S az alig csak 75. évét betöltött Izrael »távolisága«? 13 Nobel díj – van közte irodalmi is – azért csak jelez valamit. (Ha ebből hármat Oslóban is adtak át – Menahem Beginnek, Jichák Rabinak, és Simon Peresnek –, noha ezek a kitüntetések is ellentmondanak a pesti véleménymondók narratívájának.) S akkor nem beszéltünk a start up népről, s a legfontosabb találmányok és innovációk 200-as listáján elfoglalt helyről. (Gadó: »Az sem hagyható figyelmen kívül, hogy a háború, amint az elmúlt hetekben tapasztaltuk, ösztönzően hat az Egyesült Államokban, és Európa nyugati felén álló, magukat jogvédő palesztin barátnak definiáló értelmiségre. Az IVE törekvése a Hamasz felszámolására megkönnyíti számukra, hogy egyfajta érzelmi függönyt engedjenek le az október 7-i öldöklés és annak véres utóélete közé.«)
Vajon Amos Oz, A.B. Jehosua, David Grossmann munkássága értékén, befogadásán – mindhármuktól bőven lehet olvasni nagyon sok nyelven, s közte magyarul is – mit változtat, hogy mind Izrael társadalma, s demokratikusan megválasztott, s most az ellenzék erőit is bevonó kormányzata megpróbálja a túszokat kiszabadítani. Már csak azért is, mert a »nyugati kultúra” intézményesített letéteményesei – élükön az ENSZ-el, vagy a Vörös Kereszttel, sőt ugyanilyen színű Félholddal egyetemben nem tudnak, vagy nem akarnak másfél hónapja semmi hírhez jutni, hogy a 240 túsz legifjabbika, a 10 hónapos kisfiú, vajon életben van-e? S, ha igen: milyen tapasztalatokat, traumákat szerez későbbi életére? A fent említett írók műveinek értéke nemhogy csorbulna, hanem éppen ellenkezőleg új mondanivalóval telik meg a véres október 7. fénytörésében. A dráma, ami most zajlik Izraelben és határain, csak megerősíti ezt az irodalmat, s az iránta való érdeklődést, amely azt ábrázolja, hogy milyen – szerkezetű, múltú, dinamikájú – társadalmat ért ez a holokauszt tapasztalatot ismétlő fenyegetés? S még inkább azok a művek iránt fordulhatna a figyelem, amelyek majd ezt a háborút dolgozzák fel traumaoldásul. (Az Arutz 12 izraeli televízió nézőjeként érzékelhetem, a minden nap nyújtott 10-15 perces felkavaró, de feszültség-terápiás filmszociográfiák megelőlegezik ezt a remélhetőleg bekövetkező folyamatot. Hiszen, ahogy a mi Kertész Imrénk fogalmazta meg – itt nem pontosan idézem – a holokauszttal csak egy tennivaló lehet: azt a kultúrába oldani-emelni. Persze ez nem a Tik-Tok kultúrája – amely a maga schlagwortos »problémakezelésében«, ahogy hírlik, velejéig antiszemita.
Az igaz irodalomnak (humánumnak) – a Biblia könyvei tették le az alapvetését – nem az »áldozatok és áldozatok« kicsinyes – és ami fontosabb: sehova el nem vezető, jogásziaskodó számolgatásával kellene bíbelődnie, hanem az embert az állattól elválasztó törvények betartását illene vizsgálnia. (By the way, Gázától egy napos autóstoppnyi útra – én azzal tettem meg – hozták le egy hegycsúcsról ama tekercset.) Ha a 10 hónapos kisfiú elrablása és sorsa e törvényekkel ellenkezik, akkor semmi és senki nem legitimálható, aki élete megmentését akadályozza. Vagy: az ő életére vonatkozó törvények betartását nem kéri számon. (A minapi közvélemény kutatások szerint palesztin nép 76 %-ban azonosul a Hamasszal és fekete október 7-i tettével. Még minapibb sokk-hír: az elhíresült Sifa kórház kamerái nemcsak azt rögzítették, hogy október 7-én elrabolt túszokat kínoztak ott a Hamasz fegyveresei, hanem ezt orvosok és műtősök asszisztenciájával tették – vajon milyen orvosi eskü kötelezte őket mindennek az eltűrésére, s e tények elhallgatására? Ez évben elmarad a Betlehemi karácsony az október 7-i vérengzés iránti szolidaritás jegyében. A város lakóinak hajdan a 80%-a tartozott valamely keresztény egyházhoz, mióta a Palesztin Állam fennhatósága alatt áll, csak egyötöde.)
Le lehet írni a nyilvános értelmiségi térben – szerintem magánlevélben sem – ilyen hetykén primitív mondatot? »Az elmúlt évek a Gázai övezet számára nem voltak könnyűek.« (A Török Szultánságtól a Brit Birodalomhoz – Mandátumhoz – átkerült arab lakossága, vagy jelentős részük – ekkor még nem palesztinok – soha nem fogadta el a zsidók jelenlétét a térségben. Amint leesett a tantusz, hogy az akkor még fegyvertelen, többnyire kétkezi munkával, mezőgazdasággal foglalkozó zsidó telepesek esetleg huzamosabb ideig vetnék meg itt a lábukat – a gazdag arab földbirtokosoktól megvásárolt földeken – nekiláttak a mostanihoz hasonló rituáléra pogromozni. 1929-ben Hebronban kezdtek hozzá, annak a Haj Amin al-Husseini jeruzsálemi főmuftinak a kezdeményezésére, aki később 1941-ben Hitlerrel és a náci felső vezetéssel személyesen is találkozva – Berlinben, 1941-ben – a zsidók kiirtását tervezte el az arab országokban náci mintára. A mufti 1972-ig élt és jelentős szerepet vitt a szélsőséges iszlám terrorszervezetek megalapításában, akiknek a munkájával napról napra szembesülünk a patológusok és régészek közreműködésével azonosított elszenesedett maradványok azonosításai során. Jómagam személyesen hallottam Gázában, Jasszer Arafat ünnepélyes bevonulása alkalmából 1994-ben, egy lelkes arab fiatalember tolmácsolta nekem a Fatah alapító lelkes beszédét, hogy a következő lépés, Haifa és Jeruzsálem hasonló ünnepélyes alkalma lesz.
Még a zárójelben maradva: ez a gyászos 1929 döbbentette rá a zsidó földműveseket, hogy nem csak a kapát, és ásót, de fegyvert is forgatniuk kell – és ekkor alakultak meg az önvédelmi csoportok, amiből a Cahal, a jelenlegi izraeli hadsereg kifejlődött, s amely most – alapításának szellemében – a 10 hónapos kisfiú kiszabadításán fáradozik, mivel ezt – ez azért nem megdöbbentő? – rajtuk kívül senki nem próbálja meg.)