Azt mondják, ők nem kollaborálnak, hanem használják a köztévét.
Csakhogy nem ők használják a köztévét, hanem a köztévé használja őket. Akkor használnák ők a köztévét, ha annak a stúdiójában előadnák a maguk rendszerkritikáját. Csakhogy nem ezt teszik. Látszani akarnak, és beérik ezzel. Egy reklámfelületet látnak a köztévében, úgyhogy ebben a helyzetben a hatalom támaszaiként funkcionálnak. Ez ugye nem ugyanaz, mint amikor valaki bemegy a köztévébe, ott konfrontálja a hatalmat, és megkeseríti a szerkesztőnek azt a döntését, hogy behívta őt. És ha legközelebb is hívják, akkor legközelebb is bemegy, és legközelebb is mindent elkövet, hogy többé ne hívják, de ha újra hívják, újra bemegy – mert esze ágában nincs reklámfelületté válni, ő üzenetté, harsonává akar válni. Az az ellenzéki politikus, aki bemegy, és kiszolgálja a nemzeti radikális kurzus szellemét, nem akar harsonává válni, nincs üzenete, csak látszani akar, mint egy reklámfelirat. Még rosszabb a helyzet azokkal, akik még csak nem is az újraválasztásukért kaparó politikusok, hanem véleményemberek. Nekik miért muszáj bemenniük a köztévébe, és ott közösen viháncolni a fizetett hazudozókkal?
Sokszor kritikusak ők is.
Igen, de mindig csak annyira, hogy a meghívásuk mérlege pozitív legyen.
Szerinted téged hívnak majd legközelebb Tusnádfürdőre?
Nem tudom, de készen állok újra elmenni. Most már ha hívnak, azzal is kommunikálnak valamit, és ha nem hívnak, azzal is. Ha hívnak, azzal erőt kommunikálnak. Azt, hogy ők ezt simán megtehetik. Nekik ez egy extrém sport. Bizonyos értelemben a Puzsér egy sísánc, amin ők lesiklanak. A sísáncon az ember össze is törheti magát. De akkor mi van? Az egész sípálya az övék, ők gyártják a sílécet is. Övék a hegy, amiről lesiklanak. Meghívnak oda? Megtehetik. Nekik ez belefér. Ha nem hívnak, azzal meg értelemszerűen azt kommunikálják, hogy nem akarnak lesiklani a sáncon, inkább forraltboroznak a síbüfé finom akólmelegében. Persze tudni kell, hogy a rendszer nem úgy működik, hogy fentről valamit leüzennek, és azt lent végrehajtják, hanem az elvárás fent rezeg a levegőben, mint Demoklész kardja. Ennek megfelelően odalent mindenki iparkodik – és pontosan ez a cél. Lent jól tudják, hogy merre van az irány, de azt nem tudják, hogy mennyit kell arra menni. Két kilométert? Vagy húszat? Ezt nem tudja senki, ezért aki csak két kilométert megy, annak a menetteljesítményét lehet, hogy keveselni fogja a hatalom. Lent mindenki szorong. Ezért a legtöbb rendszerszolga mindjárt megy negyvenkettőt, mert az már egy teljes maraton, az nyilván elég. Mindenki be akarja magát biztosítani, ezért a rendszernek szinte valamennyi kliense őrjöngő túlteljesítésben bizonyít a vezérnek. Mindenki figyeli Orbánt, hogy mit mond, és azt alkalmazza magára sokszor a szóhasználatig menően. A rendszer kultúrpolitikája ettől ilyen rákosista. Erre sajnos nincsen jobb szó. Magyarországon a hatalomnak a társadalomhoz fűződő viszonyában kádárizmus, de a kultúrpolitikában mélységes rákosizmus érvényesül.
Ha tényleg így van, akkor érthető azoknak a csalódása, akiket zavar Péterfy Bori vagy a Quimby fellépése Tusványoson. Vagy az, hogy Molnár Áron szerepel egy kurzusfilmben, miközben élharcosa az oktatási demonstrációknak.
Én ebben a tekintetben nagyon toleráns vagyok. Eszembe nem jutna számonkérni Péterfy Borit azért, mert elment Tusnádfürdőre szerepelni. Mindenki jól ismeri az ő politikai álláspontját. Senki nem gondolja azt, hogy azért, mert ott fellép, kormánypárti lenne. Ugyanígy a Quimby: amikor Tusnádon színpadra léptek, a dobszerkójukon kint volt az oktatási tüntetések szimbóluma, az a körbe zárt felkiáltójel, amit Horgas Péter látványtervező és Molnár Áron alkottak meg azzal, hogy az Indesit-logót megfordították. A Quimby tagjai ezen a dobszerkón elég jól kommunikálni tudták a maguk politikai állásfoglalását. Aztán lenyomták a dalaikat, ahogy bárhol máshol is.
A tavalyi választás után sokan mondták, hogy meg kell érteni a fideszes választókat, ahhoz pedig oda kell menni hozzájuk, és beszélgetni kell velük. Erről van szó?
Nem megérteni, hanem érteni kell a fideszes választókat. Érteni azt, ami a huszadik század történetéből, elsősorban a kádárizmus szelleméből levonható, és megmagyarázza, hogy ma a magyar társadalom miért alkuszik meg az évtizedekre berendezkedő hatalommal. Aki nem érti ezt, az képtelen lesz arra, hogy az Orbán-rendszer ellenmérgét megfőzze. Sokan az ellenzékre mutogatnak, hogy az milyen alkalmatlan, de elfelejtkeznek arról, hogy Orbán Viktor már messzire űzött a politikától mindenkit, akitől egy kicsit is tartott, és csak azokat őrizte meg a maga ellenzékének, akikkel kapcsolatban nincs rossz érzése, mert egytől egyig inkompetensek, és leginkább Gyurcsány Ferenc módjára politizálnak. Érteni, hogy miért uralkodik ilyen stabilan ez a hatalom a Kárpát-medencében, nagyon mást jelent, mint megérteni a hatalmat, elsajátítani a szóhasználatát, a gondolkodási mintázatát, a logikáját – ez az utóbbi az, amitől a mai Magyarországon valaki fontosnak, érvényesnek és képviseletben részesültnek érezheti magát. Meg a liberálisok iránti sértettségtől. Nekem bőven volna okom a sértettségre a liberális kurzussal szemben, hiszen nyolc éven át úgy nyomtak el, mint a csikket, még a Tejútrendszerből is ki voltam rekesztve. Csskhogy ha valaki a mai Magyarországon meg van sértődve a liberálisokra, az többet fejez ki önmagánál. Az azt jelzi, hogy rendes magyar ember, aki Orbán Viktorral szinoptikus – még akkor is, ha nem tagja a klientúrájának, mert a sérelmei közösek Orbán Viktorral. Ez a közös sérelem a hazai meg a nemzetközi liberális kurzus gyűlöletében reprezentálódik. Ma, amikor a liberális kurzus iránti sértettség államilag diktált ideológia, ez a sértettség többé nem egy személyes érzet, hanem abban az államhoz, a hatalomhoz való viszony fejeződik ki.