Az elmúlt negyven évben egyáltalán nem volt ritka, hogy jobboldali körökben a Gramsci-féle kulturális hegemónia megteremtését tartsák célnak. elég csak Alain de Benoist-t, a francia új jobboldal fő teoretikusát említeni. Lehet, hogy Magyarországon megütközést vált ki a marxista Gramsci hegemóniaelméletére hivatkozni, de valójában ez az újjobboldali gondolkodás alapja, csak ott metapolitikának hívják. A miniszterelnök ezt részletező kijelentése azért is különleges, mert ő ettől a gondolatiskolától függetlenül, saját maga jutott el ide. Ez roppant szellemes, eredeti és stratégikus.
Nem találja ellentmondásosnak, hogy a magyar jobboldali-konzervatív közösség egy marxista-kommunista gondolkodó szellemi vívmányaira épít politikai stratégiát, miközben a mai napig harcos antikommunista retorikát folytat, és rendszeresen lekommunistázza a politikai ellenfeleit?
A politikai praxist és a teoretikus munkát szét kell választani. Antonio Gramsci kétségtelenül a legeredetibb nyugati marxista gondolkodó, mégpedig azért, mert túllép a marxista gondolkodáson. Fiatal korában az olasz idealizmushoz vonzódott, utána valóban ortodox marxista, sőt vezető pártmunkás lett, de a börtönben meghaladta a marxizmus kereteit. Engels mondta Marx munkásságáról, hogy »a feje tetejéről a talpára állította Hegelt«. Nos, Gramsci pedig a talpáról a feje tetejére állította Marxot, aki a gazdasági alapnak adott elsőbbséget, és azt mondta, hogy minden, ami felette van, a »fölépítmény«, azaz a kulturális, a társadalmi, illetve a szociális viszonyok csak függvényei a metariális alapnak. Gramsci ezt fordította meg, ő azt mondta, hogy az alap és a felépítmény kölcsönösen hatnak egymásra, sőt a kulturális komplexum fontosabb, mint a gazdasági alrendszer. Ezzel a felismeréssel nemcsak az egész marxizmust, hanem a polgári filozófiát is meghaladta, és előre látta korunkat, amikor is a kognitív viszonyok összessége határozza meg az egész életet: a nyelv, a közkultúra, az identitás elemei.”
Nyitókép: Földházi Árpád, Mandiner