a Hűvösvölgyig vezető vonalon az újonnan beszerzett, alacsonypadlós CAF-villamosoknak.
A rekonstrukció június közepén startolt, s augusztus végéig tartott. Ezen időszakban az 56-os, az 56A, az 59-es és a 61-es villamosokat csak egy rövidebb szakaszon lehetett elérni. De a projekt nem egészen úgy sikerült, ahogy azt az erre utazók és a helyiek szerették volna.
Őrsi Gergely, a II. kerület minapi Facebook-posztja is erre hívta fel a figyelmet – nem mellesleg, komoly kritikával illette a Karácsony Gergely-féle városmenedzsmentet: „a Főváros alvállalkozói a Szilágyi Erzsébet fasornál végzett pályafelújítási munkálatok során többmillió forintos kárt okoztak a fasori fákban. (…) És sajnos a megállók felújítása sem teljes, hiszen 2023-ban már talán nem kegy, hanem alap hozzáállás, hogy egy villamosmegálló legyen akadálymentes, pláne, ha amúgy is hozzá kell nyúlni.”
Vagyis sikerült a fővárosnak zöld lámpát adnia egy padkával ellátott villamosmegálló létesítésének úgy, hogy a felújítás alapvető célja az akadálymentesítés volt.
A szocialista polgármester bejegyzése alatt Vitézy Dávid, korábbi közlekedésügyi államtitkár is reagált a történtekre. Mint írta, úgy értesült, a BKK-t valamiért kihagyták a beruházásból, miközben az összes korábbi, ehhez hasonló projektet (amelyek az alacsonypadlós CAF-villamosokat képessé tették az egyes vonalakon történő közlekedésre) ők menedzselték, így a Bartók Béla úton vagy az Alkotás utcában.
„Szerintem ez a példa csak megerősíti, miért van szükség kompetens és minden közlekedési módért egyszerre felelő BKK-ra, és azt, hogy hiba a közlekedésszervezési intézményrendszer széttagolása, leépítése” – jegyezte meg Vitézy.
Az ügyben kerestük a főváros sajtóosztályát, s magát a főpolgármestert is,
– ugyanis úgy tudjuk, hogy a BKV-n keresztül közvetlenül ők menedzselték a projektet, –
hogy mondják el a véleményüket, hogy csúszhatott ennyire félre a felújítás, miért hagyták ki a BKK-t a projektből, s hogy mikorra várható a hiba kijavítása; válaszokat azonban nem kaptunk. (Amennyiben ezek mégis befutnának, frissítjük cikkünket.)
Ugyanakkor reagált a Mandiner.hu-nak Őrsi Gergely. Mint mondta, meggyőződése, hogy egy villamosmegálló esetében nem kegy, hanem alaphozzáállás, hogy azt igyekeznek akadálymentesíteni, főleg akkor, ha amúgy is hozzá kell ahhoz nyúlni.
„Bízom benne, hogy a hiányosságot sikerül pótolni, hiszen a villamospálya felújítása, az általunk elvégzett útjavítás a Szilágyi Erzsébet fasoron és az érkező CAF villamosok fontos fejlesztések, melyek kényelme-sebbé és könnyebbé teszik az utazásokat ezen a vonalon” – fogalmazott a polgármester.
Hozzátette,
számára se tiszta, hogy melyik fővárosi cég milyen részfeladatot végez,
de úgy tudja, hogy a Főváros meg fogja oldani a problémát, „és pótolják a hiányosságot, így összességében minden adott lesz, hogy kényelmesebben utazhassunk a CAF-villamosokon”.
Emlékezetes – kapcsolódó, másfél évvel ezelőtt épp a portálunk felületén jelent meg szakpolitikai írás a projekt nyomán. Ebben említésre került egy, a Fővárosi Közgyűlés elé, kormánypártok által benyújtott előterjesztés, amely arra tett javaslatot, hogy „az 56-os és 61-es villamosvonal Széll Kálmán tér és Hűvösvölgy közötti szakaszának Karácsony Gergelyék által tervezett részleges és tűzoltás jellegű felújítási munkái helyett, a Közgyűlés a vonal átfogó felújítása és akadálymentesítése mellett foglaljon állást, deklarálva a Nyúl utcai és a Nagyajtai utcai villamosmegállók megmaradásának és akadálymentesítésének, valamint a hűvösvölgyi P+R kapacitás fejlesztésének szükségességét”.
Az előterjesztés nem ment át a grémium baloldali többségén.
Cikkünk megjelenését követően az BKK lapunkkal közölte:
„A vonal fejlesztésének célja kizárólag az volt, hogy a CAF-villamosok közlekedéséhez szükséges feltételeket megteremtse, ami jelen esetben a pálya felújítását, a Hűvösvölgyi kitérő cseréjét és az áramellátás fejlesztését jelentette. A Kelemen László utca, a Zuhatag sor, valamint a Heinrich István utca megállóhelyek hossza nem volt megfelelő, ezért azokat is át kellett építeni, egyúttal pedig akadálymentessé is tették. Azonban a többi megállót nem akadálymentesítették és – cikkük állításával ellentétben – az nem is volt feladata a vállalkozónak.”
Nyitókép: Facebook