Tegyük szívünkre a kezünket: gimnazistaként sokunk nagyon sok mindent adott volna azért, ha egy órával később kezdődött volna az oktatás. A napokban újból feléledtek azok a szóbeszédek, mi lenne, ha a legtöbb munkahelynél alkalmazott munkarendhez igazodva az oktatás is 9-kor kezdődne.
Jogi akadálya nincsen, hogy a mostani, reggel nyolcas kezdést egy órával eltolják
hiszen hazánkban az első óra kezdő időpontját nem határozza meg jogszabály.
A napokban ismertette a Magyar Alvás Szövetség és a Szinapszis Egészségkutató közös kutatását, mely szerint az elmúlt években romlottak az alvási mutatók a fiatalok körében. Azt írták, hogy az általános- és középiskolai tanulók körében is kimutatható, hogy egyre kevesebbet alszanak a diákok, ám nem csak annak mennyisége, hanem minősége is romlott.
A tanulmányuk szerint ezt mindenképp figyelembe kell venni az életmódjuk és napirendjük alakításánál, máskülönben lelki és testi fejlődésükben visszafordíthatatlan folyamatok indulhatnak el. A két szervezet szerint az lenne a célravezető, ha az iskolakezdés kilencre tolódna.
A Pénzcentrum által készített 5559 főn alapuló, nem reprezentatív kutatás szerint a felnőttek nagy részének nem tetszik a későbbi iskolakezdés a gyerekek nagy bánatára.
A belügyi tárca sem erőlteti
Megkerestük a Belügyminisztériumot az üggyel kapcsolatban, mi az álláspontjuk, a Mandinernek küldött válaszukban a tárca közölte, hogy az első tanítási óra kezdetének időpontjára vonatkozó hatályos szabályozást a tárcának továbbra sem áll szándékában megváltoztatni.
Azt – célszerűen az iskolaszék, ennek hiányában az iskolai szülői szervezet, közösség és az iskolai diákönkormányzat véleményének kikérésével, a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet keretei között – a nevelési-oktatási intézmények önállóan határozzák meg – közölte lapunkkal a tárca sajtóosztálya.
Köztes megoldás?
Az év elején a Frontiers in Neuroscience tudományos folyóiratban megjelent – melyet a Guardian szemlézett – tanulmány egy köztes megoldást javasol, miszerint a téli hónapokban kéne csak kilenckor kezdeni az oktatást, a többi időszakban maradhat az eddig megszokott.