Végre csökkenésnek indulhat a használt autók ára – mutatjuk, mikortól és mennyivel
2023. június 06. 13:47
Tavaly óta folyamatosan esik a használt autók iránti kereslet, de a szakma szerint közel a trendforduló, rövidesen ugyanis megállhat az árak emelkedése, és normalizálódhat a piac működése.
„Több mint egy éve zajlik már az orosz–ukrán háború, amelynek minden negatív hatása begyűrűzik a gazdaságba, így az új- és a használtautó-piacra is. Az ágazat az előző év vége felé komolyan behúzta a féket, a használtautó-behozatal csökkenése és a kereslet visszaesése pedig azóta is tart” – nyilatkozta a Mandinernek a Magyar Gépjárműkereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke. Fojt Attilát arról kérdeztük, mikor következhet be fordulat a piacon, és milyen tényezőkre van ehhez szükség.
Öregedik a magyarországi járműállomány. Fotó: Gardel Bertrand / hemis.fr / hemis.fr / Hemis via AFP Így működik a használtautó-piac
Magyarországon éves szinten körülbelül 800 ezer használtautó-adásvétel zajlik le. A külföldről behozott használt kocsik ennek az értékesítési volumennek nagyjából mindössze a 15-20 százalékát teszik ki, a domináns piaci ár mégis alapvetően a nyugatról behozott járművekéhez igazodik. Tavaly például 126 ezer használt autó érkezett Magyarországra – kevesebb a korábban megszokottnál –, 98 százalékban az Európai Unió tagállamaiból, jellemzően Németországból, Olaszországból, Franciaországból és Ausztriából – részletezte az MGOE elnöke.
Ismert, hogy a járvány miatt megszakadt-akadozott ellátási láncok, majd a háború okozta gazdasági nehézségek miatt az új autók ára és előállításának ideje jelentősen megnőtt. Ezt a sokszor nem is hónapokban, hanem évben mérhető várakozási időt sokan nem voltak hajlandók kivárni – ahogyan a borsos összegek is egyre nehezebben voltak előteremthetők –, ezért
Nyugat-Európában is megnőtt a használt kocsik iránti kereslet, ez pedig értelemszerűen jelentősen felnyomta az árakat.
„Ez a jelenség persze begyűrűzött a magyar piacra is, ahol – mint említettem – a nyugatról behozott használt autók ára jelenti a zsinórmértéket” – magyarázta Fojt Attila.
Az árfolyam is nehezített a helyzeten, de már közel az árcsökkenés
Az euró-forint árfolyam sem igazán könnyítette meg a használtautó-vásárlók helyzetét, hiszen néhány hónappal ezelőtt még 400 forint fölött mozgott az euró árfolyama, így a gépjárműimportot is ilyen tarifán voltak kénytelenek bonyolítani a kereskedők, ami megmutatkozott természetesen az árakban is. „Mostanra azonban már normalizálódott a helyzet valamelyest” – jelezte a szakember, utalva az elmúlt napokban-hetekben 370 forint körül stabilizálódó euró-forint árfolyamra. Az szintén nem segítette a tranzakciókat, hogy rendkívüli módon megemelkedtek a hitelkamatok. „Egy éve még gond nélkül tudtunk 8-10 százalékos thm-mel használt autót finanszírozni, most már egy idősebb járműnél ez a 20 százalék fölötti tartományban van” – mutatott rá a Magyar Gépjárműkereskedők Országos Egyesületének az elnöke.
Helyzetjelentése szerint a használtautó-piacon tehát egyelőre csökken az értékesítések száma, az érdeklődők ugyanis kivárnak. Úgy kalkulál azonban, hogyha a mostani 370-es euró-forint kurzus tartóssá válik, és Nyugat-Európában sem emelkednek tovább a használtautó-árak – amire jó esély van, mert a járműipar kiheverni látszik az előző évek sokkját, megszűnőben van az újautó-hiány, így több használt kocsi kerülhet majd a piacra –, akkor néhány százalékos csökkenés mindenképpen reális a hazai használtautó-árakban az év második felében.
