Elképesztő: józan résztvevőkre költene milliókat a hetente csőddel riogató budapesti városvezetés
A terv totálisan ellentmond a Magyarországon hatályos törvényeknek.
A buszsávok okafogyottá váltak, jön helyettük más a belvárosban, ennek azonban az autósok nemigen fognak örülni.
Sokáig kérdéses volt, mi lesz azokkal a buszsávokkal, melyeket amiatt alakítottak ki az elmúlt több mint öt évben, hogy a metrópótló buszok használhassák. Az nem kérdés, hogy szükség volt ezekre, ugyanis Európa egyik legforgalmasabb metróvonalán biztosítani kellett a szabad közlekedést a pótlóbuszoknak, amelyek csúcsidőben akár 45 másodpercenként is követték egymást.
Ennek pedig komoly hatása van: az elmúlt öt év folyamatos terhelése nyomán drasztikusan leromlott a Váci út, valamint az Üllői út állapota. Ha valaki motorral, kerékpárral vagy rollerrel végigjárja azokat az útszakaszokat, melyek most hétfőig buszsávok voltak, megtapasztalhatja, hogy a felső aszfaltréteg milyen állapotban van.
ugyanis a soktonnás járművek folyamatos koptatásától az út rendkívül nyomvályús lett, komoly odafigyelést igényel a közlekedőtől, milyen nyomvonalat választ a sávon belül.
A BKK és a Főpolgármesteri Hivatal tájékoztatása szerint „olyan forgalmi rend kialakításán dolgoznak, ami megőrzi a belvárosi kerületek alacsonyabb terhelését, ugyanakkor a városmag legbelső részein - a Bajcsy-Zsilinszky úton vagy a Kiskörúton közlekedők esetében - csökkenti a forgalmi korlátozások miatt korábban kialakult torlódások mértékét is”.
A városvezetés már hétfőtől visszaadta a forgalomnak a Bajcsy-Zsilinszky úton és a Kiskörúton a buszsávot az autósoknak, az érintett útszakaszon a délelőtti órákban minimálisan jobban járható volt a szakasz, mint korábban. A nagy kérdés, mi lesz az Üllői úttal, ahol a jövőben a tájékoztatás szerint
Annyit tudni egyelőre, hogy a Főváros ezeket műanyag terelőoszlopokkal fogja elválasztani, azonban arról egy szó sem esett, hogy esetleg újraaszfaltoznák az utakat. A kommüniké szerint a kerékpársávok kialakítása június elején indul, és szakaszokban valósul meg július végéig.
Kerestük a főváros és a BKK sajtóosztályát, tervezik-e azzal biztonságosabbá tenni a kialakítandó kerékpársávokat, hogy leaszfaltozzák őket. Utóbbi küldött egyedül választ, a közlekedési központ egy közleményt küldött át, melyben az állt, hogy a kerékpársávok kialakítása várhatóan június elején indul, és szakaszokban valósul meg július végéig.
A sávok felfestése és a műanyag elhajló pollerek elhelyezése valósulhat meg gyorsabban, míg a kisebb átépítéssel járó szakaszok kialakítása több időt igényelhet”
– jelezték, ám azt nem részletezték, mit jelent az, hogy kisebb átépítés.
Megkerestük a Magyar Kerékpárosklubot, támogatják-e az új kerékpársávokat, valamint szerintük biztonságos-e az érintett útszakaszon kerékpározni, még ha el is van választva műanyag bójákkal, továbbá érdekelt minket, hogy szerintük van-e annyira jó állapotban az érintett útszakasz, hogy azon kerékpárosok tudjanak közlekedni.
Kádár Melinda, a szervezet kommunikációs munkatársa lapunk megkeresésére elmondta, támogatják az új kerékpársávokat, hiszen
„Az érintett útszakaszon korábban is lehetett kerékpározni, de sokak számára eddig nem ez volt a legvonzóbb útvonal, sok esetben nem érezték kellően biztonságosnak, ezért lehet, hogy alternatív útvonalon, az alacsonyabb forgalmú utcákban kerékpároztak, ez viszont nem a legegyszerűbb és leggyorsabb opció. A Váci-Üllői bringatengely óriási lehetőség, nagyon sokak számára fogja biztosítani a gyors és egyszerű bringázást” – válaszolta.
A Magyar Kerékpárosklub szerint a fővárosban óriási igény van „a biztonságosan bringázható bringasávokra és bringautakra”, állításuk szerint nem véletlen, hogy a 2022-es Közösségi költségvetésen a kerékpársávok biztonságosabbá tételéért a Kerékpárosklub is kampányolt, erre az ötletre érkezett a legtöbb szavazat.
Arra a kérdésre, a most kialakítandó útburkolatuk szerintük van-e annyira jó állapotban, hogy azon lehessen tekerni, azt válaszolta a szakmai szervezet munkatársa, hogy
igen, a kerékpárosok jelenleg is közlekednek rajta, de ha az útszakasz minősége használatra alkalmatlan, „akkor azt a Budapest Közútnak jelezzük”.
Nyitókép: Földházi Árpád/Mandiner