Milyen szabályok vonatkoznak a Magyarországon közlekedő ukrán autókra – nekik is kell műszakira vinni a kocsit?
Az időszakos vizsgálati kötelezettséget az az ország határozza meg, amelyik a járművet forgalomba helyezi.
Tavaly óta folyamatosan esik a használt autók iránti kereslet, de a szakma szerint közel a trendforduló, rövidesen ugyanis megállhat az árak emelkedése, és normalizálódhat a piac működése.
„Több mint egy éve zajlik már az orosz–ukrán háború, amelynek minden negatív hatása begyűrűzik a gazdaságba, így az új- és a használtautó-piacra is. Az ágazat az előző év vége felé komolyan behúzta a féket, a használtautó-behozatal csökkenése és a kereslet visszaesése pedig azóta is tart” – nyilatkozta a Mandinernek a Magyar Gépjárműkereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke. Fojt Attilát arról kérdeztük, mikor következhet be fordulat a piacon, és milyen tényezőkre van ehhez szükség.
Magyarországon éves szinten körülbelül 800 ezer használtautó-adásvétel zajlik le. A külföldről behozott használt kocsik ennek az értékesítési volumennek nagyjából mindössze a 15-20 százalékát teszik ki, a domináns piaci ár mégis alapvetően a nyugatról behozott járművekéhez igazodik. Tavaly például 126 ezer használt autó érkezett Magyarországra – kevesebb a korábban megszokottnál –, 98 százalékban az Európai Unió tagállamaiból, jellemzően Németországból, Olaszországból, Franciaországból és Ausztriából – részletezte az MGOE elnöke.
Ismert, hogy a járvány miatt megszakadt-akadozott ellátási láncok, majd a háború okozta gazdasági nehézségek miatt az új autók ára és előállításának ideje jelentősen megnőtt. Ezt a sokszor nem is hónapokban, hanem évben mérhető várakozási időt sokan nem voltak hajlandók kivárni – ahogyan a borsos összegek is egyre nehezebben voltak előteremthetők –, ezért
„Ez a jelenség persze begyűrűzött a magyar piacra is, ahol – mint említettem – a nyugatról behozott használt autók ára jelenti a zsinórmértéket” – magyarázta Fojt Attila.
Az euró-forint árfolyam sem igazán könnyítette meg a használtautó-vásárlók helyzetét, hiszen néhány hónappal ezelőtt még 400 forint fölött mozgott az euró árfolyama, így a gépjárműimportot is ilyen tarifán voltak kénytelenek bonyolítani a kereskedők, ami megmutatkozott természetesen az árakban is. „Mostanra azonban már normalizálódott a helyzet valamelyest” – jelezte a szakember, utalva az elmúlt napokban-hetekben 370 forint körül stabilizálódó euró-forint árfolyamra. Az szintén nem segítette a tranzakciókat, hogy rendkívüli módon megemelkedtek a hitelkamatok. „Egy éve még gond nélkül tudtunk 8-10 százalékos thm-mel használt autót finanszírozni, most már egy idősebb járműnél ez a 20 százalék fölötti tartományban van” – mutatott rá a Magyar Gépjárműkereskedők Országos Egyesületének az elnöke.
Helyzetjelentése szerint a használtautó-piacon tehát egyelőre csökken az értékesítések száma, az érdeklődők ugyanis kivárnak. Úgy kalkulál azonban, hogyha a mostani 370-es euró-forint kurzus tartóssá válik, és Nyugat-Európában sem emelkednek tovább a használtautó-árak – amire jó esély van, mert a járműipar kiheverni látszik az előző évek sokkját, megszűnőben van az újautó-hiány, így több használt kocsi kerülhet majd a piacra –, akkor néhány százalékos csökkenés mindenképpen reális a hazai használtautó-árakban az év második felében.
Fojt Attila arról ugyancsak beszélt lapunknak, hogy nemcsak Magyarországon, hanem a nyugati országokban is jelentősen emelkedett az előző évtizedben a járműpark átlagéletkora. „2008–2010 környékén egy nyugat-európai 5-6 évente lecserélte az autóját egy újra, az átlagéletkor pedig 6-8 év körül mozgott. Most ez az utóbbi érték 12 év. Nálunk 2010 magasságában 11,5-12 év volt az autók átlagéletkora, napjainkban 15. Látható tehát, hogy egyre öregebb járművek róják az utakat, ami környezetvédelmileg sem igazán kívánatos” – fejtette ki a szakember.
Szerinte a magyarországi autó-átlagéletkoron a behozott kocsikra vonatkozó szankciókkal nem lehet javítani, már csak az áruk szabad mozgására vonatkozó uniós alapelv miatt sem. Ezért úgy látja,
például úgy, ha támogatás járna egy idősebb autó leadása után. Az MGOE elnöke szerint évi 200-300 ezer új jármű forgalomba helyezésével indulhatna meg az autók átlagéletkor-csökkenése, de ettől még igencsak messze vagyunk, tavaly ugyanis mindössze 110 ezer körül volt az eladott új autók száma, ráadásul ennek 20-25 százaléka reexportként visszakerült Nyugat-Európába – mondta Fojt Attila.
Nyitókép: Frankhoermann / Sven Simon / Sven Simon / DPA PICTURE-ALLIANCE via AFP