Fojt Attila arról ugyancsak beszélt lapunknak, hogy nemcsak Magyarországon, hanem a nyugati országokban is jelentősen emelkedett az előző évtizedben a járműpark átlagéletkora. „2008–2010 környékén egy nyugat-európai 5-6 évente lecserélte az autóját egy újra, az átlagéletkor pedig 6-8 év körül mozgott. Most ez az utóbbi érték 12 év. Nálunk 2010 magasságában 11,5-12 év volt az autók átlagéletkora, napjainkban 15. Látható tehát, hogy egyre öregebb járművek róják az utakat, ami környezetvédelmileg sem igazán kívánatos” – fejtette ki a szakember.
Szerinte a magyarországi autó-átlagéletkoron a behozott kocsikra vonatkozó szankciókkal nem lehet javítani, már csak az áruk szabad mozgására vonatkozó uniós alapelv miatt sem. Ezért úgy látja,
csak az új autók vásárlására vonatkozó ösztönzőkkel lehetne fiatalítani a hazai járműállományt,
például úgy, ha támogatás járna egy idősebb autó leadása után. Az MGOE elnöke szerint évi 200-300 ezer új jármű forgalomba helyezésével indulhatna meg az autók átlagéletkor-csökkenése, de ettől még igencsak messze vagyunk, tavaly ugyanis mindössze 110 ezer körül volt az eladott új autók száma, ráadásul ennek 20-25 százaléka reexportként visszakerült Nyugat-Európába – mondta Fojt Attila.
Négy nagyvárosban – Budapesten, Debrecenben, Győrben és Szegeden – ellenőrzik a gépjárművek károsanyag-kibocsátását a Közúti Közlekedési Környezetvédelmi Akció keretében.
Miért nem hajthatnak át az iskolabuszok is a Lánchídon, segítve a gyermekek, diákok közlekedését, az iskolák életét? A Lánchíd lezárása mellett érvel továbbra is a főpolgármester.
A szlovák és az osztrák társszervek tájékoztatása szerint szerdán 0 órától a ragadós száj- és körömfájás betegség kapcsán az állatszállító gépjárművek ellenőrzésének végrehajtásával kapcsolatos határmenti intézkedéseket feloldották.
A Die Welt tudósítása szerint „autokrata” a kormányfő, de „szembetűnő a jólét”, „jó a képzési rendszer” és világszínvonalú az innováció. A helyzet több mint érthetetlen tehát. Francesca Rivafinoli írása.
p
8
0
8
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 27 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
fatman
2023. június 06. 19:27
kinek van pénze új kocsira?
már 10 misiért is csak fost lehet kapni...
szánalmas...
Válasz erre
1
0
Reszelő Aladár
2023. június 06. 17:29
Kicsit túl is van árazva a piac. Olyan nincs, hogy amit 6 éve 8 millióért adtak, az most 15-nél kezdődik. Ennyivel nem nőttek a nominális bérek sem.
De azt se feledjük, hog teljesen abnormális, ami történt a covid, a háború, a forint és az energiaválságra hivatkozva. Ennyi változóra egyszerűen nem lehet üzleti tervet készíteni.
Szóval most kell csak simán kivárni és az így visszaeső kereslet majd szépen elindítja az árakat lefele. A kereskedő, lehet hogy a most kiállított modellt drága Euróért vette, most ideje kicsit engedni, vagy sokáig tarthatja raktáron.
Válasz erre
2
0
18.0 fok
2023. június 06. 15:53
óvatosan azért az autóvásárlással, mert orbán adóemelő kormánya megint adókat fog emelni:
"Megemeli a benzin és a gázolaj adóját a kormány"
https://telex.hu/gazdasag/2023/06/06/ado-benzin-gazolaj-jovedeki-ado-emeles-kormany
a mandiner természetesen ezt elhallgatja orbán hülyéi elől.
Válasz erre
1
5
lacika88
2023. június 06. 15:40
Benyújtotta a kormány a 2024-es adócsomagot, írja a Hvg. Az üzemanyagok jövedéki adóját megnövelik, csak ez az adóváltozás önmagában literenként 30 forintos áremelkedést okozhat a kutakon.
Több más energiahordozóét pedig úgy alakítják át, hogy ami eddig különadónak számított, mostantól az lesz a normális szint.
Válasz erre
1
1
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!