A magyar oktatás múltjáról, jelenéről, jövőjéről ütköztette álláspontját a Belügyminisztérium köznevelési államtitkára és az MSZP oktatáspolitikusa. A beszélgetés moderátora Constantinovits Milán, az MCC szakmai főigazgató-helyettese volt.
Mit ért el a magyar oktatás az elmúlt tíz évben?
Maruzsa Zoltán az elmúlt évtized oktatáspolitikai vívmányai között említette a 2015-től kötelező óvodáztatást, az önkormányzati általános iskolák állami fenntartásba vételét, a gimnáziumok további erősödését, valamint a szakképzés átalakítását, amely az ipari-gazdasági célok szolgálatába állította ezt az ágazatot.
Lezajlott emellett a felsőoktatás konszolidációja, majd a modellváltással az ágazat új dimenziója köszöntött be – mondta a köznevelési államtitkár. Nem egyengyerekben, egyeniskolában gondolkozunk, igenis
sokszínű, nem pedig uniformizált a magyar oktatás
– jelentette ki az államtitkár, aki úgy látja, a magyar oktatásból kikerült fiatalok megállják a helyüket a munkaerőpiacon.
A tankerületi fenntartás szerinte megoldás arra, hogy a különböző települések különböző iskolái között csökkenjenek azok a különbségek, amelyek 2010 előtt kialakultak.
Kunhalmi: Orbánt nem érdekli szakmailag az oktatás
Kunhalmi Ágnes, az MSZP társelnöke ezzel szemben úgy értékelt: 2010 óta a magyar oktatás rendszerét nem a szakma határozza meg, az ágazat politikai meghatározottságúvá vált. Szerinte Orbán Viktor miniszterelnököt nem igazán érdekli szakmailag az oktatás, egy fontos neki, hogy ez a terület is a nemzeti együttműködés rendszerét szolgálja.
A szocialista politikus az államtitkárral szemben úgy vélte, egyáltalán nem sokszínű az oktatás, ezzel ellenkezőleg, túlközpontosított: az oktatást az egyentanterv, egyenintézmény, egyentakönyvek világa jellemzi. „Átesett a ló túloldalára a Fidesz, és egy olyan merev struktúrát hozott létre, amely képtelen az alkalmazkodásra”, ráadásul színvonal-emelkedést sem látni, „beállt a rendszer egy nagyon alacsonyan teljesítő szintre” – bírálta az összes önkormányzati iskola államosítását.
Az átalakítások az elmúlt tíz évben nem eredményt hoztak, hanem letagadhatatlan romlást
– fogalmazott Kunhalmi, hozzátéve, hogy GDP-arányosan ma sokkal kevesebbet költ a kabinet oktatásra, mint az utolsó szocialista kormányok.