Ha Jézus a Krisztus, vagyis Isten Fia, Aki „egy az Atyával” (Jn 10:30), akkor az Isten által meghatározott Törvénnyel is egyetért. Ha a Törvény a homoszexualitást bűnnek nevezi, Jézus is annak tartja. Ahogy fentebb láttuk, a Törvény sok „utálatos bűnt” sorol fel, Jézus ezek közül valamit konkrétan megemlít (például a házasságtörést), valamit pedig nem (például a vérfertőzést vagy az állatokkal való közösülést, ...stb.) – ebből azonban nem következik, hogy ezen bűnöket nem ítélte el. A homoszexualitás ott szerepel a Törvény (Tóra) taxatív bűnlistáján, ezért
nehezen lehet arra következtetni, hogy Jézus minden más bűnt elítél, amit Isten elítél, csak éppen a homoszexuális életmódot nem.
Ezt támasztja alá a történelmi-szociológiai környezet is: Jézus korában a judaizmus minden ága tiltotta a homoszexualitást, éppen a Törvény előírásaira támaszkodva.
Jézus a szexualitás terén is a Törvény igazságait erősítette meg. Amikor a farizeus felekezetből néhány írásmagyarázó a válás lehetőségeiről kérdezte, Jézus jelezte, hogy a Törvény érvényben van: egy férfi és egy nő egyesülése a házasság, és „amit azért az Isten egybeszerkesztett, ember el ne válassza” (Mt 19:6), sőt, a Hegyi beszédben a szexuális viszonyulások kérdésében sajátosan még szigorított is a mózesi értelmezésen: nemcsak az követ el házasságtörést, aki az aktust megteszi, hanem az is, aki a házasságtörés vágyával néz rá egy másik ember feleségére (Mt 5:27-28).
Még tovább menve, Jézus elmondja azt is, milyen vágyak, indulatok teszik tisztátalanná az embert. „Ami az emberből jő ki, az fertőzteti meg az embert. Mert onnan belülről, az emberek szívéből származnak a gonosz gondolatok, házasságtörések, paráznaságok, gyilkosságok...” (Mk 7:20-21) – a szövegrészben szereplő „paráznaságok” kifejezés helyén a görögben a „porneiai” szó áll, amely többes számban mindenféle szexuális erkölcstelenséget jelent – nehéz elképzelni, hogy Jézus egy ilyen összegző kifejezésbe nem értette bele a homoszexualitást is, hasonlatosan ahhoz, ahogy a Törvény összegző felsorolásában is ott szerepel.
Figyelmeztető passzusok az Újszövetségben
Jézus ebbéli meggyőződésére vonatkozóan vannak a fentieknél konkrétabb bizonyító igerészek is:
a fentebb említett „porneia” kifejezés (magyarázó szótárak szerint a szó jelentése: „feladni a szexuális tisztaságot”)
szerepel például a Róm 1-ben vagy az 1Kor 6-ban is, amely fejezetekben egyes igerészek egyértelműen, explicite a homoszexuális bűnökről szólnak.
„Az asszonyok felcserélték a férfiakkal való természetes szexuális kapcsolatot más nőkkel való természetellenes szexuális kapcsolatra. Hasonlóképpen a férfiak is elhagyták az asszonyokkal való természetes szexuális kapcsolatot, és más férfiakat kívántak meg égető vágyakozással. Így azután a homoszexuális férfiak egymással követtek el szégyenletes dolgokat. Ezek az emberek a saját testükben kapták meg a büntetést, amit ezzel a természetellenes életmóddal megérdemeltek.” (Róm 1:26-27 – Egyszerű fordítás) – ezek elég világos szavak.
Pál apostol a homoszexualitás okáról és mibenlétéről is említést tesz a fejezetben.
Szerinte a probléma két szintű: a szellemi síkon sok ember felcserélte Isten tiszteletét bálványok, teremtmények tiszteletére, ezért Isten hagyta, hogy az értelmük és a szívük „elsötétüljön”, a gonosz vágyaik pedig felerősödjenek; itt lép be a testi szint, ahol ezen emberek egy része a szexuális kívánságok kiélésében a homoszexuális kalandok területére merészkedett – vagyis
Pál apostol szerint a Teremtő iránti tiszteletlenségből fakad a teremtett világban lévő rend iránti tiszteletlenség,
a görög eredeti magyarra „természetellenesnek” fordított kifejezése is erre a viszonyulásra utal.
