Elkészült a hároméves bérmegállapodás: csütörtökön kiderülhet, mennyivel nő a minimálbér és a garantált bérminimum 2027-ig
A Mandiner úgy tudja, meglesz az átlagos 12 százalékos minimálbér-emelés, de a részletekre csak holnap derül fény.
A büntetőeljárásban az iratismertetésnél tartanak, talán ebben az évben megszületik az elsőfokú döntés. Közben zajlik az áldozatok családtagjai által indított milliárdos kártérítési per is.
Napra pontosan négy évvel ezelőtt történt a magyar folyami hajózás egyik legsúlyosabb balesete, a Hableány-katasztrófa.
A végzetes tragédia nem sokkal 2019. május 29-én 9 óra után következett be a Margit híd egyik hídnyílása előtt, amikor is a Viking Sigyn svájci szállodahajó hegymenetben közlekedve utolérte a Hableány magyar rendezvényhajót, és pillanatok alatt maga alá gyűrve elsüllyesztette a nála sokkal kisebb járművet.
A fedélzeten tartózkodó 33 fős dél-koreai turistacsoport tagjainak és a kér fős magyar személyzetnek felocsúdni sem volt ideje annyira gyorsan történt minden. Többségük az esős idő miatt a hajó zárt részében tartózkodott.
a többiek – Lombos László hajóvezetővel és Pethő János matrózzal együtt – életüket vesztették.
A hatóságok hiába keresték napokig hatalmas erőkkel az esetleges túlélőket, már senkit nem tudtak élve kiemelni a vízből. A kutatást a Duna nagyon magas vízállása és a tragédia idején tapasztalható esős idő sem segítette.
A rendőrség azonnal nyomozást indított, szinte azonnal őrizetbe vették a Viking Sigyn ukrán kapitányát, akit halálos tömegszerencsétlenséget okozó vízi közlekedés veszélyeztetése miatt gyanúsítottként hallgatták ki, majd később segítségnyújtás elmulasztásával is meggyanúsítottak.
Az ügyészség ennek megfelelően 2019 november végén emelt vádat Jurij Csaplinszkijt ellen,
és 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásának bűntette miatt.
A vádirat lényege szerint a Hableány helyzete és sebessége a tragédia bekövetkezte előtt körülbelül öt percig szabad szemmel, valamint a hajó radarberendezésének képernyőjén, illetve a helymeghatározó adatokat megjelenítő kijelzőn is egyértelműen látható volt. A Viking kapitányának azt is érzékelnie kellett, hogy változatlan irány és sebesség mellett összeütközik a magyar hajóval, mégsem tett semmit.
Az ügyészség a vádban azt indítványozta, amennyiben az ukrán kapitány elismeri bűnösségét, a bíróság ítélje 9 év börtönbüntetésre és 9 év vízi járművezetéstől eltiltásra.
Csaplinszkij azonban nem ismerte el bűnösségét és nem mondott le a tárgyalási jogáról a 2020 március 11-én az előkészítő ülésen, így az év szeptemberében a bizonyítási eljárással elkezdődött a büntetőper. Az ukrán kapitány először nem tett vallomást, később azonban
Csaplinszkíj azóta bűnügyi felügyelet alatt áll, de nem Magyarországon, hanem Ukrajnában.
A büntetőeljárás nagyon lassan halad, de a múlt heti tárgyaláson már iratokat ismertettek, ami azt jelenti, hogy nemsokára elhangozhatnak a perbeszédek is.
Az elsüllyedt hajó roncsát a tragédia után tizenhárom nappal, június 11-én emelték ki a Dunából. A több órás művelet során a Clark Ádám úszódarunak sikerült egészben kiemelni a Hableányt, amelynek belsejében több holttestet is találtak.
A hajót egy uszályra helyezve szállították el a helyszínről a Csepeli Szabadkikötőbe, ahol további vizsgálatoknak vetették alá.
Közben zajlik minden idők legnagyobb értékű magyarországi kártérítési pere is az ügyben. A 2022 januárjában kezdődött polgári perben a 78 felperes – a tragédia túlélői és az áldozatok hozzátartozói – összesen több mint 4,3 milliárd forintos sérelemdíj megfizetésére kötelezné a tragédiát okozó Vikin Sigyn tulajdonosát, a Viking River Cruises AG-t, valamint a katasztrófában elsüllyedt magyar hajót működtető Panoráma Deck Kft.-t.
Nyitókép: a Hableány kiemelése (Fotó: MTI/Mónus Márton)