Épp négy évvel ezelőtt, 2019. október 13-án nyerte meg Tarlós Istvánnal szemben a főpolgármester-választást Karácsony Gergely. Ennek apropóján a Mandiner az évfordulót az egykori ígéretekkel való szembesítéssel és értékeléssel „ünnepli”.
*
A Magyar Autóklub igen régóta vesz részt különböző közlekedéspolitikai, -szervezési egyeztetéseken, fővárosi kérdésekben is, lévén, hogy az ország legnagyobb civil szervezeteként képviseljük az autósok érdekeit – hívta fel olvasóink figyelmét Sipka Gábor, a Magyar Autóklub főtitkárhelyettese. Sipka Gábort a fővárosi forgalom, korlátozások, illetve a légszennyezettség alakulása kapcsán kérdeztük.
„Igyekszünk a lehető legélhetőbb, legértelmesebb megoldásokat megtalálni, hogy ne olyan kialakítások, átalakítások, városszervezések történjenek, amelyek megnehezítik nem csupán az autósok, de általában a várost használók életét is.” Érdeklődésünkre Sipka Gábor kifejtette, évek óta komoly egyeztetéseik, olykor vitáik vannak a fővárossal; az már más kérdés, mennyire kiegyensúlyozottak ezek a fórumok.
„A városvezetés a gyalogosok és a kerékpárosok felé tolta a hangsúlyt, valamint tendenciává vált az autósközlekedés visszaszorítása.”
De, mint mondta – utalva az elmúlt négy év közlekedésszervezési döntéseire –, a kizárólag a biciklistákra, a közösségi közlekedést használókra alapozó stratégia nem működhet Budapesten. „A fővárosi közlekedés egy közös tevékenység. Nem lehet az egyik irányt a másikkal szemben preferálni, így tervezni, pláne nem végrehajtani.”
Az autóklub főtitkárhelyettese az Üllői, a Váci úti pollerezés nyomán emlékeztetett, a kerékpársáv fizikai elválasztásáról velük, de például a fuvarozók érdekvédelmi szervezetével sem egyeztetett a főváros. „S bár megfogalmaztuk az ellenvéleményünket, úgy tűnik, nem ért el sok hatást” – mondta. Egyébiránt látják, hogy ezek az intézkedések már jelentős torlódást, forgalmi gondokat okoznak Budapest útjain, növelve az amúgy sem túl jó légszennyezettségi adatokat, tette hozzá. „A dugóban álló autó nyilvánvalóan nem javítja a levegőminőséget.”