Egyre nehezebb helyzetbe kerül a Budapest-bérletek megszűnése miatt a kormánynak nekieső Karácsony Gergely főpolgármester, miután sorra látnak napvilágot az információk arról, hogy valójában mi is történt a háttérben.
A fővárosban és annak agglomerációjában élők utazását elősegítő bérletek megszűnéséről tavaly év végén röppent fel a hír, az Index december 20-án szellőztette meg, hogy „Megszűnik, pontosabban nem hosszabbítják meg a 2023. december 31-én lejáró szerződéssel létrejött, úgynevezett hibrid modellt a HÉV-vonalak és -járatok, illetve az agglomerációs buszjáratok üzemeltetését illetően.”
Karácsony azonnal a kormányra kezdett mutogatni, azt írva, reméli, hogy a maradék néhány napban „elfelejtik ezt a badarságot és visszatérnek a közös Budapest-bérlet fenntartását szolgáló megállapodáshoz.”
Mint kiderült, a kormánynak és Karácsonyéknak december 31-ig kellett volna megállapodnia a még szóban forgó szerződés meghosszabbításáról a budapesti bérletek használhatóságáról az úgynevezett agglomerációs járatokon, ám a Főváros ezt elutasította.
A szintén az Index által megszerzett levelezés szerint pedig
Karácsony és Draskovics Tibor, a Gyurcsány-kormány volt pénzügyminisztere, jelenleg a BKK igazgatósági elnöke fúrta meg a megállapodást.
A Főváros ugyanis december végén kapott egy ajánlatot az Építésügyi és Közlekedési Minisztériumtól a szerződés meghosszabbítására. A levelezésből az olvasható ki, hogy a kormány a 2020 óta változatlan évi 7,4 milliárd forintos hozzájárulást kért a Fővárostól a szolgáltatás biztosításáért, ám jövőre ezt megemelte volna.
A szaktárca december végére egy 8,6 milliárdos ajánlatot tett, amit a Főváros nem fogadott el.
Az ég világon semmit nem csinált
A fejleményekre reagált Wintermantel Zsolt, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője, rámutatva arra, hogy Karácsony Gergelyéknek nyilvánvalóan tisztában kellett lenniük azzal, hogy az együttműködést szabályozó szerződés tavaly december 31-én lejár. A bérlet megszűnéséről szóló hír megjelenésééig azonban
a Főváros az ég világon semmit nem csinált a szerződés meghosszabbítása érdekében.
Wintermantel is emlékeztetett, hogy 2020-ban, ‘21-ben, ‘22-ben és ‘23-ban 7,4 milliárd forintot kellett fizetnie a fővárosnak a MÁV-HÉV és a Volán által nyújtott szolgáltatásokért, de a mostani 1,2 milliárdos többletet (ami 16 százalék) egyszerűen nem fogadták el.