Az árfolyam is nehezített a helyzeten, de már közel az árcsökkenés
Az euró-forint árfolyam sem igazán könnyítette meg a használtautó-vásárlók helyzetét, hiszen néhány hónappal ezelőtt még 400 forint fölött mozgott az euró árfolyama, így a gépjárműimportot is ilyen tarifán voltak kénytelenek bonyolítani a kereskedők, ami megmutatkozott természetesen az árakban is. „Mostanra azonban már normalizálódott a helyzet valamelyest” – jelezte a szakember, utalva az elmúlt napokban-hetekben 370 forint körül stabilizálódó euró-forint árfolyamra. Az szintén nem segítette a tranzakciókat, hogy rendkívüli módon megemelkedtek a hitelkamatok. „Egy éve még gond nélkül tudtunk 8-10 százalékos thm-mel használt autót finanszírozni, most már egy idősebb járműnél ez a 20 százalék fölötti tartományban van” – mutatott rá a Magyar Gépjárműkereskedők Országos Egyesületének az elnöke.
Helyzetjelentése szerint a használtautó-piacon tehát egyelőre csökken az értékesítések száma, az érdeklődők ugyanis kivárnak. Úgy kalkulál azonban, hogyha a mostani 370-es euró-forint kurzus tartóssá válik, és Nyugat-Európában sem emelkednek tovább a használtautó-árak – amire jó esély van, mert a járműipar kiheverni látszik az előző évek sokkját, megszűnőben van az újautó-hiány, így több használt kocsi kerülhet majd a piacra –, akkor néhány százalékos csökkenés mindenképpen reális a hazai használtautó-árakban az év második felében.
Magas a magyar járműállomány átlagéletkora
Fojt Attila arról ugyancsak beszélt lapunknak, hogy nemcsak Magyarországon, hanem a nyugati országokban is jelentősen emelkedett az előző évtizedben a járműpark átlagéletkora. „2008–2010 környékén egy nyugat-európai 5-6 évente lecserélte az autóját egy újra, az átlagéletkor pedig 6-8 év körül mozgott. Most ez az utóbbi érték 12 év. Nálunk 2010 magasságában 11,5-12 év volt az autók átlagéletkora, napjainkban 15. Látható tehát, hogy egyre öregebb járművek róják az utakat, ami környezetvédelmileg sem igazán kívánatos” – fejtette ki a szakember.
Szerinte a magyarországi autó-átlagéletkoron a behozott kocsikra vonatkozó szankciókkal nem lehet javítani, már csak az áruk szabad mozgására vonatkozó uniós alapelv miatt sem. Ezért úgy látja,