Megnyílnak a Political Capital titkos aktái
Somogyi Zoltánék mintegy húszezer oldalnyi dokumentumot állítottak elő a Nemzetbiztonsági Hivatalnak dolgozva.
A Political Capital munkatársának a sikkasztás miatt börtönbe került Földesi-Szabó László adott át pénzt egy szórakozóhelyen.
szerző: Bácskai Balázs
A Political Capital Nemzetbiztonsági Hivatallal kötött szerződéseinek egy részét szokatlan módon fizették ki: nyilvános helyeken, készpénzben. Az agytröszt és az NBH – az Alkotmányvédelmi Hivatal jogelődje – közötti üzletet forrásaink puszta pénzkifizetésként jellemezték, amelyet számos objektív tény támaszt alá: a közbeszerzéseket az agytrösztre szabták, egyes esetekben a teljesítés előtt fizettek, és aki tiltakozott ez ellen a kémelhárításon belül, azt egyszerűen kirúgták.
Itt a cikksorozatunk második része, itt pedig elérhető az első!
Ezt is ajánljuk a témában
Somogyi Zoltánék mintegy húszezer oldalnyi dokumentumot állítottak elő a Nemzetbiztonsági Hivatalnak dolgozva.
A lényeg röviden:
A Political Capital és az NBH között köttetett szerződések annyira kellemetlenek voltak Somogyi Zoltánék számára, hogy amikor a Magyar Idők részletesebben bemutatta az együttműködés néhány elemét 2016-ban, a Political Capital egy MTI-közleményben igyekezett távolságot tartani a botrányos alapítványtól, amiben tudatták: nem az Egymásért Egy-Másért alapítvány segítségével léptek kapcsolatba az NBH-val. Az ügyről az Országgyűlés Nemzetbiztonsági Bizottsága által készített jelentés azonban ezt a kijelentést nagyrészt zárójelbe teszi.
A jelentés 2010. februári keltezésű, és a bizottság három akkori tagja, Hende Csaba, Bőhm András és Tóth Károly országgyűlési képviselők állítottak össze.
A beszámoló elkészítéséhez a PC-nél keletkezett iratok mellett felhasználták Juhász Gábor polgári nemzetbiztonsági szolgálatokat irányító tárca nélküli miniszter és Balajti László NBH-főigazgató a témában keletkezett korábbi jelentését is. A dokumentumok egyértelműen kimondják, hogy a milliárdos sikkasztásért és csempészésért elítélt Földesi-Szabó László és társai voltak kezdetben a kapcsolattartók az NBH és a PC között.
A Mandiner által megkérdezett, lapunknak név nélkül nyilatkozó
korábbi magas rangú NBH-tisztek a Political Capital-szerződések kapcsán úgy fogalmaztak, hogy csak a pénzkifizetés volt az ügylet lényege.
Ezt támasztja alá, hogy a PC-NBH-kapcsolatról készült jelentések szerint a Somogyiék által előállított tanulmányok, kutatások jellemzően nem jutottak el azokhoz a titkosszolgákhoz, akik a munkájukhoz esetleg fel tudták volna használni ezeket. A „kifizetőhely-teóriát” támasztja alá Földesi-Szabó Lászlónak az ügyben játszott szerepe is, a férfi az Egymásért Egy-Másért Alapítvány vezetője volt. (Teljes nevén: Egymásért Egy-Másért Egészséges és Művelt Emberekért Kiemelkedően Közhasznú Nemzetközi Alapítvány).
Mint az 2010 után kiderült, az alapítvány a legmagasabb rangú titkosszolgák kifizetőhelyeként működött, de
esetenként politikusok is a szervezeten keresztül intézték visszás ügyeiket.
Emlékezetes, hogy Szilvásy György titkosszolgálatokat felügyelő tárca nélküli miniszter mindkét testvére kapott támogatást a szervezettől. Míg Szilvásy István az általa vezetett BM Kórháznak szerzett így forrásokat, addig Szilvásy Péter az alapítvány egyik programjában vett részt.
Mindezek fényében különösen visszás, hogy az NBH-PC kapcsolatáról írt jelentések szerint a Political Capital egy alkalommal a munka elvégzése előtt, teljesítés nélkül, egy nyilvános szórakozóhelyen, készpénzben kapta meg egy szerződésének teljes ellenértékét, több mint 20 millió forintot. A Mandiner birtokában levő birtokában levő iratcsomag részét képezi egy teljesítési igazolás, amely szerint Földesi-Szabó felvette ezt a pénzt az NBH pénztárából és a vele kötött szerződés szerint tovább is adta a Political Capital felé. Az alapítványi vezető a Political Capitaltól egy bizonyos Péterrel tartotta a kapcsolatot – mondta Földesi-Szabó korábban a Pestisrácok.hu-nak adott interjújában.