„Avagy nem tudjátok-é, hogy igazságtalanok nem örökölhetik Istennek országát? Ne tévelyegjetek; se paráznák, se bálványimádók, se házasságtörők, se pulyák, se férfiszeplősítők...” (1 Kor 6:9) – ezek még keményebb szavak, ugyanis megmutatják ezen tevékenységek valódi súlyát, pontosabban tétjét: az ilyen életmódot folytatók Pál (illetve az őt ihlető Szent Lélek) szerint kizárják magukat Isten országából. Károli Gáspár régies szavai két homoszexuális szerepre utalnak: a „pulya” kifejezés eredetije görögül a „malakoi”, ami egy nőies férfit, konkrétan a homoszexuális kapcsolatban a női szerepet betöltő férfit, míg a „férfiszeplősítő” szó görögül az „arsenokoitai”, ami a férfi szerepet vivő meleg partnert jelenti.
A gender teológia ezen igerészeket is megpróbálja úgy beállítani, mintha Istennek nem a nemi orientációval lenne fenntartása,
csupán az igében megnevezett két helytelen viszonyulással, a meleg prostitúcióval, illetve az erőszakos homoszexuális viszonnyal, vagyis a szeretetben elkötelezett homoszexuális kapcsolatokkal nem.
Az 1Tim 1:9-10-ben Pál azokat a bűnöket sorolja fel, amelyeket azok az emberek követnek el, akik a Törvényt „semmibe veszik”; itt is szerepel két, fentebb már említett kifejezés, a „pornois” (szexuálisan erkölcstelenek) és az „arsenokoitais” (homoszexuálisok) szó. De hogy ne csak Pált idézzük, Péter apostol is ír egy utalást a témában: „Isten kimentette Szodomából Lótot, akit elfogadott. Lót jó ember volt, és szenvedett a körülötte élő istentelen emberek gonoszsága miatt.” (2 Pét 2:7) – fentebb már írtunk arról, hogy Szodoma belső feszültségét a helyi férfiak homoszexuális életmódja okozta, a Péter által használt görög kifejezés pedig úgy szól:
Lót a polgártársainak „törvénytelen érzéki életvitele” miatt gyötrődött – vagyis Péter apostol is a Törvény által elítélt életmódnak nevezi a homoszexualitást.
Végezetül még egy újszövetségi idézet, egy újabb apostoltól, ezúttal Jakabtól. A keresztény vezetők jeruzsálemi gyűlésükön abban egyeztek meg, hogy a nem zsidó háttérből érkező keresztények számára a Törvény parancsaiból csupán négy megtartását írják elő kötelező jelleggel: „...mondjuk meg, hogy ne egyenek olyan ételt, amit a bálványoknak ajánlottak fel, ne kövessenek el semmilyen szexuális bűnt, ne egyenek megfulladt állatok húsából készült ételt, se olyan húst, amiben benne maradt a vér.” (ApCsel 15:20) – a harmadik kifejezésnél is a „porneia” szó szerepel, amelyről már megállapítottuk, hogy a korban tapasztalt összes szexuális erkölcstelenséget beleértették, a Törvény felsorolása alapján a homoszexualitást is; vagyis összefoglalóan megállapíthatjuk:
az apostolok egységben egymással arra kérték Krisztus követőit, hogy keresztényként ne éljenek homoszexuális életet.
Szabadosok és törvénykezők
Az igeversek áttekintése után végezetül egy zárógondolat. A témában kialakult vitában két szélsőséges keresztény álláspont figyelhető meg, amelyek a fenti bibliai elvek ismeretében valójában nem is krisztusi nézetek.
Az egyik az elnéző szemlélet, amely a szeretet nevében a homoszexuális emberek és a homoszexuális életmód elfogadására szólít fel. Minden ember szabad, és azt tesz, amit akar – eddig keresztényi a megközelítés, de van egy fontos elv, amelyet kifelejt: a keresztények már nem a saját, hanem Krisztus mércéje szerint élnek, Jézus pedig nem törölte el a Törvényt, az erkölcsi, így a szexuális életre vonatkozó isteni sztenderdek nem változnak sem az idővel, sem a korszellemmel.
A másik a törvénykező szemlélet, amely az igazság nevében elítéli a homoszexuális életvitelt és vele a homoszexuális embereket is. Van objektív isteni elvárásrendszer, és ez bűnnek („hamartia” = céltévesztés) nevezi a homoszexualitást – eddig keresztényi a megközelítés, de itt is van egy fontos elv, amelyet az ítélkezők elfelejtenek: Jézus nemcsak megítélte a bűnt, de egyúttal annyira fontosnak tartotta a bűnösök megmentését, hogy saját életét adta értük.
Jézus tehát nem menne el a Pride-ra, ahogy nem bulizott Heródessel sem, viszont leülne beszélgetni az evangéliumra nyitott melegekkel, ahogy együtt vacsorázott vámszedőkkel és prostituáltakkal.
Elítélte a bűnt (amely a kereszten Őt is megölte), de szerette a bűnösöket (akiket megmentett a kereszten).
--
Nyitókép: Pillanatkép egy LMBTQ-felvonulásról a lengyelországi Krakkóban 2018. május 19-én (forrás: Beata Zawrzel / NurPhoto via AFP)