Az Egymásért és a PC közötti kommunikáció azért nem maradt tartós, mert az alapítvány komoly botrányba keveredett.
Földesi-Szabó 2005 és 2006 között több milliárd forintnyi árut hozott be Magyarországra Ázsiából, amely után nem fizetett adót, mivel azt hazudták, hogy azok adományok, majd értékesítették a javakat. A botrány nem sokkal ezt követően robbant, Földesi-Szabó 2012 novemberében hat évnyi börtönbüntetést kapott, 2015 nyarán kedvezménnyel szabadulhatott.
A három képviselő által jegyzett jelentésben szó esik arról is, hogy Somogyi Zoltán cégeit miként bízta meg az NBH. A szolgálat 2006. december 11-én bocsátotta ki az első ajánlattételi felhívását, amelyre a Political Capital két napra rá nyújtott be ajánlatot, december 22-ére pedig már meg is kötötték az első szerződést. A későbbiekben is jellemző volt, hogy a kiírástól a szerződéskötésig néhány nap, legfeljebb egy hét telt el – összegzik a jelentésben. Hozzáteszik: azt nem lehet megállapítani, hogy az NBH mi alapján választotta rendre a Political Capitalt, amikor számos hasonló profilú cég dolgozott a piacon.
A képviselők beszámolója alapján olyan is előfordult, hogy annak ellenére nyert a PC, hogy az sem volt biztos, alkalmas-e egyáltalán a munkára.
Egy 2008. május 15-én benyújtott ajánlat például nem tartalmazta az ajánlattételi felhívásban meghatározott szakemberek és képzettségük ismertetését. „Ennek ellenére a PC Kft. nyertessé nyilvánítására úgy került sor, hogy az ajánlat elbírálására hivatott bizottság nem intézkedett a hiányosságok pótlása kapcsán. A hivatal tehát úgy lépett szerződéses kapcsolatba a céggel, és a szerződés ellenértékét úgy fizette ki, hogy nem rendelkezett információval a szakmai alkalmasság tekintetében” – olvasható a jelentésben, amelyet annak írói Balajti László NBH-főigazgató beszámolójából emeltek át szó szerint. A dokumentumok szerint a PC számos esetben a vállalt kötelezettségeket hiányosan, a határidő túllépésével teljesítette.
A jelentések alapján olyan eset is előfordult, hogy
a Somogyi Zoltán érdekeltségébe tartozó meghívott cég dolgozta ki a pályázat feltételeket, majd megnyerte a munkát. De olyan gazdasági társaság is nyert, amelynek addig még be sem fejeződött a biztonsági átvilágítása.
A parlamenti képviselők jelentése szerint kezdettől fogva komoly feszültséget okozott az NBH vezetésén belül a szerződések megkötése, ugyanis volt egy olyan szervezeti egység, amely kifejezetten a nyílt forrású hírszerzésre szakosodott. Az ő feladatuk többek között a sajtófigyelés.
Az NBH információs igazgatója a kezdettől ellenezte a PC-szerződéseket, amit Galambos Lajos főigazgató nem nézett jó szemmel, ezért a tisztet kirúgták, 2007. február elsejétől pedig az a gazdasági igazgató vette át a helyét az NBH-n belül, aki a hivatal részéről korábban aláírta a PC és az NBH között létrejött szerződéseket. 2007. októberében újabb jelzés érkezett, ezúttal a Nemzetbiztonsági Irodától, amely nemcsak a finanszírozás módját – a Földesi-Szabó Lászlón keresztül áramló pénzeket –, hanem a teljes kapcsolatrendszer szükségességét megkérdőjelezte. Laborc Sándor erre reagálva egy látszatvizsgálatot rendelt el, amellyel felülvizsgálták a szerződések szükségességét, hasznosságát, „különös tekintettel a szolgáltatás-ellenszolgáltatás aránytalanságára”, vagyis arra, hogy
meglehetősen drágán dolgozott a Political Capital. Az MSZP-közeli főigazgató által elrendelt vizsgálat eredménye az lett, hogy a kapcsolat „szükséges és hasznos” a PC és az NBH között.
Ehhez képest a Balajti-jelentés megállapította: „Az elemzések, beszámolók több esetben nem jutottak el az érintett szervezeti egységekhez, a kollégák többsége nem is tudott arról, hogy a területen együttműködés van egy külsős céggel.”
Folytatjuk!
Nyitókép: Somogyi Zoltán 2010-ben. Fotó: AFP/Kisbenedek Attila